2012-01-08, 22:25
Medlem
lithionits avatar
Min hund vart livrädd på nyår.

Hade gått hur bra som helst hela kvällen när vi var inne, var ute med henne innan tolvslaget och folk sköt raketer på distans utan problem då brydde hon sig knappt alls.

Så var vi ute en sista vända typ kl 3 på natten och det small av en raket max 100 m därifrån och vart som i chocktillstånd. Flåsade och verkade livrädd. Betedde sig konstigt fram tills eftermiddag efterföljande dag.

Så till valborg planerar jag att införskaffa nån lugnande medicin. Handlar inte om att jag är lat men det känns onödigt att utsätta henne för ångest och rädsla när hon kan slippa det om hon är medicinerad så hon inte märker så mycket.

Ni som ger era hundar lugnande på nyår, vilken medicin kör ni med?
Nozinan (som är en gammal antipsykosmedicin) ska vara bra, läste att man tom kan köpa det utan recept hos vissa veterinärer.
Citera
2012-01-08, 22:34
Bannlyst
Naturmedlet "sennabalja" är bättre än allt annat och är det naturmedel så behöver man inte vara orolig.
Citera
2012-01-08, 23:28
Medlem
Är det inte bättre att försöka träna bort rädslan? Finns tex cd-skivor med ljud från raketer
Citera
2012-01-08, 23:41
Medlem
Skulle köra med cdljud redan nu på jättelåg volym i vardagen så det blir en vardag för hunden.
Så får man öka på det hela.
Citera
2012-01-09, 01:47
Medlem
soffilinas avatar
jag skulle avråda från lugnande mediciner såsom Nozinan. man har sett på senare år att dessa snarare ökar ångesten för djuret men dom är oförmögna att uttrycka det.
det är bättre att träna bort rädslan.

länkar till en sida med mkt bra tips och råd!!

http://www.varmdodjurklinik.se/index.php?id=32
Citera
2012-01-09, 02:14
Medlem
provocative77s avatar
Jag tränade bort det genom att gå till skyttebanan när de sköt lerduvor. Blev en promenad på 500m som slutade jämter en som sköt. Lerduvorna var ju JÄTTEKUL.
Trodde inte själv på min idé. Men det funka. Hon var aldrig rädd för skott efter det.
Nu pratar jag om en hund som blev skotträdd. De som är det från födseln är bara att droga på nyår.
Citera
2012-01-09, 09:56
Medlem
soffilinas avatar
jag har själv en mkt skotträdd hund. jag skulle aldrig komma på tanken att droga ner honom. speciellt inte med alla nya studier i ryggen.

det finns andra lugnande medel såsom DAP, zylkene, och thunder shirt. dessa har självklart inte samma effekt som tex nozinan.

själc resonerar jag så att det är inte helt välrlden om han blir rädd. man får härda ut. han är JÄTTE skotträdd, det är hemskt men det går åxå över. för oss funkar det bäst att lägga sej i sängen och hålla honom hårt intill mej undet täcket. då är han tryggast, så trygg han kan bli under helvetes tolvslaget. sedan smäller det ju lite här å där veckovis före och efter nyår men det får vi leva med.
Citera
2012-01-09, 18:24
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soffilina
jag har själv en mkt skotträdd hund. jag skulle aldrig komma på tanken att droga ner honom. speciellt inte med alla nya studier i ryggen.

det finns andra lugnande medel såsom DAP, zylkene, och thunder shirt. dessa har självklart inte samma effekt som tex nozinan.

själc resonerar jag så att det är inte helt välrlden om han blir rädd. man får härda ut. han är JÄTTE skotträdd, det är hemskt men det går åxå över. för oss funkar det bäst att lägga sej i sängen och hålla honom hårt intill mej undet täcket. då är han tryggast, så trygg han kan bli under helvetes tolvslaget. sedan smäller det ju lite här å där veckovis före och efter nyår men det får vi leva med.

fast ändå, om jag var hund skulle jag föredra att ta nåt lugnande istället för att må dåligt och bli rädd. Vissa hundar kan hamna i chock om de blir livrädda, tror min hund fick lite lätt posttraumatisk stress för hon var jätterädd att gå på samma plats där vi var när det smällde men nu har hon kommit över det
Citera
2012-01-09, 19:36
Medlem
soffilinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
fast ändå, om jag var hund skulle jag föredra att ta nåt lugnande istället för att må dåligt och bli rädd. Vissa hundar kan hamna i chock om de blir livrädda, tror min hund fick lite lätt posttraumatisk stress för hon var jätterädd att gå på samma plats där vi var när det smällde men nu har hon kommit över det

självklart, bara det att man har sett att dessa typer av lugnande snarare ökar ångesten för hunden, men att dom är oförmögna att visa det. vilket jag tycker är ännu värre.
Citera
2012-01-13, 07:42
Medlem
Tror det där med att "träna bort", kan bli så jävla fel om man inte vet vad man gör
Citera
2012-01-13, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izaojag
Tror det där med att "träna bort", kan bli så jävla fel om man inte vet vad man gör

Nejdå!

Börja långt bort och ta det lugnt och i omgångar så funkar det. Precis som när man tränar en jakthund.

.
Citera
2012-01-13, 22:16
Medlem
Har själv inte haft jakthundar, men eftersom jag jagar så känner jag en del som har. En av gubbarna påstod att han tog med valpen till skjutbananan varje helg, till slut så brydde sig inte hunden varken om raketer eller skott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in