2012-01-09, 17:29
Medlem
Keykons avatar
Har lite akut penga kris, får inom ett par dagar in min lön som en månad framåt varken kommer räcka till hyra eller mat. Februari månad kommer dock ge mig en betydligt större lönecheck, och jag har räknat med om jag lånar 2000kr från www.folkia.se så kommer jag i februari ha 800kr över till mat(vilket räcker) efter jag betalat av lånet samt hyra och andra räkningar.

Mina fråga är, kan man lita på Folkia? Enligt dom skulle mitt lån på 2000 betyda att jag behöver betala tillbaka 2208kr inom 30 dagar. Är det nåt finstilt jag missat här? Är det verkligen en engångs betalning, eller har dom nån hake på låntagare som kan göra livet surt för en?
Så fort man nämner "smslån" häromkring så är folk jävligt forta med att tala om hur illa det är, bättre att panta burkar, hänga sig osv. Men om Folkias erbjudande stämmer så är det väl inte så jävla hemskt..?

Och innan nån nämner det, finns ingen person jag kan eller vill låna kontanter av.
Citera
2012-01-09, 17:37
Medlem
Kör på. 10% ränta är inte mycket för att va ett smslån.
Citera
2012-01-09, 17:38
Bannlyst
Det är inte så jäkla hemskt, se till att betala i tid bara, så är det inga problem.
Citera
2012-01-09, 17:48
Medlem
Det är inte 10% ränta.

Det är flera hundra procent ränta. Ränta räknas årligen.

Saken är den att uppläggningsavgiften hos banker gör det dyrare att låna små summor. Allt över 10 000 är dock billigare och om du kommer att ha ekonomiska trubbel i framtiden är sms-lån en sista lösning. Ta hellre större banklån om du kan och när du kan.

Om du enbart ska ha 2000 så är dock Folkias 208kr lån på 2000kr nog är det lägsta du kan få.
Är du desperat så ta det!

Kom dock ihåg att det bara är för förstagångskunder och nästa gång blir det 500kr
Citera
2012-01-09, 18:18
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrkaPalla
Det är inte 10% ränta.

Saken är den att uppläggningsavgiften hos banker gör det dyrare att låna små summor. Allt över 10 000 är dock billigare och om du kommer att ha ekonomiska trubbel i framtiden är sms-lån en sista lösning. Ta hellre större banklån om du kan och när du kan.

Om du enbart ska ha 2000 så är dock Folkias 208kr lån på 2000kr nog är det lägsta du kan få.

Kom dock ihåg att det bara är för förstagångskunder och nästa gång blir det 500kr

"Ränta räknas årligen" i vilka sammanhang då?
Citera
2012-01-09, 18:45
Medlem
Keykons avatar
Citat:
Det är inte 10% ränta.

Hur pass korrekt dom använt ordet ränta bryr jag mig inte så värst mycket om, så länge det inte påverkar det slutgiltiga priset dom skrivit. 208kr på 2000kr är något jag skulle kalla 10% ränta, personligen iaf.

Tackar för svaren, verkar som att Folkia faktiskt är en ganska hygglig lösning på mitt problem. Mitt andra val var ett lån på 10.000kr genom Nordea, dock är detta mycket mer pengar än jag behöver, och skulle behöva pröjsa drygt 1250kr på dom 10.000, samt att jag måste betala det under ett helt år. Tar hellre ett snabbt, litet lån som jag sedan får ur världen och inte behöver tänka på något mer.

En till fråga är väl, om man nu av nån anledning skulle göra bort sig och inte betala in dessa 2208kr i tid, vad kan dom direkta följderna bestå av? Får man en påminnelse och lite extra tid, eller är det tusentals i skulder hos kronofogden direkt?
Senast redigerad av Keykon 2012-01-09 kl. 18:49.
Citera
2012-01-09, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Keykon

En till fråga är väl, om man nu av nån anledning skulle göra bort sig och inte betala in dessa 2208kr i tid, vad kan dom direkta följderna bestå av? Får man en påminnelse och lite extra tid, eller är det tusentals i skulder hos kronofogden direkt?

Du får en påminnelse och en extra kostnad på SEK 50.
Citera
2012-01-09, 18:59
Medlem
+ dröjsmålsränta.
Citera
2012-01-09, 19:05
Bannlyst
Citat:
+ dröjsmålsränta.

2.5% per månad ja, men tror TS sökte de direkta följderna.
Citera
2012-01-09, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
"Ränta räknas årligen" i vilka sammanhang då?

I princip alla sammanhang.
Till exempel är den effektiva räntan på kreditkort ofta runt 30% men det är en årsränta.

En ränta på 10% *12 månader som ej betalas av varje månad skulle bli skyhög.

2000*1.104^12 = Slutkostnaden på lånet. (6556).
En effektiv ränta på över 200%.
Skulle man ha ett kreditkort och ta på sig samma summa på 2000kr och betala den över ett år skulle räntan bli 2600 kr för ett kreditkort.

Betalar du tillbaka det inom 1 månad är det istället 600/12= 50kr.

Kostnaden för att ta ett lån på 2000kr med kreditkort=50kr på en månads ränteavbetalning.
Kostnaden för att ta det med Folkia = 208kr.
Kostnaden för att ta det med vanlig bank är dock mycket högre på grund av administrationsavgiften.
Räntan genom banken är dock mycket lägre än båda alternativen och passar därför för större lån.
Citera
2012-01-09, 19:26
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
I princip alla sammanhang.
Till exempel är den effektiva räntan på kreditkort ofta runt 30% men det är en årsränta.

En ränta på 10% *12 månader som ej betalas av varje månad skulle bli skyhög.

2000*1.104^12 = Slutkostnaden på lånet. (6556).
En effektiv ränta på över 200%.
Skulle man ha ett kreditkort och ta på sig samma summa på 2000kr och betala den över ett år skulle räntan bli 2600 kr för ett kreditkort.

Betalar du tillbaka det inom 1 månad är det istället 600/12= 50kr.

Kostnaden för att ta ett lån på 2000kr med kreditkort=50kr på en månads ränteavbetalning.
Kostnaden för att ta det med Folkia = 208kr.
Kostnaden för att ta det med vanlig bank är dock mycket högre på grund av administrationsavgiften.
Räntan genom banken är dock mycket lägre än båda alternativen och passar därför för större lån.

Du kan rabbla upp hur mycket ointressant som helst, jag ville bara påvisa att ränta per definition inte räknas ut per årsbasis utan per på förhand bestämd tidsenhet.
Citera
2012-01-09, 20:00
Medlem
Nej. Så kallad effektiv ränta listas alltid under årsbasis just för att lättlurade människor inte ska bli lättlurade och för att man ska se vilka egentliga ockerintjänster dessa företag gör på att låna ut pengar jämfört med de flesta andra institutioner.

Att man sedan får lista ränta i andra tidsramar är en annan sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in