Varför skulle inte laptoppen få ett extra p? Engelskan själv lägger till ett extra p framför avledningsändelser "hip" => "hippie" // "pup" => "puppy". I engelska lånord i svenskan lägger vi rutinmässigt till en extra konsonant i "doping" = »dopning« enligt rätt bestämt mönster.
Citat:
Ursprungligen postat av Yarouze
jag vet inte, har aldrig ifrågasatts för det, men förstår din irritation. själv går jag runt och irriterar mig på när folk skriver "en slags"...
Simma lugnt, »en slags förkortning« eller »ett slags förkortning« eller »ett sorts levebröd« eller »en sorts levebröd«. Obestämd artikel i dessa fraser kan ta genus antingen från »sort« / »slag« eller den generiska företeelsen. Man får spara sin irritation för viktigare saker ...
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Förkortningar bland vad annat [får kolon före ändelse]?
Vissa främmande företagsnamn må isoleras från genitiv-s med kolon. Allt är bättre än genitiv-apostrof i svenskan. Företaget Swedbank är främmande i svensk text. Lite på pin kiv skulle jag kunna skriva :
... Swedbank:s kontantbefriade kassor ...
Det kan också upplevas som respekt, att bibehålla det registerade varumärket visuellt ograverat, när man inte vet om det ska vara Swedbank™s eller Swedbank®s i genitiv. Namnet Swedbanks med fast plural-s skulle kunna vara ett engelskt namn på sandbankar kring Nidingen utanför Varberg.