2012-01-07, 15:38
Medlem
Finns det någon på fb som arbetar med historia? Jag tänker mig då yrken såsom arkeolog, arkivarie eller museipersonal exempelvis. Trivs ni med ert val av jobb?

Man hör ofta att man inte bör satsa på ett jobb inom denna sfär, eftersom utsikterna för jobb inte är så goda. Vad tycker ni som redan har foten inne om detta uttalande?
Citera
2012-01-07, 17:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forhekset
Finns det någon på fb som arbetar med historia? Jag tänker mig då yrken såsom arkeolog, arkivarie eller museipersonal exempelvis. Trivs ni med ert val av jobb?

Man hör ofta att man inte bör satsa på ett jobb inom denna sfär, eftersom utsikterna för jobb inte är så goda. Vad tycker ni som redan har foten inne om detta uttalande?

Arkeologer arbetar med arkeologi och på muséer arbetar olika yrkesgruper. Historia däremot, det jobbar främst historiker med, och dom finns främst på landets olika universitet och högskolor.

Samtliga dessa yrken är det svårt att få jobb inom, vilket knappast är en hemlighet som du behöver spörja branschföreträdare för att få veta, du behöver ju bara titta på yrkesutsikerna på någon av nätets alla sidor som behandlar sådana frågor.
Citera
2012-01-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Arkeologer arbetar med arkeologi och på muséer arbetar olika yrkesgruper. Historia däremot, det jobbar främst historiker med, och dom finns främst på landets olika universitet och högskolor.

Samtliga dessa yrken är det svårt att få jobb inom, vilket knappast är en hemlighet som du behöver spörja branschföreträdare för att få veta, du behöver ju bara titta på yrkesutsikerna på någon av nätets alla sidor som behandlar sådana frågor.

Tack för svar, även om det inte var något svar Jag är mycket väl medveten om vad de olika yrkesgrupperna sysslar med. Jag vill ha en diskussion med någon i branschen därför att jag tycker dialog är mer givande än att titta på diagram.
Citera
2012-01-07, 21:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Tack för svar, även om det inte var något svar Jag är mycket väl medveten om vad de olika yrkesgrupperna sysslar med. Jag vill ha en diskussion med någon i branschen därför att jag tycker dialog är mer givande än att titta på diagram.

Okej, men då tror jag att du kommer att bli mer framgångsrik på andra forum, branschsidor, utbildningars och institutioners hemsidor, muséers hemsidor och liknande.
Citera
2012-01-08, 16:02
Medlem
Teodoras avatar
Jobben finns i akademin och på museerna, och båda platserna kräver idag mer eller mindre en disputation (vilket i regel kräver flera högskoleexamina och höga betyg - det är inte ovanligt att det går 150 sökande per doktorandplats). Konkurrensen är stenhård och de fasta tjänsterna existerar knappt. Nästan alla jag känner - som både har doktorstitel och arbetsmeriter - jobbar i tidsbegränsade projekt och är skitstressade. Lönerna är låga.

Du måste verkligen vara duktig och extremt driven om du ska lyckas. Välj en annan karriär och ägna dig åt ditt historieintresse på fritiden.
Citera
2012-01-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teodora
Jobben finns i akademin och på museerna, och båda platserna kräver idag mer eller mindre en disputation (vilket i regel kräver flera högskoleexamina och höga betyg - det är inte ovanligt att det går 150 sökande per doktorandplats). Konkurrensen är stenhård och de fasta tjänsterna existerar knappt. Nästan alla jag känner - som både har doktorstitel och arbetsmeriter - jobbar i tidsbegränsade projekt och är skitstressade. Lönerna är låga.

Du måste verkligen vara duktig och extremt driven om du ska lyckas. Välj en annan karriär och ägna dig åt ditt historieintresse på fritiden.

Jag har redan börjat lägga grunden för en karriär. Jag tror mycket på att man ska gå den väg man vill gå, följa sitt intresse. Men det är sunt att få höra hurdan verkligheten är. Det gör att man inte blir så världsfrånvarande. Att ha en "plan b" och att vara öppen för andra möjligheter är nog av vikt.
Citera
2012-01-08, 17:23
Medlem
Teodoras avatar
Citat:
Jag har redan börjat lägga grunden för en karriär. Jag tror mycket på att man ska gå den väg man vill gå, följa sitt intresse. Men det är sunt att få höra hurdan verkligheten är. Det gör att man inte blir så världsfrånvarande. Att ha en "plan b" och att vara öppen för andra möjligheter är nog av vikt.

Vad har du för plan?
Citera
2012-01-08, 19:33
Medlem
Så här är dets avatar
Guide, reseledare eller något sådant är ju yrken där historiekunskaper kan vara bra. Journalist också men även där är konkurrensen hård. Fast spelbranschen behöver också historiker.
Citera
2012-01-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teodora
Vad har du för plan?

Planen just nu är att få behörighet till att söka doktorandplatser. Steget dit är inte så långt. Men däremot verkar det, som du säger, svårt att väl få en plats. Skulle det inte gå, är jag ganska öppen av mig och har inget emot att prova på andra områden. Åtminstone en tid.

Jobbar du själv inom sfären?
Citera
2012-01-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Guide, reseledare eller något sådant är ju yrken där historiekunskaper kan vara bra. Journalist också men även där är konkurrensen hård. Fast spelbranschen behöver också historiker.

Du touchar på ett intressant område där, nämligen spelbranschen. Där och i skapandet av andra digitala och virtuella världar kan kanske många med historieanknuten utbildning få jobb i framtiden. 3d-modellerare har ju sin speciella utbildning, men kan de skapa historiskt korrekta framställningar? Många museum har digital teknik i sina utställningar och det kanske blir mer i framtiden?
Citera
2012-01-08, 22:28
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Detta trodde jag också när jag var 20. Pluggade det jag själv tyckte var intressant och sket i arbetsmarknadsutsikterna. Jävligt idiotiskt såhär 9 år senare. Visserligen hade jag flyt och fick ett jobb inom min nisch som jag hade i ca 2½ år men sedan drogs tjänsten in pga ekonomiska skäl.

Insåg då att det var dömt att misslyckas så nu har jag ett vanligt trist kontorskneg. Visserligen bor jag utomlands och är i det stora hela nöjd med livet. Men jag ångrar lite att jag inte utbildade mig till något som både är intressant och har arbetsmarknadsrelevans.
Citera
2012-01-08, 23:28
Medlem
Teodoras avatar
Citat:
Planen just nu är att få behörighet till att söka doktorandplatser. Steget dit är inte så långt. Men däremot verkar det, som du säger, svårt att väl få en plats. Skulle det inte gå, är jag ganska öppen av mig och har inget emot att prova på andra områden. Åtminstone en tid.

Jobbar du själv inom sfären?

Japp. Med tanke på hur mycket jag har slitit för att få mitt jobb (och hur många jag har sett misslyckas på vägen) kan jag verkligen inte rekommendera dig att fortsätta. För att ta sig vidare i karriären krävs att man ständigt passerar höga trösklar och alla är halvt utbrända. Lönerna är riktigt urusla innan man kommer upp till professorsnivån.

Tänk på att en disputation inte är en säker väg till historikerjobb och kommer definitivt inte att vara det om 5-10 år. Humanioran är ganska mycket på avveckling (kolla hur det ser ut i UK - det är en glimt av framtiden i Sverige). Redan nu är det jättesvårt för välmeriterade humanister (och i synnerhet historiker) att få forskningsanslag. Alla de svenska forskarna slåss om typ 5% av de få medlen som är avsatta åt humaniora. Jag känner flera historiker som utöver sin forskning har extraknäckt som hyfsat sålda populärhistoriska författare - men det ger inte inkomster som man kan leva på.
Guidejobben är otroligt svåra att få och ger nästan ingen inkomst alls (jag tjänade ca 90 kr per visning som museiguide, före skatt, och det var ändå ett stort statligt museum).

Grejen är att varken historia eller arkeologi är särskilt samhällsrelevant. Visst är det kul att ägna sig åt sitt intresse men jag råder dig ändå till att vara taktisk. Kasta inte bort dina studielån.
Många museer tar idag in praktikanter (gratisarbetare) hellre än att anställa. När praktikanterna slutar tar de in nya, som står på kö.
För att få arkeologjobb måste du ha grymma kontakter och en massa arbetsmeriter (ha grävt). Det är ett säsongsarbete där de som faktiskt har en fot inne går arbetslösa stora delar av året, och jobbet i sig är så slitigt att det ger skador.

Dina möjligheter att bli doktorand handlar helt och hållet om hur bra du skriver, att du har bra betyg, ett bra ämne som passar institutionen du söker just då (vilket handlar om vilka handledare som är tillgängliga) och att du har konkurrenskraftiga meriter (= att du har publicerat texter). Man måste vara taktisk och kolla vilka större forskningsprojekt som är och har varit aktuella för institutionen. Och den typen av forskning är garanterat väldigt långt från det du är intresserad av.

Om du är intresserad av att programmera och använda ditt historieintresse skulle jag definitivt råda dig att gå grafik/programmeringsutbildningar istället. Framtidsutsikterna är väldigt mycket bättre där (även om du såklart måste ha ett kall och vara grym där också).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in