• 1
  • 2
2011-10-29, 17:22
Medlem
bajenvraks avatar
Bästa Moderatorer!

Det är väl fortfarande okej att framföra sina synpunkter angående nivån? 90 % av det som diskuteras inom denna forum del har inget med rubriken på forumet att göra.
I majoriteten av trådarna sitter man bara och skakar på huvudet, men sedan fattar man varför då det oftast går att läsa att tråden har flyttats hit ifrån något annat forum och strax efter det brukar tråden självdö. Trådar skapas i en helt annan kontext och sen när moderator inte har någon koll eller tycker sig se något annat i tråden så flyttas den hit. Sen skall man inom denna forumdel komma fram till något på frågeställningar som skapats utifrån helt fel förutsättningar.

Vill ni höja nivån får ni attackera problemet där det ligger, trots allt moderatorerna som gjort denna forumdel till ett slagg forum för andra forumdelar. Ansvariga moderatorer i denna del måste väl ha något att säga till om, kan andra moderatorer bara flytta diskussioner hit utan ert medgivande? Många skribenter håller en låg nivå ja, men kanske inte så konstigt när man ser vad de har att skriva på. När man läser i många av postade trådar tänker man först vad de gör här, sen ser man att de blivit flyttade hit fast diskussionen är på samma nivå kring samma ämne och efter ett tag har ingen här något att tillföra längre. Sen kommer det en ny tråd…

Som ett forum för antropologi/etnologi/sociologi fyller idag detta forum ingen funktion, kanske var lika bra att det arkiverades. Skall nivån höjas får nog moderatorer här börja säga ifrån när olika trådar slängs på er av era andra kollegor. Håller bara trådarna en viss standard kanske detta kan locka till sig av ämnet intresserade skribenter. De som idag sitter inne med kunskaper i ämnet har tyvärr inte så mycket att tillföra och detta kan ju inte vara syftet.

Det jag nu framför kan ju omöjligtvis undgått även er.
Citera
2011-10-29, 18:44
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajenvrak
Bästa Moderatorer!

Det är väl fortfarande okej att framföra sina synpunkter angående nivån? 90 % av det som diskuteras inom denna forum del har inget med rubriken på forumet att göra.
I majoriteten av trådarna sitter man bara och skakar på huvudet, men sedan fattar man varför då det oftast går att läsa att tråden har flyttats hit ifrån något annat forum och strax efter det brukar tråden självdö. Trådar skapas i en helt annan kontext och sen när moderator inte har någon koll eller tycker sig se något annat i tråden så flyttas den hit. Sen skall man inom denna forumdel komma fram till något på frågeställningar som skapats utifrån helt fel förutsättningar.

Vill ni höja nivån får ni attackera problemet där det ligger, trots allt moderatorerna som gjort denna forumdel till ett slagg forum för andra forumdelar. Ansvariga moderatorer i denna del måste väl ha något att säga till om, kan andra moderatorer bara flytta diskussioner hit utan ert medgivande? Många skribenter håller en låg nivå ja, men kanske inte så konstigt när man ser vad de har att skriva på. När man läser i många av postade trådar tänker man först vad de gör här, sen ser man att de blivit flyttade hit fast diskussionen är på samma nivå kring samma ämne och efter ett tag har ingen här något att tillföra längre. Sen kommer det en ny tråd…

Som ett forum för antropologi/etnologi/sociologi fyller idag detta forum ingen funktion, kanske var lika bra att det arkiverades. Skall nivån höjas får nog moderatorer här börja säga ifrån när olika trådar slängs på er av era andra kollegor. Håller bara trådarna en viss standard kanske detta kan locka till sig av ämnet intresserade skribenter. De som idag sitter inne med kunskaper i ämnet har tyvärr inte så mycket att tillföra och detta kan ju inte vara syftet.

Det jag nu framför kan ju omöjligtvis undgått även er.
Att nivån i delforumet ligger tämligen lågt får nog både jag och troligtvis min kollega medge. Vi arbetar här med en användarbas som står bortom vår kontroll och som själv måste bestämma vad som är intressant att diskutera inom ramen för ämnet. Jag håller alltså inte riktigt med i att de trådar som startas inte har något att göra med delforumets definerade ämne, även om språkbruk och formuleringar ofta är främmande för de mer vetenskapliga disiciplinerna med samma namn.

Delforumet är alltså någorlunda nyligen återuppväckt från de döda, och levde därmed i början mångt och mycket på hitflyttade trådar, främst från delforum som I&I, men även Kultur: allmänt och Rasforskning. Om än inte lika påtagligt längre flyttas många trådar hit då vårt ämne är tämligen brett och skulle kunna inkludera mycket från andra delforum. Enligt erfarenhet vet inte alla användare vad exempelvis socialantropologi är för något, och att starta en tråd med ett sådant ämne hamnar därför lätt på annat håll, för att till sist (kanske) hamna här. Om en moderator bedömmer att en tråd passar bättre här än i sitt eget delforum flyttas den naturligtvis hit, och även om det ibland kommer trådar vi tycker skulle passa på annat håll skulle den lika bra passa här. Om mina kollegor i andra delforumet medvetet använder detta delforum som en papperskorg låter jag vara osagt, men jag ser alltså ofta tydligt rum för de trådar som kommer inom detta delforums definerade ämne.

Jag undrar också om du menar att trådar som startas här direkt i delforumet i regel håller en mycket högre nivå än de som skickas hit. Jag skulle vilja påstå att det regelbundet startas trådar med likvärdig kvalité direkt här. Men jag kan naturligtvis inte påstå att detta är ett delforum med stora mängder högkvalitiva trådar och inlägg, och önskar man ha seriösa vetenskapliga diskussioner om ämnet får vi nog finna oss i tillsvidare att bättre forum finns på annat håll.
Citera
2011-10-30, 02:51
Medlem
bajenvraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Jag undrar också om du menar att trådar som startas här direkt i delforumet i regel håller en mycket högre nivå än de som skickas hit.

Ja de håller i regel högre klass även om det kanske inte säger så mycket i sammanhanget. De mest skruvade trådarna är de som påbörjats i en annan forumdel och till viss del fortsätter här med samma skribenter och när skribenterna på hemma plan försöker att skruva dem rätt. Med resultat oftast som för egen del sist i tråden om empati att vad du söker inte har något med ämnet att göra.

Sen hade ni kanske kunnat vara bättre på att kapa vissa trådar redan här då de inte hör till ämnet men jag ser inte detta som det stora problemet. Men jag kan förstå att vissa skribenter inte orkar tillföra något då frågeställningarna är så fel redan i grunden och med det följande diskussion. Just antropologin som ämne är applicerbart på det mesta men det är när vi applicerar antropologin på allt det andra som de blir fel. Någonstans måste gränsen dras om inte forumet skall landa i arkivet igen.
Antropologer, sociologer samt etnologer och till viss del kriminologer har tyvärr inte så mycket att tillföra här, och det tycker jag är trist.

Empirin ligger inte där den bör ligga, istället för att tänka att denna tråd skulle kunna funka här kanske bättre att inte ta emot den då vi oftast ser att den inte alls funkar här utan vanligen helt försvinner ifrån ämnet. Forumet lär ju stagnera men sen kanske höja och då med lite mer kvalitativa inlägg, i stil med flera av dem du själv har producerat.

/B

Ps då jag precis redan har varit avstängd hoppas jag inte att ni mods här tar allt för illa upp av min kritik.
Citera
2011-10-30, 20:46
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ja de håller i regel högre klass även om det kanske inte säger så mycket i sammanhanget. De mest skruvade trådarna är de som påbörjats i en annan forumdel och till viss del fortsätter här med samma skribenter och när skribenterna på hemma plan försöker att skruva dem rätt. Med resultat oftast som för egen del sist i tråden om empati att vad du söker inte har något med ämnet att göra.

Sen hade ni kanske kunnat vara bättre på att kapa vissa trådar redan här då de inte hör till ämnet men jag ser inte detta som det stora problemet. Men jag kan förstå att vissa skribenter inte orkar tillföra något då frågeställningarna är så fel redan i grunden och med det följande diskussion. Just antropologin som ämne är applicerbart på det mesta men det är när vi applicerar antropologin på allt det andra som de blir fel. Någonstans måste gränsen dras om inte forumet skall landa i arkivet igen.
Antropologer, sociologer samt etnologer och till viss del kriminologer har tyvärr inte så mycket att tillföra här, och det tycker jag är trist.

Empirin ligger inte där den bör ligga, istället för att tänka att denna tråd skulle kunna funka här kanske bättre att inte ta emot den då vi oftast ser att den inte alls funkar här utan vanligen helt försvinner ifrån ämnet. Forumet lär ju stagnera men sen kanske höja och då med lite mer kvalitativa inlägg, i stil med flera av dem du själv har producerat.

/B

Ps då jag precis redan har varit avstängd hoppas jag inte att ni mods här tar allt för illa upp av min kritik.
Din kritik, för att börja med det sista, är berättigad, och förtjänar nog diskussion vid högre instans. Jag ser inte att någon tråd som för tillfället huserar här i delforumet egentligen inte hör hemma här. Jag accepterar dock att nivån ligger långt under vad man kan kalla för en vetenskaplig standard, och att terminiologin som används och ämnerna som diskuteras sällan är sådana som finns i seriös litteratur i ämnet.

Ämnet har indirekt kommit upp redan i diskussioner mellan mig och min kollega, och problemet belyser du själv här i ditt inlägg; om vi hade krävt en högre standard på inläggen och trådstarterna hade delforumet blivit så litet att vi inte längre hade kunnat rättfärdiga dess existens. Här kanske man kan ta en chansning och se vad som händer med sådana krav, men det ställer naturligtvis högre krav på moderatorer (inte kanske så mycket ett problem för mig och min kollega, men däremot andra moderatorer som eventuellt skall skicka trådar hit) som då måste ta ställning till om exempelvis en tråd är av tillräckligt hög vetenskaplig standard för att platsa här. Vidare kvarstår frågan vad som skall hända med eventuella trådar som inte möter den standard men som ändå hör till ämnet i fråga; skall det bli förbjudet att diskutera socialantropologi exempelvis från en något lägre vetenskaplig standard? Ett intresse för att så göra verkar finnas, om än inte starkt (vårt delforum är ju trots allt inte väldigt stort!). En möjlighet som har brukats i andra delforum för att komma runt det här "problemet" är ju skapandet av ett underforum där en annan typ av standard brukas; ett exempel på det är Filosofi som har ett underforum vid namn "Akademisk filosofi".
Citera
2011-11-06, 22:48
Medlem
Att saker håller en någ nivå måste väl ändå betraktas lite som en tumregel för flashback? Säger inte att allting håller en låg nivå, men att många delar på forumet och många trådar håller väldigt låg nivå kan nog många hålla med om.

Det ska alltså inte gå att diskutera specifika folkgrupper på forumet? Kommer det bara att vara okej ifall trådstarten är av hög klass?
Citera
2011-11-06, 23:25
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juniormongol
Att saker håller en någ nivå måste väl ändå betraktas lite som en tumregel för flashback? Säger inte att allting håller en låg nivå, men att många delar på forumet och många trådar håller väldigt låg nivå kan nog många hålla med om.

Det ska alltså inte gå att diskutera specifika folkgrupper på forumet? Kommer det bara att vara okej ifall trådstarten är av hög klass?
I praktiken kan nivån vara låg på Flashback, men tråkigt nog om det är att betrakta som eftersträvnadsvärt! Flashback månar alltså om yttrandefriheten, men samtidigt har vi tagit tydligt avstånd från total anarki här i forumet. Vi har alltså vissa krav på hur och var man uttrycker sig och sina åsikter (men åsikterna får naturligtvis vara kontroversiella!).

Det går fortsättningsvis alldeles utmärkt att diskutera specifika folkgrupper. Skillnaden är nu alltså att vi inte önskar större, breda samlingstrådar av typ "här diskuterar vi allt som har med svenskar att göra". En acceptabel trådstart vore istället exempelvis "Är jantelagen unik för svenskar?". Vi ser alltså gärna att trådstarter är av hög klass, men exakt vad det innebär är naturligtvis en bedömningsfråga; med hänvisning till regel 0.03 kan vi radera sådant som är trams. Vi vill alltså inte uppmuntra till startande av trådar av motsatt typ, dvs. låg klass.
Citera
2011-12-31, 03:28
Medlem
bajenvraks avatar
Jag vet inte om jag bryter mot ngn forumregel med denna synpunkt men jag anser att forumet "subkulturer och socioekonomiska livstilar" som idag huserar som ett underforum till "mode o livsstil" bör flyttas hit. Vad som egentligen tas upp i det forumet är antropologi och det som diskuteras där har inget med mode att göra. Livstil må va en sak ok, men subkulturer hör hemma i denna kontext. Vill du bredda denna forumdel, ta då det subforumet hit.

Du vet nog lika bra som jag att det underforumet hör hemma här. Steal it el ta det till högre ort.
Citera
2012-01-02, 22:17
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Jag vet inte om jag bryter mot ngn forumregel med denna synpunkt men jag anser att forumet "subkulturer och socioekonomiska livstilar" som idag huserar som ett underforum till "mode o livsstil" bör flyttas hit. Vad som egentligen tas upp i det forumet är antropologi och det som diskuteras där har inget med mode att göra. Livstil må va en sak ok, men subkulturer hör hemma i denna kontext. Vill du bredda denna forumdel, ta då det subforumet hit.

Du vet nog lika bra som jag att det underforumet hör hemma här. Steal it el ta det till högre ort.
Synpunkter på forumets struktur har vi inga egentliga regler gentemot och är välkomna (på lämplig plats).

Det underforum och det ämne som diskuteras där som du tar upp skulle utan större kontrovers kunna placeras som underforum till Socialantropologi, etnologi och sociologi. Däremot berör det en särskild nisch som också har en god plats där det befinner sig i nuvarande i relation till övrigt som diskuteras kring Mode och livsstil. Jag ser det därför heller inte som kontroversiellt om det stod kvar som det står nu. Jag skall dock ta upp din tanke för diskussion med mina kollegor; återkommer med svar.
Citera
2012-01-02, 23:21
Medlem
bajenvraks avatar
Tack, skadar ju inte att bredda lite el, skulle göra mer nytta här och vara mindre saknat där.
Citera
2012-03-02, 14:22
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Tack, skadar ju inte att bredda lite el, skulle göra mer nytta här och vara mindre saknat där.
Ursäkta sent svar!

Det rent praktiska med en sådan flytt har resulterat i att underforumet tills vidare kommer få ligga kvar där det gör.
Citera
2012-04-26, 16:32
Medlem
Håller med TS. Men tycker att det är viktigt att det här forumet hårdmodereras och att all rasistisk dynga tas bort. De som utses till moderatorer bör själva ha studerat eller studera antingen socialantropologi, etnologi eller sociologi så att de kan ta bort alla trådar som inte är relevanta.

Alla tre är vetenskapliga ämnen och den rasistiska dyngan som är så vanligt förekommande här har ingenting med vetenskap att göra. Om moderatorerna har kandidatexamen eller mer i något utav ämnena kan de bedöma relevansen av och sortera ut ovidkommande trådar.
Citera
2012-05-08, 23:05
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:

Ja, subkulturer hör till avvikarsociologin och livstilar kan hur lätt som helst kopplas till Pierre Bourdieu habitus, symboliskt kapital etc. Inget snack om saken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in