Tjenis!

Det finns en firma i Sverige som heter Nima dom har en del olika modeller från 1000 KR. och uppåt.
Jag har ingen rök från detta företag men har flera andra produkter från dem inom slakt och kan säga att det är bra grejor åtminstone det jag har. ( till exempel en 20 år gammal kött kvarn på 2 hk. som bara går utan problem )

Ja min rök har jag byggt av en gammal rostfri hydrofor, en behållare på ca 1000 liter.
Skurit upp dörrar på framsidan så man enkelt kan hänga in kött eller fisk.
Några hållare typ platt järn på insidan som jag lägger några grill galler på och på dem kan jag lägga kött eller fisk.
På sidan längst uppe har jag borrat en massa hål i typ en cirkel och har en plåt bit som täcker dem eller öppnar för dem så värmen regleras.
i toppen har jag ett hål där man stoppar ner en vanlig stek-termometer.
Längst nere är det en tratt som andra nämnde som kina-hatt med en liten ränna längs sidorna så fettet rinner utan för röken.
Från början hade jag ingen ränna men det hände att sågspånen tog fyr av fettet och det blev kol i stället för kött.
Under denna hydrofor eldar jag med ved eller grill-kol.
( ganska lik en hem-brännare och lite av den principen att reglera värme m.m. )
Ja den fungerar, men är nog inte helt optimal för det är ett farligt passande av elden.
Skulle säkert gå bygga av än hydrofor av järn och kanske med någon brännare under som andra nämnt.
Rullkragen