Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Då vänsterpartiet länge ansett att enskilda inte ska kunna berika sig genom politiska uppdrag känns det som att din fundering bäst besvaras med en fråga. Vem går in i vänsterpartiet med föresatsen att bli rik?
Låt mig då besvara din fråga så kan du försöka ge svar på de jag ställde (först).
Troligtvis går ingen in i VPK med den föresatsen. Men att tjäna 27 500 + netto (säg 10 000 kr mer netto som är den summa jag hört) är knappast att vara rik. Snarare är att att ha en marknadsmässig lön.
Citat:
Har inte hört någon vänsterpartist säga "leva som man lär" vad det gäller partiskatten. Däremot är det många som pratar om representativitet. Dom menar att dom representerar vanligt folk och att de därför inte kan ha löner som ligger långt över normalinkomsten.
"Leva som man lär"-resonemanget kanske var lite att läsa genom raderna från min sida, men jag vill också minnas att jag läst det i DN (behöver för den sakens skull givetvis inte vara något som VPK:arna själva sagt).
"Vanligt folk" är ju ett minst lika intressant begrepp då det förutsätter att man delar in folk i "vanliga" och "ovanliga", där de senare med detta resonemang är folk som tjänar över normalinkomsten. De skall alltså inte tillåtas ha någon representation alls inom VPK.
Låt mig då tillägga att inte heller 27 500 netto är "normalinkomsten" om den skall ses som ett snitt av svenska folkets löneinkomster.
Citat:
Summan kommer från värdet av 5/8 prisbasbelopp. Varför det är just 5/8 vet jag inte, men den tidigare "frivilliga" partiskatten låg kring de summorna och de beloppen anses väl rimliga.
Tidigare låg väl på 5 Tkr fast belopp? Verkar lite som att man tagit detta mellan tummen och pekfingret.
Citat:
"Överskottet" kommer givetvis gå till partiet och dess verksamhet, kanske till att anställa fler politiskt sakkunniga? Hur men framförallt varför vänsterpartiet skulle redovisa hur de använder pengarna för skattebetalarna vet jag inte...
Varför? Vill du som skattebetalare inte veta var dina pengar tar vägen? I så fall kan vi lika gärna installera en enorm apparat istället för staten som bara slukar pengarna utan att någonsin återrapportera till folket var de tar vägen. Inga budgets, inga årsredovisningar, inga kvartalsredovisningar. Bara ett stort svart hål där man som medborgare förväntas skjuta in en del av sina förvärvsinkomster. Med skattebetalare likställer jag i detta fall partikamraterna då det är de själva som valt att kalla partiskatten för just partiskatt.
Citat:
Möjligt... Men åtminstone jag ser förfarandet som positivt. Sedan bör det kanske påpekas att det var ett tag sedan k:et i partinamnet togs bort.
För mig kommer de alltid vara VPK.