Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Det för in mig på en annan sak jag tänkt starta en tråd om - nämligen vad som är viktigast för att ens färdigskrivna roman faktiskt ska lyckas. Själv skriver jag inte direkt med ett högtravande språk eller med mycket utsvävningar, men det är bara en fördel kan jag tycka. Jag vill skriva för att få fram min story på ett stämningsfullt sätt, inte för att briljera med svåra ord eller snubbla på mina svåra metaforer.
Det tydligaste exemplet på någon som har ett enkelt språk är Andreas Roman. Det är verkligen gymnasienivå utan något försök att producera "stor" lyrik, men eftersom storyn är helt ok tycker jag inte sämre om hans romaner än om andra. Snarare bättre om man jämför med de som bara skriver svårt eller omständligt för bara för att det ska verka finare.
Stephen King har i mitt sinne nyligen blivit ett exempel på det senare. Jag hade taggat för att läsa Det i ett år innan jag nyligen började, men nu är den så omständlig med sina utsvävningar att jag knappt har någon lust att fortsätta. Historien kommer knappt framåt alls eftersom han fyller på med en aldrig sinande ström av onödig text.
Personligen tror jag det handlar om inom vilken slags gener man skriver. Jag var tidigare mer positiv till att använda mig av ett högtravande språk men är allt mer emot detta och även när författaren gör såna enorma utsvängningar för att beskriva något, som andra författare enklare kan beskriva snabbare.
H.P lovencraft tycker jag gör sig skyldig till att skriva väldigt invecklat. Enbart försökt läsa en av hans böcker men hans beskrivningar blev så tröttsamma så jag orkade inte fortsätta läsa boken.
En författare som använder sig av ett relativt enkelt språk är självaste Arthur Conan Doyle, men det gör att berättelserna blir desto klarare.
Om du orkar någon gång så läs en deckare av Minette Walters, hon använder sig också av ett enklare språk men man märker klasskillnaden jämfört med Doyle så betydligt.
Jag är allt mer för att skriva "enkelt" sedan betyder det ju inte per automatik att texten blir fattig, men att använda sig av högtravande meningar, har jag svårt att se skulle vara ett vinnande koncept inom deckargenren. Förutom om man vill att en av överklassbovarna ska ha ett sådant språk givetvis
Vidare angående språket och grammatiken, så finns det sådana som menar att det är helt väsentligt, om man som mig har lite problem med grammatiken så är det helt kört. Lägg ned helt enkelt.
Men jag hoppas att de har fel, för det finns ju faktiskt exempel på framgångsrika författare som lyckats trots att de t om haft dyslexi. En av dem är författaren till hogg, en svart , homosexuell, fattig man som hade dyslexi och som ändå lyckats bli publicerad och haft en del framgångar med sina böcker. Kände inte till honom innan jag såg att Rakii nämnde honom i tråden om "sjuka" böcker eller författare.
Det ger mig ett visst hopp

Jag hoppas att så länge storyn och berättelsen är tillräckligt bra så ska förlagen kunna se bortom vissa språkliga fel. Sedan om man tror att ens manus är tillräckligt bra så kan man ju anlita en språkpolis som fixar det problematiska med språket i texten INNAN man skickar in manuset.
Vet inte vad det skulle kosta men det hade jag kunnat tänka mig att investera i, om det gjort att jag kunnat få min bok utgiven. Sen om man lyckas ge ut tvp-tre böcker o dessa har sålt bra, så kan man ju vara ärlig mot förlaget o de lär knappast låta det sätta stopp för fortsatt sammarbete.