Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Varje dag. Vilket fack ska jag gå med i och vilken a-kassa? Jag har hört något om en a-kassa/fack som kallas "3F"?
Vad menar du med försäkrad? A-kasse-försäkrad eller sjukdoms-försäkrad?
Jag menar försäkrad mot arbetslöshet (eller a-kasseförsäkrad om man så vill). Jag vet inte vilken dansk a-kassa du ska gå med i, det beror på inom vilket område du hade tänkt jobba. Om du ska jobba vidare inom transportbranschen så är det väl den danska motsvarigheten till transport.
Om du arbetar i ett land och bor i ett annat och går över gränsen minst en gång per vecka betraktas du som gränsarbetare. Du ska ändå vara försäkrad i arbetslandet, dvs Danmark.
Om du skulle bli HELT arbetslös ska du vända dig till arbetsförmedlingen och a-kassan här i Sverige.
Om du skulle bli DELVIS eller PERIODVIS arbetslös ska du vända dig till motsvarande myndighet i Danmark.
När du slutar jobba i Danmark är det mycket viktigt att du omedelbart kontaktar din svenska a-kassa igen. Annars är risken stor att du förlorar rätten till inkomstrelaterad ersättning om du skulle bli arbetslös i ett senare skede.
Reglerna för vad som gäller beträffande a-kassa vid arbete i olika EU-länder är ganska komplicerade, de flesta anställda på a-kassorna har ingen juridisk utbildning. En del av de anställda fattar helt enkelt inte hur reglerna ska tillämpas.