2012-01-09, 16:13
Medlem
Hej!

Jag r sedan ett par r tillbaka bosatt i Belgien men nu finns planer p att flytta till Sverige med pojkvnnen. Vi har en schfer p 9 r och en katt p 3. Vi vill sjlvklart gra flytten s smidig som mjligt fr djuren, vnder mig drfr hit fr att se om jag kan f svar p en del frgor.

Fr det frsta, vilka vaccin krvs det intyg p fr att djuren ska f tas in i landet? r det samma fr bde hund och katt? Ngot annat viktigt att tnka p nr det gller djurens hlsa? De r bda helt friska.

Hunden kommer att transporteras med bil, sjlvklart med en hel del stopp och promenader p vgen. Hon lskar dessutom att ka bil s det borde g bra. Dremot undrar jag hur jag ska gra med katten. Skulle helst ta ven henne i bilen, i en vldigt rymlig kattbur i sdana fall, men har lst att katter ltt blir ksjuka. Drfr tror jag att jag kommer att flyga med henne istllet. r det ngot som har erfarenhet av detta?

Vill grna ha alla mjliga tips och rd om hur vi ska hantera detta. Har mnader p oss att planera s det r iallafall ingen brdska
Citera
2012-01-09, 16:26
Medlem
http://www.jordbruksverket.se/amneso...380006989.html

Det hr br kunna svara p alla pappersfrgor.

Rabiesvaccination r det "krngligaste" om man har ont om tid, men ni verkar ju klara det.
Kontakta det flygbolag ni tnkt anvnda och undersk hur deras villkor ser ut. Jag skulle nog ka bil med mina katter, men d vet jag hur de reagerar p bilfrder och kan knna mig sker. Det som fr mig att vlja bort flygbolag r att husdjur ker i "last"avdelningen
Citera
2012-01-09, 16:28
Medlem
Dom ska vara mrkta med chip, ha pass, rabiesvaccinerade och avmaskade.
JBV.se har all info och sen fr man vl kontakta en lokal veterinr fr info hur man gr fr sjlva utfrseln. Jag skulle ka lite bil med katten fr se hur den reagerar ker ofta lngt med mina tre katter och ingen blir sjuk, har man en lite strre bur s fr man plats med en liten lda s slipper man riskera smitning fr rasta den.
Citera
2012-01-09, 16:42
Medlem
Puffarns avatar
Inga problem, sjlv gjort samma flytt.
Identifiering och fixa papper frn veterinr bara.
Belgien behver du inte tnka p rabies fr, oklassat land.
Finns mer smitta i kattpopulationen i sverige n dr fr vrigt. Finns ju inget vilt djurliv att tala om.
Citera
2012-01-09, 16:45
Medlem
Tack s mycket fr svaren!

Vldigt bra id att provka en tur med henne, det enda hon har bilkt hittills r till veterinren 5 minuter bort s har verkligen ingen aning om hur hon hanterar det. Tror faktiskt att bilen egentligen r det bsta alternativet eftersom hon r ganska harig och skygg fr frmlingar ocks.
Citera
2012-01-09, 16:51
Medlem
Kolla p jordbruksverkets hemsida, reglerna har ndrats frn 1. Januari, avmaskningen r inget krav lngre, och jag har ocks fr mig dr var nt med rabiesvaccineringen.
Citera
2012-01-09, 17:24
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallalex
Tack s mycket fr svaren!

Vldigt bra id att provka en tur med henne, det enda hon har bilkt hittills r till veterinren 5 minuter bort s har verkligen ingen aning om hur hon hanterar det. Tror faktiskt att bilen egentligen r det bsta alternativet eftersom hon r ganska harig och skygg fr frmlingar ocks.

Bil r fan alltid bst. De kan pipa lite den frsta timmen men sen sover de mest. Pendlade mellan Belgien och sverige med tv katter jvligt mycket i flera r, alltid i bil s undrar du ver lngresa med katt s r det bara att frga.
Saknar Belgien som fan fr vrigt
ker ner rtt ofta fortfarande men saknar att bo dr.
Citera
2012-01-09, 18:24
Medlem
Qilins avatar
Jag hade katten i en rymlig bur bilen nr vi krde vrt flyttlass till ett annat land, en resa p ca 1000km. Vi hade ftt ett speciellt lugnande piller av veterinren, s att katten inte skulle bli stressad av resan. Dessutom s lt jag katten g runt lite ute i koppel fr att f frisk luft och kanske kissa, nr vi stannade p rastplatser. Han jamade lite d och d, men hll sig relativt lugn iaf.
Citera
2012-01-09, 19:13
Medlem
Efter att ha lst alla era svar hr har jag bestmt mig fr att det blir bilen. Ska brja ta med henne p lite smturer s att hon vnjer sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Bil r fan alltid bst. De kan pipa lite den frsta timmen men sen sover de mest. Pendlade mellan Belgien och sverige med tv katter jvligt mycket i flera r, alltid i bil s undrar du ver lngresa med katt s r det bara att frga.
Saknar Belgien som fan fr vrigt
ker ner rtt ofta fortfarande men saknar att bo dr.

Hehe, fr mig r det motsatsen, r vldigt trtt p att bo hr och vill inget hellre n tillbaka till Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in