2012-01-08, 11:48
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Ja jag ser det som ganska självklart att inlägg inte bedöms på samma sätt i humor/laidback som i Juridik någonstans måste man ju aktivera hjärnan och fundera på huruvida ens inlägg är relevant och enligt topic i forumdelen.

I egentlig mening är det inte särskilt svårt.
Men visst det kräver lite eftertanke och det kan ju vara svårt för en del ibland.
Laidback har sin egen nivå och är knappast det som avses. I övriga delforum kunde däremot inlägg bedömas lika. Men eftersom moderatorerna ges stort tolkningsutrymme och tolkningsföreträde och ibland baserar sin tolkning på något diffust och inte på det som skrivs, så är det som det är. Oavsett hjärnaktivering eller inte.
Du gav fortfarande inget svar på frågan utan var endast nedlåtande.
Citera
2012-01-08, 11:55
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Laidback har sin egen nivå och är knappast det som avses. I övriga delforum kunde däremot inlägg bedömas lika. Men eftersom moderatorerna ges stort tolkningsutrymme och tolkningsföreträde och ibland baserar sin tolkning på något diffust och inte på det som skrivs, så är det som det är. Oavsett hjärnaktivering eller inte.
Jag var inte nedlåtande, jag gav exempel på juridik där det av naturliga skäl hålls en mycket strikt moderering, jag menar bara att man inte kan ha en statisk moderering forumet över eftersom det varierar beroende på vilket delforum man befinner sig i.
Citera
2012-01-08, 12:12
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Det skulle inte gå att hålla samma regeltolkning i tex Psykiska problem som i tex Juridik pga forumämnets natur,
Varje delforum bör ses som ett eget forum där reglerna tillämpas anpassat till just det delforumets specifika problem och egenskaper.

Kanske man skulle kunna förtydliga detta genom att alla delforum i fast meddelande talar om vad som gäller för just det delforumet?
Det är väldigt många som har just sådana meddelanden, men jag får en känsla av att de inte blir lästa.
Citera
2012-01-08, 12:30
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det är inte dig jag PM:at med utan pewpew - du gav mig bra svar den gången jag PM:ade. Båda av er(?) har ignorerat mängder med inlägg som jag rapporterat. Inlägg som skulle få vem som helst bannad i ex. ab&k. Jag är inte ute efter att diskutera modereringen i f&j, jag är intresserad av att göra något åt skillnaderna mellan forumen.
Vet inte riktigt vad du tänker på? Kollat min pmbox och jag har inga pm från dig vad jag kan se, åtminstonde inte från de senaste 3 månaderna.
Citat:
Hade jag varit skribent i ab&k hade jag uppskattat den hårda modereringen. Vissa av oss mer seriösa skribenter finns i andra forum också, som knappt modereras alls. Det är ett problem. Det är det jag vill lösa.

Det betyder inte att man måste släppa igenom uppenbart trams i stil med "alla vet ju att kvinnor är dumma i huvet " eller "jaha du skriver en generaliserande sak om kvinnor har du liten snopp eller." Det finns hur mycket av den skiten som helst i f&j (och säkert flera andra forum) och det är inte ok.
Nej jag håller med om det till viss del. Men dessa inlägg raderas om de är RPade, dock missar vi säkert några som inte är RP:ade. Ibland är det dessutom så att de har denna typen i kommentarer som även innehåller ONT information och då blir det ett dilemma.
Citat:
Jag förstår att en politisk diskussion tillåter mer "off-topic." Men det finns två typer av inlägg som inte borde innefattas där; rent trams, samt om TS uttryckligen skrivit att "jag vill exkludera allt utom ... från diskussionen." Vill man diskutera det ändå så kan man starta en ny tråd.

Visst, jag förstår att modereringen måste skötas olika i olika forum. Det har ingenting med hantenringen av direkt off-topic eller trams att göra.
Nej visst är det så men det är något vi strävar efter med.
Citera
2012-01-08, 12:34
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Jag var inte nedlåtande, jag gav exempel på juridik där det av naturliga skäl hålls en mycket strikt moderering, jag menar bara att man inte kan ha en statisk moderering forumet över eftersom det varierar beroende på vilket delforum man befinner sig i.
Ja, du var nedlåtande i ditt resonemang kring hjärnaktivering och att man borde förstå vilken nivå som sätts. Men skit i det.
Det av mig fetade i ditt svar, vad fan är det för ett svar? Det är endast ett cirkelresonemang. Det var precis det som var frågan, varför det varierar och varför det måste vara så.
Hur vore det med lite hjärnaktivering?
Citera
2012-01-08, 12:42
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det skulle inte gå att hålla samma regeltolkning i tex Psykiska problem som i tex Juridik pga forumämnets natur,
Varje delforum bör ses som ett eget forum där reglerna tillämpas anpassat till just det delforumets specifika problem och egenskaper.

Kanske man skulle kunna förtydliga detta genom att alla delforum i fast meddelande talar om vad som gäller för just det delforumet?
Det är väldigt många som har just sådana meddelanden, men jag får en känsla av att de inte blir lästa.
Det du skriver kan säkert stämma, men hur ska då en skribent veta hur regeltolkningen sker på just det specifika forumet? Varför just Juridik lyfts fram som något speciellt kan jag heller inte förstå. Reglerna är väl till för att följas oavsett var man skriver. Tolkningsutrymmet däremot har lämnats alltför stort och upp till den enskilda moderatorn, vilket är det som gör att det blir avsevärda skillnader de olika forumen emellan. Som skribent i flera olika delforum blir det rätt svårt att hela tiden anpassa sig efter vilket forum man befinner sig i. För att då inte riskera varningar låter man hellre bli att skriva alls i de delforum där modereringen skiljer sig avsevärt från gängse norm. Men det är tråkigt att det skall behöva vara så.
Citera
2012-01-08, 12:49
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Det du skriver kan säkert stämma, men hur ska då en skribent veta hur regeltolkningen sker på just det specifika forumet? Varför just Juridik lyfts fram som något speciellt kan jag heller inte förstå. Reglerna är väl till för att följas oavsett var man skriver. Tolkningsutrymmet däremot har lämnats alltför stort och upp till den enskilda moderatorn, vilket är det som gör att det blir avsevärda skillnader de olika forumen emellan. Som skribent i flera olika delforum blir det rätt svårt att hela tiden anpassa sig efter vilket forum man befinner sig i. För att då inte riskera varningar låter man hellre bli att skriva alls i de delforum där modereringen skiljer sig avsevärt från gängse norm. Men det är tråkigt att det skall behöva vara så.
Vad menar du med gängse norm, vilka delforum anser du att modereringen följer denna gängse norm och vilka avviker?
Citera
2012-01-08, 12:53
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ja, du var nedlåtande i ditt resonemang kring hjärnaktivering och att man borde förstå vilken nivå som sätts. Men skit i det.
Det av mig fetade i ditt svar, vad fan är det för ett svar? Det är endast ett cirkelresonemang. Det var precis det som var frågan, varför det varierar och varför det måste vara så.
Hur vore det med lite hjärnaktivering?
Ja om du inte begriper svaret kan jag bara beklaga...
Som sagt så är det i egentlig mening inte särskilt svårt att begripa om man har minst två hjärnceller som dessutom kan samarbeta.
Citera
2012-01-08, 13:17
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ja om du inte begriper svaret kan jag bara beklaga...
Som sagt så är det i egentlig mening inte särskilt svårt att begripa om man har minst två hjärnceller som dessutom kan samarbeta.
Jag ser inget svar på frågan, bara ett cirkelresonemang som konstaterar att det varierar från forum till forum för att det bara är så.
Kom igen, bättre kan du, oavsett hjärncellernas antal och deras inbördes kommunikationskapacitet.
Citera
2012-01-08, 13:23
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Jag ser inget svar på frågan, bara ett cirkelresonemang som konstaterar att det varierar från forum till forum för att det bara är så.
Kom igen, bättre kan du, oavsett hjärncellernas antal och deras inbördes kommunikationskapacitet.
Ja nej, jag ger upp om du inte begriper att man inte kan ha en statisk regeltillämpning helt oavsett forumdel.

Det känns liksom helt meningslöst att ens fortsätta resonemanget.

Never Argue With A Fool!
Citera
2012-01-08, 13:24
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Laidback har sin egen nivå och är knappast det som avses. I övriga delforum kunde däremot inlägg bedömas lika.
Fast det är enligt mig inte önskvärt så som forumet ser ut idag. Min inställning när jag modererar är att vara så liberal med OT-tolkningen som forumet tillåter. Det innebär alltså att det i ett lugnt forum med sansade användare går att släppa igenom betydligt mer OT än i ett forum som dels är högaktivt och dels frekventeras av folk som hellre bråkar med varandra än diskuterar det som tråden handlar om.

Jag vill alltså helst tillåta många roliga kommentarer och intressanta sidospår, men om det inte fungerar så får toleransnivån sänkas tills man nått ett läge där forumet fortfarande funkar. Har man som användare svårt att känna av var gränsen går så är det ju inte svårare än att helt avstå från att både producera och bemöta OT, så kommer man aldrig åka på varningar för 0.03 oavsett var på forumet man postar.
Citera
2012-01-08, 13:39
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Vad menar du med gängse norm, vilka delforum anser du att modereringen följer denna gängse norm och vilka avviker?
Gängse norm är de forum där man följer reglerna och där moderator inte gör alltför avvikande tolkningar kring t.ex.OT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in