2025-03-27, 21:28
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lioncity
Jaha är de sånt krångel. Tack för hjälpen. Aldrig behövt vara i kontakt med a-kassa förut.
Svaret du fått är en överdrift, de fåtal timmar av engagemang du behöver lägga ner för en veckas ersättning ger en duktigt hög timlön.
Citera
2025-03-28, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur kan det komma sig att du fortfarande inte vet om du får ersättning för en period som ligger ett helt år bakåt i tiden?

Mått väldigt dåligt psykiskt, så jag har legat efter med... allt.

Först blev jag beviljad typ 100K i a-kassa - sen drog de tillbaka den (wtf) pga att jag fått inbetalningar för fakturerade uppdrag från 2023 (!), dvs flera månader innan min sökta period. Så nu har jag skickat in bevis att dessa uppdrag utförts långt innan, men fakturerat och fått betalt långt efter.

Märkligt att äldre uppdrag, vissa äldre än ett halvår tillbaka från sökt period, ska ställa till det?

Dock har jag fått komplettera med uppgifter, så ärendet prövas igen samt så spelar det också så stor roll om man är självständig eller osjälvständig uppdragstagare... Ett jäkla meck.

Summa summarum - bedriv ej annan verksamhet (typ enskild firma eller att faktura via Frilans Finans etc) vid sidan om det heltidsjobb - det blir bara nekande och meck och energikrävande.

Blir trött!
Citera
2025-03-28, 19:19
Medlem
Ni som vet hur lång tid för a-kassa (Unionen) betala ut ersättning?
2 månader nu utan varken ljud eller pengar. Reggat tidrapport osv
Råder massarbetslöshet eller satt i system dra ut på tiden och jävlas mot arbetslösa???
Citera
2025-03-28, 20:46
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Råder massarbetslöshet eller satt i system dra ut på tiden och jävlas mot arbetslösa???
skriv till dom och fråga.
Citera
2025-04-02, 18:05
Medlem
Hej, har en fundering då min anställning avslutas i sommar men kommer troligtvis förlängas (om jag vill). Har jobbat över ett år men anställningen förlängs ett par månader i stöten.

Om jag avslutar denna anställnings, dvs. inte vill förlänga den, räknas det som egen uppsägning trots att anställningen avslutas vid ett visst datum?

Sen tänkte jag börja studera, problemet är att jag inte kan få studiemedel. Så min tanke där var att börja gå på a-kassa och stämpla. Kan ju ta extrajobb och jobba extra men ambitionen är ju att studera men just nu sitter man i en rävsax...
Citera
2025-04-02, 19:56
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillaHusetISkogen
Hej, har en fundering då min anställning avslutas i sommar men kommer troligtvis förlängas (om jag vill). Har jobbat över ett år men anställningen förlängs ett par månader i stöten.

Om jag avslutar denna anställnings, dvs. inte vill förlänga den, räknas det som egen uppsägning trots att anställningen avslutas vid ett visst datum?

Sen tänkte jag börja studera, problemet är att jag inte kan få studiemedel. Så min tanke där var att börja gå på a-kassa och stämpla. Kan ju ta extrajobb och jobba extra men ambitionen är ju att studera men just nu sitter man i en rävsax...
Om du är vållande till uppsägning genom att tillexempel tack nej så tappar du 45 dagar av akassan. Varför kan du inte ta studiemedel? Troligen bättre än att krångla med akassan att du studerar påverka också ersättningen som jag har förstått det.
Citera
2025-04-02, 19:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel

Ring och fråga men det är drygt 3, 4 månader till ansökan går igenom tyvärr..
Citera
2025-04-04, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lioncity
Hej mitt arbete skall stänga 30 april alla blir uppsagda pga arbetsbrist sen stänger firman ner.

Har fått nytt jobb som jag kan börja på i mitten av maj. Kan jag gå på a-kassa den perioden fast jag har hittat nytt jobb som anställningen startar på typ 2veckor senare?
Din A-kassa kan mejla dig en länk som du fyller i och den går direkt till arbetsgivaren. Tar för dig 2 minuter att fylla i. Stämmer uppgifterna så är du berättigad till stöd. Tiden för utbetalning beror på vilken A-kassa du har, men ersättningen har du rätt till oavsett.

När jag jobbade på timme så fick jag ersättning veckan efter. (var ej unionen)
Citera
2025-04-04, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Det bör du kunna men du måste fråga dig om det är värt allt bök och besvär med anmälan, telefonköer, inskrivning, insamling och skickande av intyg, avanmälan, utskrivning etc för att få en veckas ersättning efter karensen. En utbetalning som även kommer dröja flera månader kanske upp till ett halvår. Sen kanske du har nån försäkring som ger extra ersättning vid varsel som ändå gör att du i slutändan ändå inte får ett öre för veckan. Jag hade struntat i det men det avgör du själv.
Nej, inga telefonsamtal behövs och ingen karens om man blir uppsagd. Allt kan skötas via hemsida. Kräver dock att arbetsgivaren fyller i intyget omgående för en snabb utbetalning.
Citera
2025-04-04, 09:32
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Nej, inga telefonsamtal behövs och ingen karens om man blir uppsagd. Allt kan skötas via hemsida. Kräver dock att arbetsgivaren fyller i intyget omgående för en snabb utbetalning.
Jag sa fem dagar vilket jag har för mig det var tidigare men kan minnas fel. Kollade nu och det är två dagar karens för varje ny period. Däremot brukar det ofta vara nån av arbetsgivaren, a-kassan eller AF som strular som du därför måste lägga extra tid och energi på att reda ut.
Senast redigerad av Magnum 2025-04-04 kl. 09:34.
Citera
2025-04-04, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Jag sa fem dagar vilket jag har för mig det var tidigare men kan minnas fel. Kollade nu och det är två dagar karens för varje ny period.
Ja, det stämmer. Du har helt rätt. Det är två dagar oavsett uppsägningsvillkor. Nya regler sedan jag var aktiv då var det noll om man blev uppsagd.

Mycket ändrades under coronan och villkoren för A-kassa kommer att ändras igen till hösten.
Citera
2025-04-04, 15:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillaHusetISkogen
Du kan inte studera och få a-kassa samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in