2021-07-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Som jag skriver då kan vem som helst som inte är uppenbart olämplig agera ombud.
Om du med sexualförbrytaren Binnnges svaga teoretiska och praktiska bakgrund åtar sig att agera ombud så saknas omdöme.
Vilket vi iofs redan har sett i fallet Esbjörn, Binninges agerande kommer att stå Esbjörn dyrt om EBT driver det här in i kaklet.
Som jag skrev så är det upp till var och en att agera i domstol, lämpligheten skall domstolen pröva ex officio, om du vet vad det betyder. Ska du däremot agera ombud i mål där rättsskyddet ska kicka in ska du vara advokat eller bitis, dock kan man som Binninge själv skrev i sms till någon ta sådana uppdrag om man kan styrka sin lämplighet och verkar ju Binninge gjort så vi kan nog släppa att det är lite lallande som ligger till grund för kunskapen.
O
Citera
2021-07-21, 13:44
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Fantastiskt att sexualförbrytaren Johan Binninge anser att hans fastighetsmäklarutbildning gör honom lämpad att föra talan som ombud.
Nu kan iofs vilken idiot som helst kalla sig jurist, men Binninge är klantarnas klant.
Det är ingen som är insatt och kunnig inom juridik som skulle komma på tanken att låta en nybakad jur. kand. föra ens talan i en tvist, då har ändå denne en betydligt gedignare kunskap än vad Binninge har.
Men Binninge tycker att lite lallande på fastighetsmäklarutbildningen gör honom lämpad.
vad Johann tycker i sammanhanget är ju ganska oviktigt. Det är domstolarna, försäkringsbolagen och andra uppdragsgivare som bedömer hans lämplighet. Och eftersom de bedömer hono
Som lämplig så finns det inte så mycket mer att dryfta om det.
Citera
2021-07-21, 13:47
Medlem
MarryBlunts avatar
Skulle man inte kunna tänka att JB skötte sitt uppdrag åt Esbjörn så pass bra att Ebba ansåg sig sakna argument och såg sig nödgad att förtala honom?
Citera
2021-07-21, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Nej, det går inte att påvisa med annat än att flickans journaler granskas samt mammans förhör i FUP:en Men det fick ju inte Binninges ombud då åklagaren och domstolen avslog den begäran. Hur svårt kan det vara?
Det är väl iofs bra att du svarar på mina frågor till kubuneftersom hen inte gör det själv.

Då finns det alltså inget i domen som styrker påståendena om att flickan skulle ha haft ett självskadebeteende före misshandeln/våldtäktsförsöket eller att mamman påstått att flickan ljög om händelserna?

Det kan möjligen finnas i FUP:en, men det går inte att styrka eftersom den inte finns i tråden, har jag då förstått det rätt?
Citera
2021-07-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Kanske vi faktiskt inte har med den att göra. Hur mycket tjänar du själv föresten.
Jag frågade inte vad Binninge tjänar, jag frågade om han fakturerat Esbjörn för nedlagd tid när han avslutade sitt uppdrag? Vi får helt enkelt vänta och se om det framgår i en kommande dom, eller hur?
Citera
2021-07-21, 13:53
Medlem
Citat:
Skulle man inte kunna tänka att JB skötte sitt uppdrag åt Esbjörn så pass bra att Ebba ansåg sig sakna argument och såg sig nödgad att förtala honom?

I såna fall borde det varit klart för längesedan. FD ombudet drog ut och ville inte förhandla. Hen kontakta media flera gånger i försökt att sätta press på Busch, som när hen sa huset var värt 2 miljoner mer men de egna mäklarena värdera det runt samma pris som de mäklare som värderat huset.

Tror mycket av detta kunde hanteras i förhandlingar och löst sig innan nyår
Citera
2021-07-21, 13:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Som jag skrev så är det upp till var och en att agera i domstol, lämpligheten skall domstolen pröva ex officio, om du vet vad det betyder. Ska du däremot agera ombud i mål där rättsskyddet ska kicka in ska du vara advokat eller bitis, dock kan man som Binninge själv skrev i sms till någon ta sådana uppdrag om man kan styrka sin lämplighet och verkar ju Binninge gjort så vi kan nog släppa att det är lite lallande som ligger till grund för kunskapen.
O
Är du inte advokat, biträdande jurist och rättsskyddet skall gälla så måste du godkännas av Svensk försäkrings nämnd.
Att domstolen prövar betyder inte att kraven på att agera ombud är högt ställda.
Du behöver i princip vara berusad, satt under förmyndare eller tidigare visat dig uppenbart oskicklig eller visa dig uppenbart olämplig under en förhandling för att avvisas av domstolen.
Att vara en klant som Binninge räcker inte för att bli nekad att agera ombud.
Tyvärr så har Esbjörn låtit sig luras in i något som kommer att stå honom dyrt.
Citera
2021-07-21, 14:02
Medlem
Citat:
Som någon skrev i inlägget ovan avgör inte Binninge om han är lämplig eller inte. Det avgör domstolen och det faktum att han efter drygt 14 år kan jobba vidare styrker väl med skärpa att han är lämplig, eller vad tror du?
Du har fel. Det är klienten som avgör om han är lämplig. En domstol kan av olika orsaker förklara ett ombud olämpligt, men det krävs en hel del mer än bristande kompetens för detta. Esbjörn har hela avgörandet om lämplighet och kompetens i sin hand när han undertecknar fullmakten som ger sitt utvalda ombud rätten att företräda honom.

Om Esbjörn önskade så hade han kunnat ge fullmakten till vem som helst, vilket han också gjorde initialt. Rätten har inget med det valet att göra oavsett om personen har kompetens eller inte. Det här fallet är faktiskt ett bevis på detta eftersom Esbjörn utsåg en person som saknar formell juridisk utbildning. Denne gjorde dessutom inget bra jobb.

Att vara autodidakt genom egna erfarenheter är ingen bra merit inom juridik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är väl iofs bra att du svarar på mina frågor till kubuneftersom hen inte gör det själv.

Då finns det alltså inget i domen som styrker påståendena om att flickan skulle ha haft ett självskadebeteende före misshandeln/våldtäktsförsöket eller att mamman påstått att flickan ljög om händelserna?

Det kan möjligen finnas i FUP:en, men det går inte att styrka eftersom den inte finns i tråden, har jag då förstått det rätt?
Det finns inget i domen eftersom Binninge inte gavs möjlighet att styrka detta. Hur många gånger ska jag behöva skriva det?
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
vad Johann tycker i sammanhanget är ju ganska oviktigt. Det är domstolarna, försäkringsbolagen och andra uppdragsgivare som bedömer hans lämplighet. Och eftersom de bedömer hono
Som lämplig så finns det inte så mycket mer att dryfta om det.
Som skrivet är är kraven på ombud lågt ställda generellt, du behöver inte ha någon juridisk utbildning för att att tillåtas agera ombud.
Sexualförbrytaren Binninge har redan visats sin olämplighet genom att dubba Esbjörn till att i princip elda pengar i en process han bara kan förlora pengar på.
Sexualförbrytaren Binninge såg dock en chans att sko sig.
Citera
2021-07-21, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag frågade inte vad Binninge tjänar, jag frågade om han fakturerat Esbjörn för nedlagd tid när han avslutade sitt uppdrag? Vi får helt enkelt vänta och se om det framgår i en kommande dom, eller hur?
Precis, nu börjar du fatta.
Citera
2021-07-21, 14:04
Medlem
Citat:
Som skriver är är kraven på ombud lågt ställda generellt, du behöver inte ha någon juridisk utbildning för att att tillåtas agera ombud.
Sexualförbrytaren Binninge har redan visats sin olämplighet genom att dubba Esbjörn till att i princip elda pengar i en process han bara kan förlora pengar på.
Sexualförbrytaren Binninge såg dock en chans att sko sig.
Du har helt fel. Domstolarna ställer höga krav och det går inte att gå in ”lalla”.
Om Binninge lurat Esbjörn borde väl de nya ”kunniga” ombuden ta och vika ner sig eller ta en annan väg? De kör ju på i samma spår.
Du tror så mycket du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in