2012-01-08, 21:50
Medlem
Pluggar på KTH i nuläget och har börjat titta på lägenhet i stockholm. Jag vill bo hyfsat centralt, vilket gör det oerhört knepigt att hitta hyreslägenheter..

Min fråga till panelen är: Tycker ni det är vettigt att ta ett bolån för att köpa en lägenhet i stockholm?

De lägenheter jag kikat på ligger runt 1 200 000 till 1 500 000, jag har tillräckligt för att täcka kontantinsatserna till lånet och föräldrar som kan gå i borgen.

Jag kommer inte ha någon direkt inkomst förutom studielån under mina studier. Planen är väl att betala ränta/hyra med studielånet, förhoppningsvis börja amortera efter studierna.

Mina farhågor är att bostaden kommer tappa i värde, och att jag hamnar med ett skuldberg

Är det en bra idé?

Räknade ut ungefär hur mycket det skulle kosta i månaden.
Överlever man att betala dryga 4500 kronor i månaden med fullt studielån (8500)?
Senast redigerad av pythonkramaren 2012-01-08 kl. 21:55.
Citera
2012-01-08, 22:03
Medlem
endures avatar
Det låter väldigt optimistiskt av dig... Jag skulle föreslå att du tar någonting mindre centralt, som Campus-stugorna i Solna. Iofs studerar du på KTH, så kanske Täby kan vara något, då det ligger rätt nära. "Vill du hänga med hem till Täby och ha lite kul? " fungerar ju dock inte... Tufft läge!

Känns skönt att redan ha en centralt belägen lägenhet =)

Var bor du just nu, förresten? Optimalt i din sits är ju att sitta så länge som möjligt med föräldrarna (vilket kan vara påfrestande, jag förstår det :P)..
Senast redigerad av endure 2012-01-08 kl. 22:06.
Citera
2012-01-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Det låter väldigt optimistiskt av dig... Jag skulle föreslå att du tar någonting mindre centralt, som Campus-stugorna i Solna. Iofs studerar du på KTH, så kanske Täby kan vara något, då det ligger rätt nära. "Vill du hänga med hem till Täby och ha lite kul? " fungerar ju dock inte... Tufft läge!

Känns skönt att redan ha en centralt belägen lägenhet =)

Var bor du just nu, förresten? Optimalt i din sits är ju att sitta så länge som möjligt med föräldrarna (vilket kan vara påfrestande, jag förstår det :P)..

Mjo känner mig också tveksam, men vad är det som låter optimistiskt? bor för närvarande hos föräldrarna i en av stockholms närförorter. Vill helst inte flytta längre från stan än jag bor för i dagsläget.
Citera
2012-01-08, 22:13
Medlem
4 % ränta på 1,5 miljoner blir 5000 i månaden sen ska du ju betala avgiftens till föreningen med vilket bör ligga mellan 2000 - 4000 har lite svårt att se hur det skulle gå runt på enbart CSN.
Citera
2012-01-08, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
4 % ränta på 1,5 miljoner blir 5000 i månaden sen ska du ju betala avgiftens till föreningen med vilket bör ligga mellan 2000 - 4000 har lite svårt att se hur det skulle gå runt på enbart CSN.

Nu har jag ju inte preciserat hur mycket jag har till kontantinsats. Lånet kommer ligga runt 1,1 miljoner.

En avgift som ligger över 2000 kronor har jag inte stött på när jag tittat runt (har inte gjort några omfattande undersökningar ska medges). Jag räknade på en månadsavgift på 1000 kronor.
Citera
2012-01-08, 23:03
Medlem
Nu kan jag ju villigt erkänna att jag inte har koll på hur avgifterna brukar ligga i Sthlm men jag har lite koll på Göteborg och Malmö och ett par mindre städer och där är det ovanligt med så låga avgifter.

Sen är det ju också så att ju lägre avgift desto högre pris brukar det vara.

Men även ifall de siffrorna stämmer så 4000 i ränta plus 1000 i avgift 5000 kr

Det är 3500 kvar till Mat el kurslitteratur, försäkringar, SL kort nöjen osv.
Citera
2012-02-22, 14:19
Medlem
hej.
Jag undrar hur mycket man får tillbaka av den räntan man betalar på bolånet.??
Citera
2012-02-22, 15:23
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobby_milk
hej.
Jag undrar hur mycket man får tillbaka av den räntan man betalar på bolånet.??

Din skatt minskas med 30% av det du betalar i ränta på lån i största allmänhet förutom studielån då såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av pythonkramaren
Nu har jag ju inte preciserat hur mycket jag har till kontantinsats. Lånet kommer ligga runt 1,1 miljoner.

En avgift som ligger över 2000 kronor har jag inte stött på när jag tittat runt (har inte gjort några omfattande undersökningar ska medges). Jag räknade på en månadsavgift på 1000 kronor.

Du ska ha bra djävla tur att hitta en lägenhet för det priset med den månadsavgiften. Jag skulle säga att det är snudd på omöjligt.

Jag bor i en etta i ytterförort och har en avgift på knappt 2000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in