2012-01-07, 14:14
Medlem
Giorgis avatar
Innan man lägger upp en tråd i det allmänna fb-forumet så tycker jag att de som frekventerar här borde nå ett konsensus, jag vet inte om ni tycker som jag så här är iaf mitt förslag:

Jag är rätt trött på att komma in på forumet (framförallt FMT, men också Astronomi) se en tråd där det står "Svarta hål, x y z" eller "Universums, a b oändlig c" klicka på den. För att sedan inse att det inte alls var en tråd jag ville läsa (Don't get me wrong, vissa av dem är kul att läsa, speciellt om TS vill lära sig och är öppen för kritik), visserligen har man lärt sig identifiera dessa trådarna rätt lätt, men det beror nog på att fler och fler dyker upp nuförtiden. Så mitt förslag vore att skapa ett subforum som heter något i still med "Egna vetenskapliga funderingar" (finns säkert mycket bättre namn för det) där alla dessa trådar kan hamna.

Då kan man faktiskt undvika dem om man vill och söka upp dem om man vill. Samtidigt som expertisen som TS [ibland] är ute efter kommer fortfarande finnas där.

What say you?
Citera
2012-01-07, 16:19
Medlem
negerbarns avatar
Tanken är god, jag tycker också det kan vara irriterande ibland att folk kommer med ytterst fria spekulationer och sedan struntar i bevis och dylikt när man presenterar det för dem. Misstänker att du syftar på sådana som till exempel "Telepatisk kommunikation möjligt? " Det är för vetenskapligt för att platsa under filosofi eller paranormala fenomen, men det är för ovetenskapligt för att egentligen passa i denna forumdel.

Dock känns det inte som att de trådarna är så pass många att man verkligen kan starta ett subforum.
Citera
2012-01-07, 16:55
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Tanken är god, jag tycker också det kan vara irriterande ibland att folk kommer med ytterst fria spekulationer och sedan struntar i bevis och dylikt när man presenterar det för dem.

Precis, problemet är inte att folk postar konstiga teorier, det är att de inte svarar/lyssnar på kommentarer. Varför postar man i så fall över huvud taget? I papperskorgen med såna trådar!
Citera
2012-01-07, 17:00
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Precis, problemet är inte att folk postar konstiga teorier, det är att de inte svarar/lyssnar på kommentarer. Varför postar man i så fall över huvud taget? I papperskorgen med såna trådar!

Fast ska det vara förutsättningen (att man inte lyssnar på andras argument) så kan vi ju papperskorga hela religionsforat, paranormala fenomen, konspirationsteorier och halva I&I.

Hellre dela upp det, ifall det finns trådunderlag, så man kan ha ett eget forum för detta. De platsar ju inte i något annat forum heller direkt.
Citera
2012-01-07, 17:03
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Fast ska det vara förutsättningen (att man inte lyssnar på andras argument) så kan vi ju papperskorga hela religionsforat, paranormala fenomen, konspirationsteorier och halva I&I.

Fast man kan väl ha olika "kulturer" i olika forum?

Citat:
Hellre dela upp det, ifall det finns trådunderlag, så man kan ha ett eget forum för detta. De platsar ju inte i något annat forum heller direkt.

Ok, det kanske du har en poäng med. Fast man ska nog inte ha "kvasi" i titeln på forumet.
Citera
2012-01-07, 17:21
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Fast man kan väl ha olika "kulturer" i olika forum?

Det är klart man kan ha, just därför tycker jag man bör skapa ett eget subforum som har en egen "kultur", så trådarna slipper papperskorgas bara för att de inte håller den nivå som är brukligt här i FMT. Trådarnas ämne är ju egentligen inte ogiltigt, och varför ska man inte kunna diskutera vetenskap på en lite mindre formell nivå utan att förpassas till "filosofi".

Citat:

Ok, det kanske du har en poäng med. Fast man ska nog inte ha "kvasi" i titeln på forumet.

Nej, det tycker inte jag heller att man ska ha. Snarare "Vetenskapliga spekulationer" eller något i den stilen. Men namnet är oviktigt. Jag tycker bara fler trådar ska få komma till tals utan att det ska behöva följa normerna i FMT. Men då inte i huvudforat FMT, såklart.
Citera
2012-01-07, 17:25
Medlem
Stockos avatar
Fysik -> Flashback

/mod
Citera
2012-01-07, 17:53
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Nej, det tycker inte jag heller att man ska ha. Snarare "Vetenskapliga spekulationer" eller något i den stilen. Men namnet är oviktigt. Jag tycker bara fler trådar ska få komma till tals utan att det ska behöva följa normerna i FMT. Men då inte i huvudforat FMT, såklart.

Precis detta. Jag vill att dessa trådar ska få existera, tycker de kan vara väldigt roliga att läsa in mot småtimmarna, speciellt när man inte är helt nykter .

Däremot när man kommer in på dagen och ser en drös med trådar som exempelvis https://www.flashback.org/t1761402

ibland kan det finnas 3-4 liknande trådar aktiva i FMT och Astronomi samtidigt, ser inte varför dessa inte skulle kunna ha ett eget subforum. Finns säkerligen subforum som har betydligt mindre aktivitet än vad detta skulle ha.
Citera
2012-01-07, 21:03
Medlem
KimNeilJungs avatar
Jag hoppas att just Astronomi får en lösning inom en snar framtid.

Att skapa särskilda underforum är en bra ide på papperet men svår att genomföra. Framför allt vore det dumt att förpassa mindre pålästa till något sorts slaskforum för att inte störa andra. Man får ställa dumma frågor.
Senast redigerad av KimNeilJung 2012-01-07 kl. 21:07.
Citera
2012-01-07, 21:14
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Jag hoppas att just Astronomi får en lösning inom en snar framtid.

Att skapa särskilda underforum är en bra ide på papperet men svår att genomföra. Framför allt vore det dumt att förpassa mindre pålästa till något sorts slaskforum för att inte störa andra. Man får ställa dumma frågor.

Det ligger ju någonting i att man ska få ställa dumma frågor. Men sen finns de ju de som verkligen vill diskutera okonfirmerade vetenskapliga teorier utan att förpassas till filosofi/religion/paranormala fenomen.

Sen har du även rätt i att det är svårt att genomföra. Som jag menade tidigare så är det inte säkert att det finns ett trådunderlag till det, då jag har för mig att riktlinjen är att det ska finnas ~30-40 relativt aktiva trådar i ämnet. Det beror ju givetvis på hur man bedömer aktiv, men det ska ha postats inom det senaste halvåret, som nedre gräns för "aktivitet" i min mening.
Citera
2012-01-07, 22:09
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Det ligger ju någonting i att man ska få ställa dumma frågor. Men sen finns de ju de som verkligen vill diskutera okonfirmerade vetenskapliga teorier utan att förpassas till filosofi/religion/paranormala fenomen.
Precis, det kanske är fel att tala om uppsåt i en sådan här fråga men har man dålig koll på svarta hål, universums storlek etc, vilket majoriteten ändå har, så är ju uppsåtet gott när man startar den femtitolvte tråden om ett sådant ämne.
Normalt sett brukar det alltid finnas någon trevlig och kunnig användare som förklarar saken en gång till. Och jag tror vi helt enkelt får dras med att det förblir så.
Men se det från den ljusa sidan, det är alltid någon som lär sig något genom sin fråga. Och då är de inte okunniga längre.

Citat:
Sen har du även rätt i att det är svårt att genomföra. Som jag menade tidigare så är det inte säkert att det finns ett trådunderlag till det, då jag har för mig att riktlinjen är att det ska finnas ~30-40 relativt aktiva trådar i ämnet. Det beror ju givetvis på hur man bedömer aktiv, men det ska ha postats inom det senaste halvåret, som nedre gräns för "aktivitet" i min mening.
Det är ganska korrekt så det går till. Frågan är bara vem av oss som skall plocka ut vilka trådar som skall flyttas? Min kunskapsnivå är för låg för att kunna bedöma vilken allmännivå jag tror det finns på forumet där vi kan dra någon sorts gräns mellan "A" och "B"-trådar.

Om jag får uttala mig utifrån Astronomi där jag moddar så kan jag flytta trådar till ufologi (där jag också moddar) eller till Konspirationer (där jag...eeehm också moddar), jag tycker själv det funkar rätt ok om än inte perfekt att göra så för att hålla Astronomi ganska rent från de värsta ovetenskapliga ämnena. Så för min del behöver jag inte ytterligare en forumsdel för att "städa undan", men visst skulle jag önksa att det fanns ett för "alla frågor om svarta hål, tidsresor och universums uppkomst, storlek och utvidgning"
Senast redigerad av KimNeilJung 2012-01-07 kl. 22:16.
Citera
2012-01-11, 22:14
Medlem
Offsures avatar
Nu lade jag märke till den här tråden. Jag förstår problemet, och några har även förut uttryckt sin frustration över trådar med bristfällig vetenskaplig grund.

En liknande uppdelning som är bra att jämföra med är Filosofi som fick ett delforum vid namn Akademisk filosofi. Vad som är värt att notera är dock att mängden av mindre vetenskaplig filosofi långt överstiger mängden av mindre vetenskaplig fysik och matematik. Därför är nog behovet av en uppdelning mindre än behovet i Filosofi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in