Citat:
Ursprungligen postat av Forhekset
Planen just nu är att få behörighet till att söka doktorandplatser. Steget dit är inte så långt. Men däremot verkar det, som du säger, svårt att väl få en plats. Skulle det inte gå, är jag ganska öppen av mig och har inget emot att prova på andra områden. Åtminstone en tid.
Jobbar du själv inom sfären?
Japp. Med tanke på hur mycket jag har slitit för att få mitt jobb (och hur många jag har sett misslyckas på vägen) kan jag verkligen inte rekommendera dig att fortsätta. För att ta sig vidare i karriären krävs att man ständigt passerar höga trösklar och alla är halvt utbrända. Lönerna är riktigt urusla innan man kommer upp till professorsnivån.
Tänk på att en disputation inte är en säker väg till historikerjobb och kommer definitivt inte att vara det om 5-10 år. Humanioran är ganska mycket på avveckling (kolla hur det ser ut i UK - det är en glimt av framtiden i Sverige). Redan nu är det jättesvårt för välmeriterade humanister (och i synnerhet historiker) att få forskningsanslag. Alla de svenska forskarna slåss om typ 5% av de få medlen som är avsatta åt humaniora. Jag känner flera historiker som utöver sin forskning har extraknäckt som hyfsat sålda populärhistoriska författare - men det ger inte inkomster som man kan leva på.
Guidejobben är otroligt svåra att få och ger nästan ingen inkomst alls (jag tjänade ca 90 kr per visning som museiguide, före skatt, och det var ändå ett stort statligt museum).
Grejen är att varken historia eller arkeologi är särskilt samhällsrelevant. Visst är det kul att ägna sig åt sitt intresse men jag råder dig ändå till att vara taktisk. Kasta inte bort dina studielån.
Många museer tar idag in praktikanter (gratisarbetare) hellre än att anställa. När praktikanterna slutar tar de in nya, som står på kö.
För att få arkeologjobb måste du ha grymma kontakter och en massa arbetsmeriter (ha grävt). Det är ett säsongsarbete där de som faktiskt har en fot inne går arbetslösa stora delar av året, och jobbet i sig är så slitigt att det ger skador.
Dina möjligheter att bli doktorand handlar helt och hållet om hur bra du skriver, att du har bra betyg, ett bra ämne som passar institutionen du söker just då (vilket handlar om vilka handledare som är tillgängliga) och att du har konkurrenskraftiga meriter (= att du har publicerat texter). Man måste vara taktisk och kolla vilka större forskningsprojekt som är och har varit aktuella för institutionen. Och den typen av forskning är garanterat väldigt långt från det du är intresserad av.
Om du är intresserad av att programmera och använda ditt historieintresse skulle jag definitivt råda dig att gå grafik/programmeringsutbildningar istället. Framtidsutsikterna är väldigt mycket bättre där (även om du såklart måste ha ett kall och vara grym där också).