2012-01-07, 15:25
Medlem
Insanedudes avatar
Jag har i över ett år nu lidit av förstoppning konstant. Det spelar typ ingen roll vad jag äter heller, utan det blir alltid i slutändan att jag blir förstoppad fastän det kanske klaras utan smärtor de flesta dagarna. Ska söka för detta skiten nu, men har inte orkat än. Fast nu börjar jag bli rädd som tusan.

Hur som helst, någon som kanske har några aningar om vad det kan vara? Skulle vara skönt att få lite synpunkter nu innan, fast jag ska söka för det. Har i några år nu haft en väldigt konstig utåtbukt på höger sida magen bredvid naveln. Det är ungefär som en utbuktning av huden, som att det är en liten del av en tennisboll som sticker ut ur magen fast bara tillräckligt mycket för att man ska se att det är en utåtbukt.
En annan sak är att ibland när jag verkligen försöker sitta och trycka på när jag är på toa när jag är som hårdast, så blir det när jag reser mig upp sedan att hela högra benet bara domnar av och jag tappar känseln i nedre magpartiet och i pungen nästan känns det som, extremt obehagligt.

Vad är den vanliga orsaken till sådan här förstoppning? Är det gluten eller laktosintolerans som brukar kännetecka sådana här fall? Det som skrämmer mig är ifall det är cancer, isåfall känns det som jag är för sent och kommer att dö :/
Några ideer eller egna erfarenheter?
Citera
2012-01-07, 15:44
Avslutad
Kanske kan testa lägga om kosten lite, drick mer vatten ät mer ärtsoppa osv. Kanske har du börjat med en sämre kost när problemen började, pg du flytta hemifrån eller annat. Jag tror det gäller att röra på sig också för att undvika förstoppning. Så om du inte motionerar, börja med det.

Gällande cancer så tror jag att i magen går det väldigt fort, så tveksamt om det skulle pågå i ett år. Men jag tycker du ska kolla upp tennisbollen, det låter skumt.

Och får du inget svar du är nöjd med går du till nästa doktor.
Citera
2012-01-07, 16:21
Medlem
EmmaKlaras avatar
Det bästa vore att du inte skjuter upp ett läkarbesök längre utan ring och beställ tid på måndag så har du tagit första steget. Om du blir ordentligt undersökt kan du säkert få hjälp med detta och framförallt slipper du ovisshet som kan vara ganska påfrestande.

Knölen bredvid naveln kan vara ett bråck och i så fall inga farligheter. Eftersom du haft den i flera år skulle den ha växt betydligt om det vore cancer, så det kan du utesluta.

De övriga symtomen med tappad känsel och konstiga fenomen kan man nog svara på när man undersökt din tarm.
Citera
2012-01-07, 17:03
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det låter som bråck. Du bör kolla upp magen din så du inte har någon typ av "hinder" i tarmsystemet.
Citera
2012-01-07, 17:05
Bannlyst
För det första du bör snarast söka en läkare för dina besvär, sedan lite skitsnack är det så att du känner avföringen som en hård klump därbak och du inte förmår att få ut detta? hjälp då till med en hand eller bägge på bägge sidorna av skinkan, kläm och hjälp till med detta, att sitta och tränga kan ge dig skador, brustna kärl "hemoröjder" vilket inte alls är trevligt att drabbas av.
Försök även att dricka mycket "vatten såklart" ät gärna något som är laxerande, motion är även bra promenader, stillasittande ger en trög mage.
Dom råd jag kan ge MVH Kidon
Citera
2012-01-07, 17:48
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insanedude
Jag har i över ett år nu lidit av förstoppning konstant. Det spelar typ ingen roll vad jag äter heller, utan det blir alltid i slutändan att jag blir förstoppad fastän det kanske klaras utan smärtor de flesta dagarna. Ska söka för detta skiten nu, men har inte orkat än. Fast nu börjar jag bli rädd som tusan.

Hur som helst, någon som kanske har några aningar om vad det kan vara? Skulle vara skönt att få lite synpunkter nu innan, fast jag ska söka för det. Har i några år nu haft en väldigt konstig utåtbukt på höger sida magen bredvid naveln. Det är ungefär som en utbuktning av huden, som att det är en liten del av en tennisboll som sticker ut ur magen fast bara tillräckligt mycket för att man ska se att det är en utåtbukt.
En annan sak är att ibland när jag verkligen försöker sitta och trycka på när jag är på toa när jag är som hårdast, så blir det när jag reser mig upp sedan att hela högra benet bara domnar av och jag tappar känseln i nedre magpartiet och i pungen nästan känns det som, extremt obehagligt.

Vad är den vanliga orsaken till sådan här förstoppning? Är det gluten eller laktosintolerans som brukar kännetecka sådana här fall? Det som skrämmer mig är ifall det är cancer, isåfall känns det som jag är för sent och kommer att dö :/

hur gammal är du?
min far hade knölar från det jag var 5 år och sa alltid att det var cancer, att han skulle dö snart
Han blev 85
jag hade cancer i hjärnan när jag var tretton, gick till sjukhuset och de tog bort en vårta på huvet som jag inte kunde se själv, men känna
Jag är sextio idag

nä du har andra problem tror jag
Ngn skrev försök att lägga om kosten; det är ett mycket bra råd
Motionera en hel del för att få igång TARMPERELSTATIKEN (tarmrörelser)
Det räcker med 4-5 gånger i veckan - måttligt eller hårt om du vill träna bra

Mitt råd till dig
1. Du vill att läkaren undersöker ändtarmen på dig för du vill inte oroa dig - kräv det - jag vill att ni...
2. du vill även att de tar andra relevanta prover för att antingen undanröja faran eller komma på faran.
Du kan säga att det kanske kan kännas överdrivet, men att du inte fungera annars som människa. Inte klarar av jobb eller studier-det biter.
2. be om kostråd. medicinering kan väl vara ok kortsiktigt, men du vill ha kostråd helst
3. Gå in på en hälsokostbutik och rådfråga dem. Idag är de ganska bra till skillnad från förr - välutbildade.

Och den där tennisbollen är nog bara en vanlig knuta som vi alla har, men inte letar efter.

När du bajsar och krystar är det inte så konstigt att du får muskelkramper då du tar i som fasen och det är stora muskelgrupper du aktiverar.
Jag har haft cancer i 15 år och hjärtfel i 25 år, men för 15 år sedan försvann dom av sig själva.

bra att du söker, det lugnar dig och du får bra råd
Citera
2012-01-07, 19:41
Medlem
Draichs avatar
Knölen du beskriver låter som tarmbråck. Ta det till en läkare så kan du få det ordnat, kanske det som orsakar din förstoppning?
Citera
2012-01-07, 19:47
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insanedude

Knölen vid naveln är rimligtvis navelbråck. Googla på det. Jag har ett mindre navelbråck. Opererade det en gång men det kom tillbaka (tränar en del så tror att jag hade behövt låta det läka längre innan jag började göra situps och andra magmuskelövningar). I regel gör man inget åt mindre navelbråck, annars mest av estetiska skäl om det är av det större slaget. Men om det börjar göra ont eller så ska det sökas omgående för att undvika kallbrand och liknande som kan leda till farligare saker.
Citera
2012-01-07, 23:30
Medlem
Insanedudes avatar
Ok! Det låter som att bråcket där är en sannolik kandidat. Tack för era svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in