2005-02-17 - GP;
En 24-årig man greps i Köpenhamn sent på onsdagskvällen på begäran av svensk polis. Mannen är misstänkt för delaktighet i kidnappningen av Fabian Bengtsson.
- Vi kan bekräfta att en 24-årig man är anhållen på begäran av svensk polis, säger Börge Nieman vid den danska kriminalpolisen till GP.
Enligt danska nyhetsbyrån Ritzau greps mannen i en lägenhet på Frederiksborgvej i Köpenhamn. Stora polisstyrkor var utkommenderade, men gripandet gick lugnt till. Polisen vill inte uppge
mannens nationalitet men uppger att han "varken är svensk eller dansk". Han har dock "
viss anknytning" till Danmark eftersom hans föräldrar bor där.
Svensk polis hade ännu inte på onsdagskvällen kommit till Köpenhamn för att höra den gripne.
- Det tror jag heller inte att de gör. Däremot tror jag att de kommer under torsdagen, säger Börge Nieman.
Om 24-åringen frivilligt överlämnar sig till svensk polis kommer han förmodligen redan under torsdagen att föras till Sverige. Annars måste han enligt dansk lag att behandlas av dansk domstol.
- Mer vill jag inte säga, vi uttalar oss inte om andras ärenden, säger kriminalpolis Nieman.
På onsdagen kom också besked om att den häktade 27-åringen i Wien kommer att överlämnas till Sverige.
Beslutet tas av det österrikiska justitiedepartementet, men 27-åringens österrikiske försvarare Werner Tomanek säger enligt nyhetsbyrån APA att hans klient är införstådd med att utlämningen kommer att ske.
Under onsdagen fanns svensk polis och åklagare i Wien för att träffa den häktade och de österrikiska juristerna. Kammaråklagare Peter Larsson bekräftar att den misstänkte sannolikt kommer att överlämnas till Sverige.
- Något formellt beslut är ännu inte fattat, men vi är nära en lösning som innebär ett överlämnande, säger Peter Larsson.
- Vi har haft ett möte om juridiska frågor där vi klarat ut en del tidigare missförstånd. De uttalanden som gjorts av källor inom den österrikiska polisen, om att de svenska misstankarna mot 27-åringen är fel, är utredda och vi ser nu positivt på förhållandet till dem, säger Peter Larsson.
När 27-åringen kan komma att överlämnas finns ännu ingen uppgift om.
- Jag kan inte säga det förrän vi är helt klara med våra juridiska diskussioner. Tidigast om några dagar är min uppskattning, men det rör sig inte om någon längre tid.
Vad förhören med 27-åringen gett vill Peter Larsson inte kommentera.
- Det har hållits förhör och de är avslutade. Brottsrubriceringen människorov kvarstår. Mer kan jag inte säga.
Mannen är häktad i sin frånvaro i Göteborg sedan 8 februari. Han greps i Österrike efter telefonspaning - polisen kunde lokalisera hans mobil och fann 27-åringen i en lägenhet på Taborstrasse i Leopoldstad i Wien.
Enligt Werner Tomanek misstänks hans klient för att via sms ha krävt 65 000 euro i lösesumma för Fabian Bengtsson, trots att han inte varit inblandad i själva kidnappningen.
I Göteborg sitter sedan i söndags också en 43-årig man häktad för kidnappningen av Fabian Bengtsson. Mannen greps i den lägenhet i Göteborg där Bengtsson ska ha suttit fången. 43-åringen har erkänt inblandning.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=202377
Nu plockas dom in, invällare & Co, en efter en. Till dryga kostnader för svenska skattebetalare.