2010-05-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Lånar tråden för ngt jag undrar, säg att man pluggar och jobbar samtidigt, om man då blir arbetslös under sommarlovet, har man rätt till a-kassa då, alltså under sommarperioden?

Du kan vara berättigad om din anställning inte upphört pågrund av studierna.
Citera
2010-05-25, 16:52
Medlem
Hej!

Jag undrar vilken A-kassa jag ska gå med i som f.d väktare?

Testade Unionens men fick avslag idag.

Mvh.
Citera
2010-05-25, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saftii
Hej!

Jag undrar vilken A-kassa jag ska gå med i som f.d väktare?

Testade Unionens men fick avslag idag.

Mvh.

Väktarnas fackförbund är transportarbetarna. Kolla om det gäller akassan också, det vill säga, transports akassa.
Citera
2010-05-25, 19:09
Medlem
esmeraldos avatar
Ngn som vet hur bra koll A-kassorna har på Ladok. Förutom det automatiserade utbytena, där csn rapporterar till kassorna så fort ngn beviljats studiemedel?
Citera
2010-05-26, 20:38
Medlem
kickad från jobbet i dk-ingen a kassa

Hallo!

Jag har alltid jobbat i danmark och inte i sverige, dvs pendlat över bron varje dag i 3.5år. men nu har jag fått kicken och dum osm jag är har jag inte varit med i någon akassa eller facklig förening i dk.

Hur ställer sig arbetsförmedlingen till eventuella bidrag i detta fallet?
Citera
2010-05-26, 21:02
Medlem
Taranaxs avatar
Socialbidrag. Har du inte varit med i nån a-kassa får du skylla dig själv.
Citera
2010-05-26, 21:09
Medlem
är det verkligen så??

jag står alltså helt utanför pga att jag inte varit med i akassa? socialbidrag är ju endast existensminimum...men men..förhoppningsvis ska jag hitta ett jobb väldigt snabbt...
Citera
2010-05-26, 21:38
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bundari
jag står alltså helt utanför pga att jag inte varit med i akassa?

Varför tror du det finns a-kassa?

Inte betalt in till a-kassan = alfa-kassa. Eller soc, det har du rätt till, men det kräver att du inte har tjänat för mycket pengarna de senaste månaderna. Vilket jag misstänker att du har.

Men en får du för att du är så inihelvete korkad som inte har varit med i en a-kassa.
Senast redigerad av burfogel 2010-05-26 kl. 21:51.
Citera
2010-05-26, 21:48
Medlem
Du bör ha rätt till arbetslöshetsersättning,dock enbart grundbeloppet. Om du inte är medlem i en svensk akassa bör du omgående anmäla dig som arbetslös och kontakta Alfa-kassan.
Citera
2010-05-31, 23:48
Medlem
Hej.

Så här är mitt läge idag:

Är arbetslös, är inte med i någon a-kassa. Står som "arbetssökande" på amv, söker jobb då o då. Nu undrar jag hur jag ska få ersättning och var ifrån. När jag sökte till a-kassa (alfakassan) så fick jag avslag pga att jag hade jobbat för lite timmar de senaste året.

Om jag inte får pengar från a-kassa, vart ska jag vända mig? Min kontaktperson på amv skrev ett mail till mig att jag skulle fråga min kommun.

Någon som kan hjälpa mig här hur jag ska gå till väga?

Mvh
Citera
2010-06-01, 00:13
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rickrack76
Om jag inte får pengar från a-kassa, vart ska jag vända mig?

Soc?
Citera
2010-06-01, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rickrack76
Hej.

Så här är mitt läge idag:

Är arbetslös, är inte med i någon a-kassa. Står som "arbetssökande" på amv, söker jobb då o då. Nu undrar jag hur jag ska få ersättning och var ifrån. När jag sökte till a-kassa (alfakassan) så fick jag avslag pga att jag hade jobbat för lite timmar de senaste året.

Om jag inte får pengar från a-kassa, vart ska jag vända mig? Min kontaktperson på amv skrev ett mail till mig att jag skulle fråga min kommun.

Någon som kan hjälpa mig här hur jag ska gå till väga?

Mvh

Har du fått avslag på grund av huvudreglen eller har du prövat alternativregeln på dig också?

För om du fått avslag på grund av 12 § ALF så får du ingen akassa. Om du inte vill gå till soc så får du väl fråga din handläggare på AF om de kan skriva in dig på någon aktivitet, UGA (jag förmodar att du är under 25 år ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in