2007-03-02, 11:58
Medlem
Rocketbrothers avatar
Det är dom arbetslösa som är idioter, inte de stackare som tvingas jobba med dem.
Citera
2007-03-07, 10:52
Medlem
BesserWissers avatar
Problem med svensk a-kassa vid jobb i dk...

Hej! Har fått jobb på UPS i dk. Nu håller jag på att fixa saker som danskt bankkonto, cpr-nummer, a-kassa osv....

När jag ringde min svenska a-kassa idag (transport) och sa att jag vill ha ett intyg på överflytt av mina svenska a-kassedagar till den danska a-kassan så sitter hon och säger i telefonen att de har aldrig gjort så och att jag bara ska ha intyg från den danska a-kassan ifall jag blir uppsagd i dk. Och så säger hon att jag ska säga upp min svenska a-kassa före jag blir medlem i den danska. Allt detta här är tvärtemot vad öresund direkt och deras häfte om jobb i dk, säger om saken. Vad ska jag göra? Vill inte förlora någon akasse dag eller nåt sånt.
Citera
2007-03-07, 11:43
Medlem
Rocketbrothers avatar
Såhär ska du göra:

1. Gå ur din svenska a-kassa. Du kommer ändå att anses som utträdd om du börjar jobba i Danmark eftersom EG-rätten säger att man bara kan vara försäkrad mot arbetslöshet i ett land i taget. Utträdet måste göras skriftligen. A-kassan är skyldig att utfärda ett E-301 intyg när ditt utträde beviljats (fungerar ungefär som ett övergångsbevis, fast inom EU). Ring igen och omformulera frågan; säg att du vill ha ett E-301 intyg och att du ska flytta till Danmark. En del handläggare har dålig koll på EG-rättsliga regler så om du märker att personen inte har koll så säg att du vill prata med en av EG-handläggarna.
2. Gå med i dansk a-kassa när du börjar jobba där. Lämna in ditt E-301 intyg till dem.
Citera
2007-03-07, 16:36
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocketbrother
Såhär ska du göra:

1. Gå ur din svenska a-kassa. Du kommer ändå att anses som utträdd om du börjar jobba i Danmark eftersom EG-rätten säger att man bara kan vara försäkrad mot arbetslöshet i ett land i taget. Utträdet måste göras skriftligen. A-kassan är skyldig att utfärda ett E-301 intyg när ditt utträde beviljats (fungerar ungefär som ett övergångsbevis, fast inom EU). Ring igen och omformulera frågan; säg att du vill ha ett E-301 intyg och att du ska flytta till Danmark. En del handläggare har dålig koll på EG-rättsliga regler så om du märker att personen inte har koll så säg att du vill prata med en av EG-handläggarna.
2. Gå med i dansk a-kassa när du börjar jobba där. Lämna in ditt E-301 intyg till dem.

men jag ska ju inte flytta till danmark, jag ska bara arbeta där?
Citera
2007-03-07, 23:01
Medlem
Rocketbrothers avatar
Ok, men du ska ändå vara försäkrad i det landet där du arbetar. Ska du åka hem varje dag eller på helgerna?
Citera
2007-03-07, 23:57
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ok, men du ska ändå vara försäkrad i det landet där du arbetar. Ska du åka hem varje dag eller på helgerna?
Varje dag. Vilket fack ska jag gå med i och vilken a-kassa? Jag har hört något om en a-kassa/fack som kallas "3F"?

Vad menar du med försäkrad? A-kasse-försäkrad eller sjukdoms-försäkrad?
Citera
2007-03-08, 11:46
Medlem
pilatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Varje dag. Vilket fack ska jag gå med i och vilken a-kassa? Jag har hört något om en a-kassa/fack som kallas "3F"?

Jag tycker inte att du ska klaga på tanten på A-kassan att hon inte fattar...

A-kassa är ju en inkomstförsäkring, eller hur?

Du kan inte vara inkomstförsäkrad i två länder samtidigt, just därför måste du fylla in en sådan blankett. Att du ska säga att du ska flytta till Danmark underlättar nog mer än att du säger åt dem att de ska överföra dagar hit och dit..
Citera
2007-03-08, 13:12
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilatus
Jag tycker inte att du ska klaga på tanten på A-kassan att hon inte fattar...

A-kassa är ju en inkomstförsäkring, eller hur?

Du kan inte vara inkomstförsäkrad i två länder samtidigt, just därför måste du fylla in en sådan blankett. Att du ska säga att du ska flytta till Danmark underlättar nog mer än att du säger åt dem att de ska överföra dagar hit och dit..

Alltså innan jag fick jobbet i Dk så gick jag till Öresund Direkt i Malmö för att ta reda på ALLT som gäller jobb i Dk. De sa att man skulle bli medlem i ett danskt fack och en dansk a-kassa, och det skulle man bli innan man går ur den svenska annars kunde det blir problem. De sa något om ett intyg jag skulle ha med från den svenska a-kassan över till den danska för att de skulle veta hur många dagar jag hade eller något i den stilen. Hon på min svenska a-kassa sa allting tvärt emot.

Och en förtydling:

Jag bor i Malmö, men ska jobba i Danmark.
Jag åker alltså över bron 2ggr/dag. Med andra ord ska jag inte flytta till Dk.
Citera
2007-03-08, 13:16
Medlem
Rocketbrothers avatar
Citat:

Jag menar försäkrad mot arbetslöshet (eller a-kasseförsäkrad om man så vill). Jag vet inte vilken dansk a-kassa du ska gå med i, det beror på inom vilket område du hade tänkt jobba. Om du ska jobba vidare inom transportbranschen så är det väl den danska motsvarigheten till transport.

Om du arbetar i ett land och bor i ett annat och går över gränsen minst en gång per vecka betraktas du som gränsarbetare. Du ska ändå vara försäkrad i arbetslandet, dvs Danmark.

Om du skulle bli HELT arbetslös ska du vända dig till arbetsförmedlingen och a-kassan här i Sverige.

Om du skulle bli DELVIS eller PERIODVIS arbetslös ska du vända dig till motsvarande myndighet i Danmark.

När du slutar jobba i Danmark är det mycket viktigt att du omedelbart kontaktar din svenska a-kassa igen. Annars är risken stor att du förlorar rätten till inkomstrelaterad ersättning om du skulle bli arbetslös i ett senare skede.

Reglerna för vad som gäller beträffande a-kassa vid arbete i olika EU-länder är ganska komplicerade, de flesta anställda på a-kassorna har ingen juridisk utbildning. En del av de anställda fattar helt enkelt inte hur reglerna ska tillämpas.
Citera
2007-03-08, 13:18
Medlem
Rocketbrothers avatar
Jag skulle inte lita på Öresund direkt, a-kasserätt är komplicerad och tar flera år att lära sig.
Citera
2007-03-08, 13:23
Medlem
Rocketbrothers avatar
Citat:
De sa att man skulle bli medlem i ett danskt fack och en dansk a-kassa, och det skulle man bli innan man går ur den svenska annars kunde det blir problem. De sa något om ett intyg jag skulle ha med från den svenska a-kassan över till den danska för att de skulle veta hur många dagar jag hade eller något i den stilen. Hon på min svenska a-kassa sa allting tvärt emot.

Du bör gå med i dansk a-kassa innan du går ur den svenska, ja. Fixa en utträdesblankett från transports a-kassa. När du är säker på att du blivit medlem i den dansk a-kassa skickar du in utträdesblanketten till transports a-kassa.

Intyget de pratar om är E-301 intyget.
Citera
2007-03-08, 14:17
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Du bör gå med i dansk a-kassa innan du går ur den svenska, ja. Fixa en utträdesblankett från transports a-kassa. När du är säker på att du blivit medlem i den dansk a-kassa skickar du in utträdesblanketten till transports a-kassa.

Intyget de pratar om är E-301 intyget.
Ok, men då vet jag hur jag ska göra nu. Tack för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in