Rolig tråd!
Rotfrukter är sjukt gott, och hur billigt som helst! Jag menar, hur många kilon morötter, potatisar och rödbetor får man inte för en femtiolapp?
Jag smetar in mina rotfrukter i vinäger, salt, peppar och olja, och det smakar gudomligt!
Köp rotfrukter för 100 kr, potatis för 100 kr, en liter olja (som man kan fritera med, ugnsrosta med, fräsa med etc.) för en tjuga, salt och peppar har väl dom flesta hemma men lägg på 30 kronor till så har man det också. Just ja. Inkludera gullök i det också!
Köp billigt kött på rea, 300 kronor torde räcka för en månad... Köp falukorv...
Köp sedan ris, pasta och burkmat såsom krossade tomater och liknande. 200 kronor för en hel månad?
Finns nog fler saker man borde/skulle kunna lägga till, men här är i alla fall en budget för jättegod mat som garanterat räcker en hel månad.
Man skulle till och med ha råd med vinäger med denna budget! 30 kronor kanske?
Totalpris: 760 kronor = 190 kr. per vecka. Dom pengarna får man nog ihop genom att panta burkar!
EDIT: För alla pastaätande stackare kan jag informera om att hemmagjorda pommes frites är betydligt billigare än pasta! Om du köper en liter olja kan du återanvända den flera gånger, och det räcker utan problem en månad. Om du tar råa potatisar och skär upp dom, friterar dom på låg värme, tar ur dom och sedan friterar igen på hög värme... Då har du pommes frites enligt exakt samma recept som t.ex. McDonald's eller turkpizzan runt hörnet använder! Skär dom tunt och ös på mycket salt, så har du i grund och botten McDonald's pommes frites, fast förmodligen godare.