• 1
  • 2
2012-06-03, 10:55
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Verkar lite märkligt om den funkar. I så fall borde man kunna göra en hemma om man tar lite plåt med lufthål i.

Som jag fattade den så skulle bara rökinsatsen in i botten och på med rökspån.

Samma pryl som fixar både varm o kall. KNAPPAST

Prylen fixar kallrökning, vill du ha varmrökt så måste du ha någon form av värme. Gasol, platta etc.
Citera
2012-06-03, 11:10
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
Prylen fixar kallrökning, vill du ha varmrökt så måste du ha någon form av värme. Gasol, platta etc.
Krävs väl fortfarande passning i flera dygn?
Det är nog största anledningen till att många drar sig för att börja med kallrökning.
Citera
2012-06-03, 11:31
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Krävs väl fortfarande passning i flera dygn?
Det är nog största anledningen till att många drar sig för att börja med kallrökning.
Jo passning lär det nog krävas.
Fördelen är dock att den verkar ha en röktid på dryga 10 timmar innan man behöver fylla på spån igen.
Sen kan man ju även kallröka det några timmar för att sedan varmröka
Citera
2012-06-03, 11:38
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Jo passning lär det nog krävas.
Fördelen är dock att den verkar ha en röktid på dryga 10 timmar innan man behöver fylla på spån igen.
Sen kan man ju även kallröka det några timmar för att sedan varmröka
Det är ju i och för sig inte så dumt. Då kan man ju fylla på innan man går och dunar. Skulle det brinna ut är det väl bara att tända igen.
Rätt stor skillnad mot att elda alved i liten eldstad, som jag brukar göra när jag varmröker.
Jag får fylla på ungefär var 45:e minut, fast abborrar tar ju inte så lång tid att varmröka.

Edit: Fast varmröka efteråt så missar du ju hela poängen med kallrökningen.
Citera
2012-06-03, 11:42
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Det finns en firma i Sverige som heter Nima dom har en del olika modeller från 1000 KR. och uppåt.

Jag har ingen rök från detta företag men har flera andra produkter från dem inom slakt och kan säga att det är bra grejor åtminstone det jag har. ( till exempel en 20 år gammal kött kvarn på 2 hk. som bara går utan problem )

Ja min rök har jag byggt av en gammal rostfri hydrofor, en behållare på ca 1000 liter.
Skurit upp dörrar på framsidan så man enkelt kan hänga in kött eller fisk.
Några hållare typ platt järn på insidan som jag lägger några grill galler på och på dem kan jag lägga kött eller fisk.
På sidan längst uppe har jag borrat en massa hål i typ en cirkel och har en plåt bit som täcker dem eller öppnar för dem så värmen regleras.
i toppen har jag ett hål där man stoppar ner en vanlig stek-termometer.
Längst nere är det en tratt som andra nämnde som kina-hatt med en liten ränna längs sidorna så fettet rinner utan för röken.
Från början hade jag ingen ränna men det hände att sågspånen tog fyr av fettet och det blev kol i stället för kött.
Under denna hydrofor eldar jag med ved eller grill-kol.
( ganska lik en hem-brännare och lite av den principen att reglera värme m.m. )

Ja den fungerar, men är nog inte helt optimal för det är ett farligt passande av elden.
Skulle säkert gå bygga av än hydrofor av järn och kanske med någon brännare under som andra nämnt.

Rullkragen
Citera
2012-06-03, 11:48
Medlem
christerys avatar
Nån som fått denna att funka? http://www.amazenproducts.com/

Jag tycker det verka lite för bra för att vara sant.

Som rullkragen nämnde så är en gammal VV beredare (vi kör en som var vedeldad) perfekt för varmrök.

Men kallröken vi har hitintills är för varm. va 6m död i mark.
Citera
2012-06-03, 11:53
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Det finns en firma i Sverige som heter Nima dom har en del olika modeller från 1000 KR. och uppåt.

Jag har ingen rök från detta företag men har flera andra produkter från dem inom slakt och kan säga att det är bra grejor åtminstone det jag har. ( till exempel en 20 år gammal kött kvarn på 2 hk. som bara går utan problem )

Ja min rök har jag byggt av en gammal rostfri hydrofor, en behållare på ca 1000 liter.
Skurit upp dörrar på framsidan så man enkelt kan hänga in kött eller fisk.
Några hållare typ platt järn på insidan som jag lägger några grill galler på och på dem kan jag lägga kött eller fisk.
På sidan längst uppe har jag borrat en massa hål i typ en cirkel och har en plåt bit som täcker dem eller öppnar för dem så värmen regleras.
i toppen har jag ett hål där man stoppar ner en vanlig stek-termometer.
Längst nere är det en tratt som andra nämnde som kina-hatt med en liten ränna längs sidorna så fettet rinner utan för röken.
Från början hade jag ingen ränna men det hände att sågspånen tog fyr av fettet och det blev kol i stället för kött.
Under denna hydrofor eldar jag med ved eller grill-kol.
( ganska lik en hem-brännare och lite av den principen att reglera värme m.m. )

Ja den fungerar, men är nog inte helt optimal för det är ett farligt passande av elden.
Skulle säkert gå bygga av än hydrofor av järn och kanske med någon brännare under som andra nämnt.

Rullkragen
Om du skulle bygga en separat eldstad med rökgång emellan så kommer du från problemet med att det futtar.
Jag har en trälåda med galler i, dörr och avlyftbart lock. Eldstad i betong och ett avloppsrör emellan.
Citera
2012-06-03, 11:54
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nån som fått denna att funka? http://www.amazenproducts.com/

Jag tycker det verka lite för bra för att vara sant.

Som rullkragen nämnde så är en gammal VV beredare (vi kör en som var vedeldad) perfekt för varmrök.

Men kallröken vi har hitintills är för varm. va 6m död i mark.
På detta forum:
http://www.smokingmeatforums.com/
Verkar det vara otroligt många som kör med A-maze-n och tycker den är toppenbra.
Citera
2012-06-03, 12:09
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Om du skulle bygga en separat eldstad med rökgång emellan så kommer du från problemet med att det futtar.
Jag har en trälåda med galler i, dörr och avlyftbart lock. Eldstad i betong och ett avloppsrör emellan.

För att spinna vidare på ditt tips så skulle man kanske kunna bygga en ring runt benen på hydroforen av
cement block eller sten och ta ett cementrör snett under i från. Sedan eldar man i en håla sidan om och låter värmen gå upp genom röret.
Om jag för stod dig rätt så något i den stilen.

Och då kan man göra en större brasa som håller längre, av typ ek-ved.

Rullkragen
Citera
2012-06-03, 12:30
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
För att spinna vidare på ditt tips så skulle man kanske kunna bygga en ring runt benen på hydroforen av
cement block eller sten och ta ett cementrör snett under i från. Sedan eldar man i en håla sidan om och låter värmen gå upp genom röret.
Om jag för stod dig rätt så något i den stilen.

Och då kan man göra en större brasa som håller längre, av typ ek-ved.

Rullkragen
Precis.
Fast brasan blir inte större än du gör eldstaden.
I början rökte jag i ett oljefat som jag eldade under. Känslan på en rök med separat eldstad är att det blir mindre "kokt" feeling på maten.

Ekved är nog bra när du tänder en sådan rök, men sedan är det färsk alved som gäller.

Edit: Om du nu inte diggar att stå där med en bira och mata enris eller granris.
Senast redigerad av FBMinchia 2012-06-03 kl. 12:32.
Citera
2012-06-03, 14:56
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Precis.
Fast brasan blir inte större än du gör eldstaden.
I början rökte jag i ett oljefat som jag eldade under. Känslan på en rök med separat eldstad är att det blir mindre "kokt" feeling på maten.

Ekved är nog bra när du tänder en sådan rök, men sedan är det färsk alved som gäller.

Edit: Om du nu inte diggar att stå där med en bira och mata enris eller granris.

Tjenis!

Ja en bira är inte helt fel, men för att mata röken går det åt en hel låda om jag skall stå där hela dagen.

Varför jag funderade på Ek var för att ek brinner länge och man slipper stå där och vakta.

På tal om misslyckade projekt till rökar, så den förste jag byggde var en ombyggd klackmaskin för kycklingar.
Det var ett plåtskåp med värme slinga av el i botten. Eftersom den slog av vid cirka 38 grader så tog jag bort termostaten så slingan matade el hela tiden. Sedan la jag enris och sågspån på slingan så det började glöda och ryka.
Ett hål i baksidan sågade jag upp så man kunde reglera värmen ( trodde jag )
Röken satte jag i Vedboden, och sedan var det in med några kalkoner.
Det verkade fungera den första timmen för rök gjorde det och inga problem med att elda heller.
Men efter ytterligare en timme så kom min dotter in och frågade varför jag eldar upp skräp bakom logen. Ja när jag kom ut hade hela ved-boden brunnit ner och i kortslutningen som blev smälte huvudströmbrytaren i elskåpet så vi var utan ström i två dagar.

Tanken med en elektrisk rök var god, men fungerade inte!

Skall ni prova detta så bör ni ha en jordfelsbrytare och inte ha röken i något hus.

Rullkragen
Citera
2012-06-03, 15:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
På detta forum:
http://www.smokingmeatforums.com/
Verkar det vara otroligt många som kör med A-maze-n och tycker den är toppenbra.

Aha, långsam förbränning är tydligen tricket. Månne man inte kan göra en sån själv.. http://assets.smokingmeatforums.com/...hreehrdust.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in