2012-01-09, 17:25
Medlem
Styvjetarzans avatar
Ja, då var det äntligen dags att göra debut på FB.
Här är mitt problem:
Jag köpte ganska nyligen en Volvo xc60(ca 2 månader sen)
Det är en 2011 års modell som är uttagen i oktober 2010,
och när jag kom ut till den idag så startade den inte! Det var slut på batteriet.

Nu är det så att det mest är frun som kör den till jobbet, vilket tar kanske 10 minuter.
Hon använder dieselvärmaren innan jobb och efter jobb så det kanske tar på batteriet.
Men det jag tycker är konstigt är att vi för mindre än en vecka sedan var på en lång
tur på ca 60 mil totalt. Så min fråga är väl om det är rimligt att batteriet har laddats
ur helt på den här tiden eller kan det vara något problem?
Citera
2012-01-09, 20:11
Medlem
Puggens avatar
Du eller frugan måste köra bilen på lite längre sträckor då och då, förslagsvis minst 1-2 gånger i veckan så att bilen hinner bli varm och batteriet laddas upp. Att bara köra 10 min till jobbet blir i slutändan katastrofalt för bilen. Batteriet, avgassystem, olja etc kommer åldras betydligt snabbare än annars.
Citera
2012-01-09, 20:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styvjetarzan
Ja, då var det äntligen dags att göra debut på FB.
Här är mitt problem:
Jag köpte ganska nyligen en Volvo xc60(ca 2 månader sen)
Det är en 2011 års modell som är uttagen i oktober 2010,
och när jag kom ut till den idag så startade den inte! Det var slut på batteriet.

Nu är det så att det mest är frun som kör den till jobbet, vilket tar kanske 10 minuter.
Hon använder dieselvärmaren innan jobb och efter jobb så det kanske tar på batteriet.
Men det jag tycker är konstigt är att vi för mindre än en vecka sedan var på en lång
tur på ca 60 mil totalt. Så min fråga är väl om det är rimligt att batteriet har laddats
ur helt på den här tiden eller kan det vara något problem?

Låter som ett utmärkt sätt att ladda ur ett batteri.
Imponerande att det höll så länge.
Gissar att det är dieselvärmaren som dödar batteriet.

Skaffa antingen en batteriladdare så du kan ladda batteriet minst en gång i veckan eller sluta använd dieselvärmaren om nu din fru inte vill köra lite längre sträckor då och då.
Citera
2012-01-09, 20:27
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Installera en motorvärmare. Fungerar bättre om den bara skall köras så korta sträckor.
Citera
2012-01-09, 21:19
Medlem
Fuzzs avatar
Har man så kort sträcka rekommenderas annat färdsätt än bil.
Finns det dieselvärmare (även utan tidur) så ska man köra så att den går klart (är inte bra för värmaren i längden att inte bil klar när den vill) + minst någon mil för att ladda batteriet.
Dagliga 10 min resor förkortar batteriets livslängd samt motorns.
Citera
2012-01-09, 21:35
Medlem
Dieselvärmaren skall inte ladda ur batteriet.
Datorn mäter spänningen och värmaren går inte igång om batteriet har för dålig kapacitet.
Den stänger även av värmaren direkt om batteriet tappar för snabbt.

Istället för att få en massa missvisande svar på FB varför reklamerar du inte det till VOLVO?
Du har ju nybilsgaranti så det är bara lämna in för minsta lilla knissel så gör dom en diagnos.
Citera
2012-01-09, 21:50
Medlem
borrasss avatar
säg åt henne att gå/cykla till jobbet, har man bara 10min med bil så kan man lika gärna jogga dit så mår både hon och miljön bättre
Citera
2012-01-09, 22:02
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Datorn mäter spänningen och värmaren går inte igång om batteriet har för dålig kapacitet.

Istället för att få en massa missvisande svar på FB varför reklamerar du inte det till VOLVO?
Du har ju nybilsgaranti så det är bara lämna in för minsta lilla knissel så gör dom en diagnos.
Självklart så finns denna funktion, men man hinner dra ur batteriet relativt långt innan detta skydd kickar igång, bara kortkörningar i kombination med kyla kan nog ro hem sista biten

Till TS: Åk till din volvoåterförsäljare och säg att du vill dels ha en elektrisk motorvärmare installerad, samt i samband med detta en batteriladdare som går på samma system.
Sen använder du och frugan den elektriska motorvärmaren i så stor utsträckning det är möjligt och sparar pengar på både diesel och nya batterier.
Citera
2012-01-10, 19:23
Medlem
Citat:

Ändå uppstod samma fenomen på syrrans A6 allroad, korta sträckor+dieselvärmare=dött batteri. Skippa dieselvärmaren köra samma sträckor inget dött batteri. På vår passat är det dubbla batterier för att samma sak skall undvikas.
Citera
2012-01-10, 20:16
Medlem
Det är isåfall fel på batteriet och dubbla batterier behövs absolut inte...Då har man isåfall kvar ett fel.
Kanske personen i fråga inte ens orkat öppnat instruktionsboken för värmaren.
Alternativt behöver mjukvaran uppdateras.

Mjukvaran kan inte avgöra om batteriet är defekt eftersom antal Ah inte kan mätas fram i bil utan det är endast spänningen som kontrolleras.
Har batteriet djupurladdats någon enstaka gång så är det tappat minst 40% av sin kapacitet.
Mycket vanligt på nya bilar då det är lätt hänt det missköts under leverans på vägen.

--->>Alltså defekt / fel typ av batteri.
--->> Mjukvara styrsystem felaktig eller behöver uppdateras
--->> Läs instruktionsboken för handhavande av värmaren.

Är allt rätt kan värmaren användas hur som helst
Citera
2012-01-10, 20:37
Medlem
Citat:
Det är isåfall fel på batteriet och dubbla batterier behövs absolut inte...Då har man isåfall kvar ett fel.
Kanske personen i fråga inte ens orkat öppnat instruktionsboken för värmaren.
Alternativt behöver mjukvaran uppdateras.

Mjukvaran kan inte avgöra om batteriet är defekt eftersom antal Ah inte kan mätas fram i bil utan det är endast spänningen som kontrolleras.
Har batteriet djupurladdats någon enstaka gång så är det tappat minst 40% av sin kapacitet.
Mycket vanligt på nya bilar då det är lätt hänt det missköts under leverans på vägen.

--->>Alltså defekt / fel typ av batteri.
--->> Mjukvara styrsystem felaktig eller behöver uppdateras
--->> Läs instruktionsboken för handhavande av värmaren.

Är allt rätt kan värmaren användas hur som helst

Standard med dubbla batterier på nya Passat med dieselvärmare, antar att de fyller någon funktion. Antagligen för att avhjälpa när någon av avvikelserna du nämner dyker upp.
För trots att det inte skall kunna ske så sker det uppenbarligen lite då och då.

Efter en snabb googling så är detta anledningen till dubbla batterier i Passat.

"Ja, det främre batteriet är det viktigaste batteriet, den styr eller levererar energi till bilens vitala funktioner, det bakre batteriet är ett förbrukningsbatteri för just parkeringsvärmare och annan utrustning som går när bilen står still och är avstängd.

Förbrukningsbatteriet är separerat (av ett skiljerelä) från bilens övriga system och man kan således inte tömma bilen på ström så att man inte kommer från platsen.

När sedan bilen går kopplas detta batteri in och laddas som vanlig av bilen generator.

Är då det främre (huvudbatteriet) fullt så kommer en större mängd energi att fördelas till förbrukningsbatteriet.

Marcus Thomasfolk, Svenska Volkswagen"
Citera
2012-01-10, 20:39
Medlem
Styvjetarzans avatar
Tack för alla svar. Tror jag ska ta mej till
Volvo och be dom kolla upp om det kan vara nått knas
med batteriet. Men jag antar att det blir att börja köra
med kall bil istället då vi inte har nått uttag att använda.
Just det, jag har ny mjukvara. Den uppdaterades alldeles
innan jag köpte den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här