2005-02-03, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Tror fortfarande inte att han nånsin varit kidnappad.. Men om en timme kan jag få bita i det sura...

Jaså? Vad tror du då??
Citera
2005-02-03, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Tyvärr får vi nog aldrig reda på exakt hur mycket de fick ut....
Och som nån redan påpekat, nu är det bara att vänta på nästa kidnappning....

10 mille i lösensumma spekulerar Expressen i...
http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=237085
Citera
2005-02-03, 10:53
Medlem
back flashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steamboat
Jaså? Vad tror du då??

Att han "försvunnit" eller "gått under jorden" av egen fri vilja. Anledningarna till detta kan vara många.

Vi får väl se...
Citera
2005-02-03, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boddie
Jag tror du vet vad jag menar med proffesionell. Även bankrån och många andra brott kan göras mkt proffsionellt. Det jag menar är att dom utför brottet på ett sådant sätt att deras chanser är minimala att åka dit, dom uppträder säker och tar inga risker och uppträder med respekt så gott det går inför offren.
En icke proffesionell tex rånare är en pundare som bankar på en pensionär med en hammare för 100kr och en knippe rabattkuponger på Konsum, förstår du vad jag menar?

Äh, klart jag gör. Var lite humoristiskt bara då professionell hänvisar till "yrkesmässig", och jag vet inte om man kan kalla kidnappning ett yrke.
Citera
2005-02-03, 10:57
Medlem
Boddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompalomp
Äh, klart jag gör. Var lite humoristiskt bara då professionell hänvisar till "yrkesmässig", och jag vet inte om man kan kalla kidnappning ett yrke.

Yrkeskriminell?
Citera
2005-02-03, 11:08
Medlem
back flashs avatar
Ok.... Det låter som om jag har fel...
Citera
2005-02-03, 11:18
Medlem
Kidnappningar av rika affärsmän kan bli vanligare under de närmaste åren. Den varningen framförde Rikskriminalen redan i fjol i en hemlig promemoria.

• Ännu inga spår efter Sibas vd

Enligt promemorian tillhör kidnappningar en ny typ av grova brott som kan sprida sig till Sverige till följd av EU-utvidgningen och ett ökat antal internationella brottssyndikat.
- Brottsligheten är mer internationell än något annat. Vi ser kidnappningar som ett exempel på brott som kan dyka upp i Sverige efterhand som öststatsbrottsligheten får ökat fäste, säger Christina Goede, analytiker på Rikskriminalen.
Enligt Goede kan utgången av den pågående kidnappningen av Sibas vd Fabian Bengtsson få stor betydelse för den framtida brottsutvecklingen.

Gör polisen ett bra jobb och fångar kidnapparna skapar man en avskräckande effekt. Mardrömsscenariot är att brottet blir lönsamt för kidnapparna och att andra ligor uppmuntras i sin planering av liknande brott.
- Finns det en möjlighet att begå brott och det fungerar så sprider det sig snabbt, säger Christina Goede.

Det finns ännu ingen som vet om kidnappningen av Fabian Bengtsson har sin bakgrund i utlandet. Men Rikskriminalens analytiker anser likväl att förmögna svenskar i ökad grad måste tänka på sin säkerhet. Den organiserade kriminaliteten på Balkan och i Östeuropa får ett allt starkare fotfäste i Sverige.

På sikt finns det risk att svensk polis ställs inför en helt ny typ av våldsbenägna brottslingar som inte drar sig för eldstrider, gisslantagande, väpnade fritagningar - och kidnappningar.
I det forna Jugoslavien har kidnappningar redan blivit den serbiska maffians mest inkomstbringande verksamhet. Rikskriminalen tror inte på snabba förändringar i Sverige, men förutspår att den grova brottsligheten ändrar struktur på fyra-fem års sikt.

- Kidnappningar av affärsmän har hittills varit vanligare i Ryssland än i EU:s nya medlemsländer. Det är fortfarande relativt ovanligt här. Men varje enskilt fall är väldigt allvarligt. Och det är tyvärr något vi får se mer av framöver, säger Christina Goede.
Baltiska, polska och jugoslaviska brottssyndikat har redan fört in en råare form av kriminalitet till Sverige. Det finns exempel på att de torterat och avrättat medbrottslingar som inte levt upp till interna krav på effektivitet.

Öststatsligor har i Sverige också ägnat sig åt så kallad carjacking - det vill säga prejat lyxbilar som stulits med nycklarna i. Den typen av bilrån har länge varit ett kännemärken för albanska ligor i Italien.

-----------------------------------------------------------------
FAKTA
Kidnappningar brukar sluta lyckligt
Två-tre svenskar per år kidnappas eller tas som gisslan. Hittills har alla fall slutat lyckligt - utan att den kidnappade blivit skadad. De flesta fallen inträffar utomlands. I de fall den kidnappade friges mot en lösensumma hemlighålls oftast brottet.

* Den första kidnappningen i modern tid ägde rum i september 1963. Gevaliachefen Jacob Engwalls betalade 15 000 kronor i lösen för att få sin sjuåriga dotter Anne-Marie fri. Dagen därpå överlämnade sig kidnapparna till polisen.

* Under Norbert Kröchers ledning planerade en grupp västtyska terrorister 1977 att kidnappa invandrarminister Anna-Greta Leijon. Kröcher greps dock i en Säporazzia som inleddes med kodorden "Ebba Grön".

* I mars 1980 kidnappades miljonären Thomas Philipsson i en VW-buss. Tre dagar senare greps två polska gärningsmän.

* Hösten 1984 tänkte en dansk liga kidnappa Jörn Rausing, sonson till Tetrapaks grundare Gad Rausing, samt företagsledaren Antionia Ax:son Johnsson. Pengarna skulle gå till terroristgruppen PFLP. Planerna ställdes in i sista stund.

* I december 1992 trängde en pistolman in hos ett ungt par i Lund. Han skulle kidnappa en kvinna och pressa familjen Crafoord på pengar. När han såg att kvinnan bar på ett spädbarn kunde offret fly.

* I januari 1993 kidnappades ryttarinnan Ulrika Bidegård i Bryssel av en snickare som arbetat för familjen. Hon befriades efter fyra dagar i en trälåda.

* I augusti 1993 greps tre ryssar och deras svensk-polske ledare. De tänkte kidnappa finansmannen Peter Wallenberg och kräva en lösensumma på tio miljoner dollar.

* I augusti 2002 kidnappades Erik Westerberg, son till Autolivs vd Lars Westerberg. Tre jugoslaviska män krävde elva miljoner i lösen. Sedan 23-åringen frigivits i Gustavsberg grep fransk polis de tre kidnapparna utanför Paris.
Citera
2005-02-03, 11:20
Medlem
Wittgensteins avatar
Ingen uppgörelse med kidnapparna enligt AB.
Citera
2005-02-03, 11:37
Medlem
nachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Ingen uppgörelse med kidnapparna enligt AB.

Låter osannolikt. Förmodligen ingår det i uppgörelsen att det ska sägas att det inte har gjorts nån uppgörelse.
Citera
2005-02-03, 11:38
Medlem
jonas_d_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
Låter osannolikt. Förmodligen ingår det i uppgörelsen att det ska sägas att det inte har gjorts nån uppgörelse.

Snuten sa lika på presskonferensen. Kanske gav dom bara upp eller så har det pröjsats svart? eller sitter dom och ljuger?
Citera
2005-02-03, 12:00
Medlem
Renegades avatar
Polisen ska tydligen haft kontakt med kidnapparna under processen vad det verkar som från presskonferensen?
Citera
2005-02-03, 12:04
Awaiting Email Confirmation
tycker allt ihop känns ihopsnickrat av Siba.

Alltihop har gett Siba reklam värd mångmiljonbelopp.

Kommunikation skedde på Sibas hemsida. Hur många har inte varit inne där och tittat på meddelandena tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in