• 1
  • 2
2012-01-10, 17:23
Medlem
Mycket bra intiativ.Att vara politiker är inget yrke.Det
är ett förtroendeuppdrag.Samhällsintresse istället för
strebers och karriärister
Senast redigerad av mangne 2012-01-10 kl. 17:28.
Citera
2012-01-10, 22:56
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Då vänsterpartiet länge ansett att enskilda inte ska kunna berika sig genom politiska uppdrag känns det som att din fundering bäst besvaras med en fråga. Vem går in i vänsterpartiet med föresatsen att bli rik?

Låt mig då besvara din fråga så kan du försöka ge svar på de jag ställde (först).

Troligtvis går ingen in i VPK med den föresatsen. Men att tjäna 27 500 + netto (säg 10 000 kr mer netto som är den summa jag hört) är knappast att vara rik. Snarare är att att ha en marknadsmässig lön.

Citat:
Har inte hört någon vänsterpartist säga "leva som man lär" vad det gäller partiskatten. Däremot är det många som pratar om representativitet. Dom menar att dom representerar vanligt folk och att de därför inte kan ha löner som ligger långt över normalinkomsten.

"Leva som man lär"-resonemanget kanske var lite att läsa genom raderna från min sida, men jag vill också minnas att jag läst det i DN (behöver för den sakens skull givetvis inte vara något som VPK:arna själva sagt).

"Vanligt folk" är ju ett minst lika intressant begrepp då det förutsätter att man delar in folk i "vanliga" och "ovanliga", där de senare med detta resonemang är folk som tjänar över normalinkomsten. De skall alltså inte tillåtas ha någon representation alls inom VPK.

Låt mig då tillägga att inte heller 27 500 netto är "normalinkomsten" om den skall ses som ett snitt av svenska folkets löneinkomster.

Citat:
Summan kommer från värdet av 5/8 prisbasbelopp. Varför det är just 5/8 vet jag inte, men den tidigare "frivilliga" partiskatten låg kring de summorna och de beloppen anses väl rimliga.

Tidigare låg väl på 5 Tkr fast belopp? Verkar lite som att man tagit detta mellan tummen och pekfingret.

Citat:
"Överskottet" kommer givetvis gå till partiet och dess verksamhet, kanske till att anställa fler politiskt sakkunniga? Hur men framförallt varför vänsterpartiet skulle redovisa hur de använder pengarna för skattebetalarna vet jag inte...

Varför? Vill du som skattebetalare inte veta var dina pengar tar vägen? I så fall kan vi lika gärna installera en enorm apparat istället för staten som bara slukar pengarna utan att någonsin återrapportera till folket var de tar vägen. Inga budgets, inga årsredovisningar, inga kvartalsredovisningar. Bara ett stort svart hål där man som medborgare förväntas skjuta in en del av sina förvärvsinkomster. Med skattebetalare likställer jag i detta fall partikamraterna då det är de själva som valt att kalla partiskatten för just partiskatt.

Citat:
Möjligt... Men åtminstone jag ser förfarandet som positivt. Sedan bör det kanske påpekas att det var ett tag sedan k:et i partinamnet togs bort.

För mig kommer de alltid vara VPK.
Citera
2012-01-10, 22:57
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Mycket bra intiativ.Att vara politiker är inget yrke.Det
är ett förtroendeuppdrag.Samhällsintresse istället för
strebers och karriärister

Sjuksköterska är inte heller ett yrke. Det är ett kall. Därför ska de ha betydligt mindre än 27 500 kr netto per månad.

Militär är inte heller ett yrke, det är en landsplikt. Se på Kina.

Med det resonemanget kommer vi aldrig få några stjärnskott till politiken.
Citera
2012-01-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
Låt mig då besvara din fråga så kan du försöka ge svar på de jag ställde (först).

Troligtvis går ingen in i VPK med den föresatsen. Men att tjäna 27 500 + netto (säg 10 000 kr mer netto som är den summa jag hört) är knappast att vara rik. Snarare är att att ha en marknadsmässig lön.

Riksdagsledamöterna sätter sina egna löner så, marknaden hur som helst inte fri. Det går ju inte att anlita en annan, billigare riksdag om man anser att politiker har för hög lön. Vidare anser Vänsterpartiet att ersättningen till riksdagsledamöter bör vara lägre, antagligen 5/8 av ett prisbasbelopp då det är vad Vänsterpartiet kommit överens om att deras förtroende valda max ska kunna tjäna på politiska uppdrag.

Citat:
"Leva som man lär"-resonemanget kanske var lite att läsa genom raderna från min sida, men jag vill också minnas att jag läst det i DN (behöver för den sakens skull givetvis inte vara något som VPK:arna själva sagt).

"Vanligt folk" är ju ett minst lika intressant begrepp då det förutsätter att man delar in folk i "vanliga" och "ovanliga", där de senare med detta resonemang är folk som tjänar över normalinkomsten. De skall alltså inte tillåtas ha någon representation alls inom VPK.
Låt mig då tillägga att inte heller 27 500 netto är "normalinkomsten" om den skall ses som ett snitt av svenska folkets löneinkomster.

Det är ingen större hemlighet att Vänsterpartiet främst är ett parti som värnar arbetare och inom den gruppen var medianlönen år 2010 knappt 25.000kr före skatt. Att 27.500kr netto skulle vara en normalinkomst är det ingen som påstått, jag skrev bara att Vänsterpartiet anser att politiker de inte ska ha löner långt över normalinkomsten (underförstått knegarlön).

Människor med högre lön kan givetvis ha sådana åsikter att de känner sig väl representerade av Vänsterpartiet och deras politik.

Citat:
Varför? Vill du som skattebetalare inte veta var dina pengar tar vägen? I så fall kan vi lika gärna installera en enorm apparat istället för staten som bara slukar pengarna utan att någonsin återrapportera till folket var de tar vägen. Inga budgets, inga årsredovisningar, inga kvartalsredovisningar. Bara ett stort svart hål där man som medborgare förväntas skjuta in en del av sina förvärvsinkomster. Med skattebetalare likställer jag i detta fall partikamraterna då det är de själva som valt att kalla partiskatten för just partiskatt.

Du kan nog känna dig lugn med att vänsterpartisterna som "drabbas" av partiskatten vet vad pengarna går till, detsamma gäller nog den enskilde partimedlemmen också.
Citera
2012-01-12, 18:26
Medlem
Citat:
Sjuksköterska är inte heller ett yrke. Det är ett kall. Därför ska de ha betydligt mindre än 27 500 kr netto per månad.

Militär är inte heller ett yrke, det är en landsplikt. Se på Kina.

Med det resonemanget kommer vi aldrig få några stjärnskott till politiken.

Sjuksköterska är de facto ett yrke liksom militär är ett yrke i väldigt många länder.

Att vara riksdagsledamot är däremot inget yrke utan, som det redan nämnts, ett förtroendeuppdrag. Jag tror de flesta av oss kan skriva under på att höga arvoden och löner inom politiken inte är en garant för att de lämpligaste blir valda.
Citera
2012-01-12, 23:08
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Riksdagsledamöterna sätter sina egna löner så, marknaden hur som helst inte fri. Det går ju inte att anlita en annan, billigare riksdag om man anser att politiker har för hög lön. Vidare anser Vänsterpartiet att ersättningen till riksdagsledamöter bör vara lägre, antagligen 5/8 av ett prisbasbelopp då det är vad Vänsterpartiet kommit överens om att deras förtroende valda max ska kunna tjäna på politiska uppdrag.

De sätter inte sina löner själva, då har du missuppfattat det.

Jag tror också att VPK bör undvika att prata om fri marknad vad gäller prissättning då det är precis det systemet de vill motverka. Dessutom är det mycket svårt att uppnå fri marknad på riksdagsledamöter, men lönen de får kan ändå vara baserad på marknadsmässiga grunder vilket jag inte sett någon redogörelse för att den inte skulle vara.

Citat:
Du kan nog känna dig lugn med att vänsterpartisterna som "drabbas" av partiskatten vet vad pengarna går till, detsamma gäller nog den enskilde partimedlemmen också.

Jag tror inte på något "i förskott" utan föredrar att få ett sakförhållande redogjort för eller bevisat innan jag tror på det. I detta fall finns det ingenting som helst som säger att VPK:arna vet var dessa pengar tar vägen då det mig veterligen inte finns uttryckt någonstans hur de skall förvaltas och redovisas. Rätta mig gärna om jag har fel men att komma med grova antaganden tillför inget.
Citera
2012-01-12, 23:14
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Sjuksköterska är de facto ett yrke liksom militär är ett yrke i väldigt många länder.

Att vara riksdagsledamot är däremot inget yrke utan, som det redan nämnts, ett förtroendeuppdrag. Jag tror de flesta av oss kan skriva under på att höga arvoden och löner inom politiken inte är en garant för att de lämpligaste blir valda.

Jag har mycket svårt att se varför man inte skulle kunna kalla politiker för en yrkesgrupp. De utför ett arbete, får betalt, betalar skatt, ingår i branschorganisationer osv. Oavsett vad du väljer att kalla dem så anser jag att man ska få betalt för sitt arbete och det på en rimlig nivå. Men det var väl egentligen inte det jag önskade diskutera.

Sen märker jag att du gillar att ge svar på tal genom att återupprepa vad du skrivit och därigenom förtydliga vad du INTE skrivit - låt mig då fortsätta med det med att säga att jag inte någonstans skrivit att hög lön är en garant för goda lämplighet. Däremot är jag och många med mig helt klart av åsikten att det finns en hög korrelation mellan lön och kompetens. Det är väl ingen som skulle ifrågasätta att en läkarlön på 80 000 skulle locka till sig fler sökande än en läkarroll på 40 000, och att ett antal av detta flertal också skulle höga till de bästa läkarna, som med tillräckligt hög lön är beredda att lämna sin nuvarande arbetsgivare.
Citera
2012-01-13, 21:54
Medlem
Citat:
De sätter inte sina löner själva, då har du missuppfattat det.

Jag tror också att VPK bör undvika att prata om fri marknad vad gäller prissättning då det är precis det systemet de vill motverka. Dessutom är det mycket svårt att uppnå fri marknad på riksdagsledamöter, men lönen de får kan ändå vara baserad på marknadsmässiga grunder vilket jag inte sett någon redogörelse för att den inte skulle vara.

Nej, riksdagsledamöterna sätter inte sin lön själva men näst intill då de själva utser vilka som ska sitta med i arvodesnämnden genom riksdagsstyrelsen. Men skitsamma, diskussionen handlar i grunden inte om vad som är marknadsmässiga löner, iaf inte generellt. Som sagt vill vänsterpartiet inte att deras valda representanter ska tjäna långt mycket mer än de partiet säger sig företräda.

Citat:
Jag tror inte på något "i förskott" utan föredrar att få ett sakförhållande redogjort för eller bevisat innan jag tror på det. I detta fall finns det ingenting som helst som säger att VPK:arna vet var dessa pengar tar vägen då det mig veterligen inte finns uttryckt någonstans hur de skall förvaltas och redovisas. Rätta mig gärna om jag har fel men att komma med grova antaganden tillför inget.

Gissar att du inte ens försökt ta reda på hur sakförhållandena ser ut. Hur vänsterpartiet redovisar sin ekonomi är tydligt reglerat i deras partistadgar.
Citera
2012-01-13, 22:19
Medlem
Citat:
Jag har mycket svårt att se varför man inte skulle kunna kalla politiker för en yrkesgrupp. De utför ett arbete, får betalt, betalar skatt, ingår i branschorganisationer osv. Oavsett vad du väljer att kalla dem så anser jag att man ska få betalt för sitt arbete och det på en rimlig nivå. Men det var väl egentligen inte det jag önskade diskutera.

Fast nu är det ju så att partiskatten gäller de vänsterpartister som valts till förtroendeuppdrag och inte de som är anställda av partiet, t.ex politiska sekreterare. Av det skälet tycker jag det är relevant att inte kalla riksdagsledamöterna för något annat än förtroendevalda.

Citat:
Sen märker jag att du gillar att ge svar på tal genom att återupprepa vad du skrivit och därigenom förtydliga vad du INTE skrivit - låt mig då fortsätta med det med att säga att jag inte någonstans skrivit att hög lön är en garant för goda lämplighet. Däremot är jag och många med mig helt klart av åsikten att det finns en hög korrelation mellan lön och kompetens. Det är väl ingen som skulle ifrågasätta att en läkarlön på 80 000 skulle locka till sig fler sökande än en läkarroll på 40 000, och att ett antal av detta flertal också skulle höga till de bästa läkarna, som med tillräckligt hög lön är beredda att lämna sin nuvarande arbetsgivare.

Ledsen om du uppfattar det jag skrivit som återupprepningar, kanske har jag känt att jag ville förtydliga något. Vad jag inte skrivit antar jag att jag inte funnit relevant i diskussionen. Men, men...

Du har inte sagt att hög lön utgör någon garant för kompetens, men det är tydligt att du tror på sambandet precis som många andra. Glöm bara inte att det finns många av motsatt åsikt. För att ta exemplet med läkare finns det de som menar att en hög lön lockar till sig människor av enbart det skälet istället för människor med ett genuint intresse och vilja att bota sjuka och skadade.

Personligen tror jag inte att Vänsterpartiet kommer ha mindre motiverade riksdagsledamöter pga partiskatten.
Citera
2012-08-10, 21:07
Medlem
Ta mig fan inte klokt. Men det är klart, dom är ju i varjefall konsekventa i sitt skatteivrande. Vad händer om man vägrar?

"född fri, skattad till döds"
Citera
2024-05-08, 15:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Expressen meddelar nu:

"Riksdagsledamoten Lorena Delgado Varas (V) har släpat efter med partiskatten i tre månader i år – som straff petas hon ur partistyrelsen.

Allt fler ifrågasätter nu Vänsterpartiets system, och kräver att det görs om.

– Det måste finnas en större flexibilitet och förståelse för hur till exempel ekonomiskt våld drabbar, säger Delgado Varas."

Minns när partiskatten infördes att alla som visste att de skulle åka på den röstade emot förslaget.

"Kommunist med pengar visade sig vara vanlig människa"

Edit: 35.800 kr netto i månaden får de som betalar partiskatt behålla av sina ersättningar, det är mer än vad V-väljarna tjänar i genomsnitt.
Senast redigerad av Ringhals3 2024-05-08 kl. 15:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in