2012-01-07, 22:53
Medlem
Vad händer med ens retroaktiva lönehöjning om man byter jobb efter att det gamla avtalet löpt ut men innan det nya avtalet är helt klart?
Dvs om jag kommer överens med chefen om en individuell lönehöjning på ex. 5% i december, facket blir klara men sin procentökning först i april på ex. min 2%, men att jag byter jobb i ex. februari.

Jag vet att det är som så att man, efter att alla parter är klara, får en retroaktiv klumpsumma räknat i stil med (total löneökning)*(månader sen gamla avtalet gick ut).
Men om man inte jobbar kvar vid tiden då avtalet står helt klart, blir man då utan hela den retroaktiva klumpsumman eller får man en mindre klumpsumma?
Citera
2012-01-07, 23:32
Medlem
brewslees avatar
Om du har kommit överens med din chef om en löneökning om 5% spelar det ju ingen roll när ett annat avtal blir klart. Skulle löneökningen gälla retroaktivt lär du och din chef kommit överens om vilket datum den skulle gälla från. Från detta datum ska du ha 5% högre lön än du hade innan.
Citera
2012-01-07, 23:36
Medlem
Byter du jobb i februari får du en ny lön som matchar de utmaningar som det nya jobbet kräver. Byter man så nära inpå ett nytt löneavtal är det lättast för alla parter om arbetsgivaren höjer lönen direkt med villkoret att man inte ingår i årets löneavtal.

December 2009 bytte jag tjänst och fick då en ökning på 12% i och med det avsa jag mig från löneavtalet juni/juli 2010.
Citera
2012-01-08, 11:13
Medlem
Tack för svaren

Citat:
Ursprungligen postat av brewslee
Om du har kommit överens med din chef om en löneökning om 5% spelar det ju ingen roll när ett annat avtal blir klart. Skulle löneökningen gälla retroaktivt lär du och din chef kommit överens om vilket datum den skulle gälla från. Från detta datum ska du ha 5% högre lön än du hade innan.
Förra gången jag löneförhandlade fick jag den nya lönen retroaktivt när alla parter var klara (individuell och fack). Så ev. spelar avtalet in på så sätt att jag kommer få vänta. Är inte detta en taktik från företagens sida, att släppa pengarna så sent som möjligt? Ränteintäkter?

Citat:
Ursprungligen postat av DonC82
Byter du jobb i februari får du en ny lön som matchar de utmaningar som det nya jobbet kräver. Byter man så nära inpå ett nytt löneavtal är det lättast för alla parter om arbetsgivaren höjer lönen direkt med villkoret att man inte ingår i årets löneavtal.

December 2009 bytte jag tjänst och fick då en ökning på 12% i och med det avsa jag mig från löneavtalet juni/juli 2010.
Går arbetsgivare normalt med på önskemålet att inte delta i årets avtal? Eller är det vid speciella omständigheter du menar (jobbyte). Känns som företaget bara har att förlora på att justera lönen direkt istället för att hålla på pengarna och få en viss ränteintäkt.
Citera
2012-01-08, 11:21
Medlem
brewslees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esterochstella
Tack för svaren

Förra gången jag löneförhandlade fick jag den nya lönen retroaktivt när alla parter var klara (individuell och fack). Så ev. spelar avtalet in på så sätt att jag kommer få vänta. Är inte detta en taktik från företagens sida, att släppa pengarna så sent som möjligt? Ränteintäkter?

Går arbetsgivare normalt med på önskemålet att inte delta i årets avtal? Eller är det vid speciella omständigheter du menar (jobbyte). Känns som företaget bara har att förlora på att justera lönen direkt istället för att hålla på pengarna och få en viss ränteintäkt.

Jag och DonC82 svarade utefter två olika scenarion, jag tror vi tolkade ditt inlägg olika. Den här lönehöjningen du frågar om, gäller den på ett jobb du tänker sluta på eller ett jobb du ska börja på?

Men för att svara på din fråga, avtalsrörelsen har inget med din löneförhandling att göra. Du får löneförhandla när som helst under året och kan komma överens med din chef om per vilket datum den nya lönen ska gälla oberoende av vad andra har för sig. Kommer ni överens om att den nya lönen ska gälla t ex från den 9 aug är det det datumet som gäller.
Citera
2012-01-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brewslee
Jag och DonC82 svarade utefter två olika scenarion, jag tror vi tolkade ditt inlägg olika. Den här lönehöjningen du frågar om, gäller den på ett jobb du tänker sluta på eller ett jobb du ska börja på?

Men för att svara på din fråga, avtalsrörelsen har inget med din löneförhandling att göra. Du får löneförhandla när som helst under året och kan komma överens med din chef om per vilket datum den nya lönen ska gälla oberoende av vad andra har för sig. Kommer ni överens om att den nya lönen ska gälla t ex från den 9 aug är det det datumet som gäller.

Jag söker jobb för fullt och hoppas byta om 2-3månader.
Aha, jag trodde individuell och facklig ökning alltid skedde samtidigt och att man sen fick den ökning som blev högst.
Så för att sammanfatta kommer alltså den fackliga ökningen gälla retroaktivt från förra avtalets slut och den ind.ökningen gälla tillbaks till en överenskommen tidpunkt (vilket i mitt fall förra gången var samma som för den fackliga).

Det individuella samtalet ska jag ha om en vecka, dvs denna process kommer hinnas med innan jag byter jobb.
Men vad händer om det fackliga avtalet inte blir klart innan jag lämnar. Låt säga att detta avtal blir klart i juni och jag lämnar i mars. Kommer jag då i juni få retroaktivt för tiden fram till jag slutade jobba där?
Tack
Citera
2012-01-08, 18:12
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esterochstella
Men vad händer om det fackliga avtalet inte blir klart innan jag lämnar. Låt säga att detta avtal blir klart i juni och jag lämnar i mars. Kommer jag då i juni få retroaktivt för tiden fram till jag slutade jobba där?
Tack

Ja du kommer att få retroaktivt om det inte står i kollektivavtalet att du måste vara anställd fortfarande när den nya lönen börjar gälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in