2012-01-06, 17:57
Medlem
VonKnorrhanes avatar
De senaste veckorna har jag läst på om Affiliate och annonsförsäljning på internet. Nu frågar jag om era erfarenheter av detta, hur det fungerar med den svenska marknaden och vad man bör förvänta sig av annons- och affiliate-marknaden. Som jag förstår det krävs det att man har ett flertal olika sidor med olika inriktningar, så kallade "niche websites".

Denna tråd kan även passa in under annonsforumet eller webbutveckling men jag ansåg att då det är någon form av arbetsmarknad så lägger jag den här. Har någon en annan åsikt så flytta den.
Citera
2012-01-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
De senaste veckorna har jag läst på om Affiliate och annonsförsäljning på internet. Nu frågar jag om era erfarenheter av detta, hur det fungerar med den svenska marknaden och vad man bör förvänta sig av annons- och affiliate-marknaden. Som jag förstår det krävs det att man har ett flertal olika sidor med olika inriktningar, så kallade "niche websites".

Denna tråd kan även passa in under annonsforumet eller webbutveckling men jag ansåg att då det är någon form av arbetsmarknad så lägger jag den här. Har någon en annan åsikt så flytta den.

Jag har provat svensk affiliate. Glöm det. I affiliate har jag hållit på med Amazon usa. Det har gett lite. Men det svåra är att göra websidor som får många besökare. Måste vara besökare i usa.

I övrigt är adsense det enda som går. Det tar lång tid att lära sig om det hela. Man måste läsa mycket.
Citera
2012-01-07, 20:27
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phaser
Jag har provat svensk affiliate. Glöm det. I affiliate har jag hållit på med Amazon usa. Det har gett lite. Men det svåra är att göra websidor som får många besökare. Måste vara besökare i usa.

I övrigt är adsense det enda som går. Det tar lång tid att lära sig om det hela. Man måste läsa mycket.

Jo, hade tänkt på sidor på engelska då den svenska marknaden är något begränsat. Då Adsense och övrig annonsförsäljning tillsammans med affiliate-länkar.
Citera
2012-01-08, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Jo, hade tänkt på sidor på engelska då den svenska marknaden är något begränsat. Då Adsense och övrig annonsförsäljning tillsammans med affiliate-länkar.

Ok, ska jag bjuda på råd? Stämmer i stort vad som hittas på om vad som andra mest i usa, uk mm skrivit mest. I sverige verkar inte detta diskuteras eller så har jag missat det.

1. Välj ämnen som du kan och/eller som ligger nära och som du då kan nära.
2. Sök på Google.com för dom keywords som du ska använda, om de 10 första svaren är stora företag och/eller bara rot-url t ex www.JimsGear.xxx/ så blir det svårare. men om merparten av de 10 första svaren är t ex www.BuyTheBest.xxx/news/discount/&ct34565256.html, då är det bättre möjligheter. Detta oavsett om google svarar 50 miljoner sidor som svar, det är på de ca 10 första som ses en bild av hur konkurrensen är. man kan analysera vidare men i stort sett en enkel grund att gå efter.

3. Domänval för sidor till usa: Använd bara .com, .net, .org och ev .info.
3b. Domänval för sidor till Sverige: Använd bara .se (ev. .nu), .com, .net, .org eller .info.

Name.com har en ypperlig service om det behövs och ganska billiga. Enkelt att använda. Använd inte godaddy. Det finns promo coupons som gör det lite billigare. Hittar man på nätet eller på name.coms facebook eller egna sidor.

4. Domännamnet ska vara helt samma som "keywords". T ex BlueShoes.xxx
4b. Om domännamnet är upptaget, lägg till ett litet kort ord/suffix efter, t ex BlueShoesWalk.xxx

5. Se på:
https://adwords.google.com/o/Targeting/Explorer?__u=1000000000&__c=1000000000&ideaRequest Type=KEYWORD_IDEAS#search.none

För usa ska det bli minst 500, helst minst exakt 1000/månad för usa, inte global och inte "phrase" eller "broad". För Sverige kan man lättare hitta med större söktal.

Använd inte för mycket av samma keywords i texten. Använd såna keywords som kommer i liknande svaren på sökning, t ex då "color", "cheap", "buy" mm mm. Skriv också annat om kring det hela med helt egna ord.

6. Bra och enkel kod. Lägg in många bilder, och redan tidigt på sidan. vars filnamn är delvis samma, t ex dark-blue-shoes.png
(Använd png, bättre.) Sätt också in ungefär samma namn på alt="" och om en bild är klickbar lägg även in title="" med ungefär samma namn.

7. Ha en enkel men bra h1, h2, h3-struktur. Låt namnen på header-rubrikerna gå in i varandra.
T ex

h1 Blue Shoes

h2 Men's Blue Shoes

h2 Dark Blue Shoes

h2 Light Blue Shoes osv

8. Titeln på sidan ska vara samma, Blue Shoes, eller så kan man prova efterhand t ex
Dark/Light Blue Shoes for Men etc.

9. Behöver bara vara en sida. Behöver inte vara en "sajt". Är bara sidan hyfsat lång och mycket bilder och en del länkar (även där med title="") så kan det räcka för att efterhand få en bra plats i söksvar, kanske t o m plats 4, 3, 2 eller t o m 1. Det kan ta några månader. Vissa sidor verkar google aldrig gilla, av okända anledningar.

10. Om nån sida börjar få bra besök, förläng då registrering, lägg till minst ett år.

11. Sätt inte ut annonser förrän det börjar bli många besök.
12. Ansök inte till adsense förrän sidan har bra besök, finns en "privacy policy" på sidan, och registrering är förlängd 1 eller två år.
13. För statistikscript att lägga in på sidan är statcounter.com bra.
14. Se in på amazon.com och affiliateprogrammet där. Tänk på, att om man sedan länkar till amazon och annonser där, så ska det vara det som sidan handlar om i första hand.

Det är mycket svårt att komma igång med detta, tar lång tid och att lära in sig allt, såvida man inte har några speciella sätt.

Lägger in så länge, kanske kommer på mer sen.
Senast redigerad av Phaser 2012-01-08 kl. 02:42.
Citera
2012-01-08, 05:52
Medlem
qzectbumo.s avatar
Jobbar förvisso idag med annat men sysslade tidigare med affiliatemarknadsföring på heltid. Skapade kanske min första webbplats runt 2007 som inrikta sig på hotell i london, lät det växa under några år genom att skapa rätt många webbplatser som inrikta sig på hotell bokningar i olika europeiska städer. Lade väl kanske inte mycket mer än 100h på det under 2011 men inkomsterna tickade på i samma takt så nog går det allt att tjäna pengar fortfarande.

Kollar man på de större affiliatsen som är verksamma inom sverige så är det inte direkt några stjärnskott. Helt övertygad om att med lite vilja, tid och kunskap så kan du bygga upp inkomster som motsvarar genomsnittslön inom ett år.

Finns ju flera affiliatenätverk idag som t ex. tradedoubler, cj men även mindre som typ adrecord och wordon. Hos dessa finns det säkert några program som kan vara intressant att pröva. För hotellbokningar har jag alltid kört booking.coms egna affiliatenätverk.
Citera
2012-01-08, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qzectbumo.
Jobbar förvisso idag med annat men sysslade tidigare med affiliatemarknadsföring på heltid. Skapade kanske min första webbplats runt 2007 som inrikta sig på hotell i london, lät det växa under några år genom att skapa rätt många webbplatser som inrikta sig på hotell bokningar i olika europeiska städer. Lade väl kanske inte mycket mer än 100h på det under 2011 men inkomsterna tickade på i samma takt så nog går det allt att tjäna pengar fortfarande.

Kollar man på de större affiliatsen som är verksamma inom sverige så är det inte direkt några stjärnskott. Helt övertygad om att med lite vilja, tid och kunskap så kan du bygga upp inkomster som motsvarar genomsnittslön inom ett år.

Finns ju flera affiliatenätverk idag som t ex. tradedoubler, cj men även mindre som typ adrecord och wordon. Hos dessa finns det säkert några program som kan vara intressant att pröva. För hotellbokningar har jag alltid kört booking.coms egna affiliatenätverk.

Har provat tradedoubler. Gav noll, verkligen helt poänglöst. Har även provat cj lite. Verkningslöst. Generellt i branschen ligger inte cj bra till. Vissa affiliates kanske kan gå vid vissa speciella nischer.
Adsense går i regel över allt annat.

Men "lite vilja, tid och kunskap" är ingen garanti.
Citera
2012-01-08, 06:04
Bannlyst
Känner en kompis som under en tid drev en populär sida med över 10 k unika besökare om dagen, men tjänade inte ett piss. Kanske 40 kr i veckan, sen togs 30% av det för skatt/vinst för affiliateföretaget. GJorde även det bästa man kunde göra med affilates från tradedoubler. Är inte så lätt som många tror.
Citera
2012-01-08, 07:04
Medlem
qzectbumo.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phaser
Har provat tradedoubler. Gav noll, verkligen helt poänglöst. Har även provat cj lite. Verkningslöst. Generellt i branschen ligger inte cj bra till. Vissa affiliates kanske kan gå vid vissa speciella nischer.
Adsense går i regel över allt annat.

Men "lite vilja, tid och kunskap" är ingen garanti.

Citat:
Ursprungligen postat av bananpianot
Känner en kompis som under en tid drev en populär sida med över 10 k unika besökare om dagen, men tjänade inte ett piss. Kanske 40 kr i veckan, sen togs 30% av det för skatt/vinst för affiliateföretaget. GJorde även det bästa man kunde göra med affilates från tradedoubler. Är inte så lätt som många tror.

Beror ju självklart på vad för typ av webbplats du har. Har du en webbplats där du får 10 000 besök varje månad och där besökarna kommer in efter de har sökt "boka hotell london" på google. Så har du så klart bra mycket bättre förutsättningar att tjäna pengar än om du har en webbplats med roliga historier som har 100k besök i månaden.

Jag har webbplatser med runt 40 besök om dagen som i snitt genererar inkomster på €1000 i månaden. Väldigt mycket av arbetet handlar ju om att få köpbenägna besökare till sin webbplats, sökmotorer är en guldgruva för att få just detta.
Citera
2012-01-09, 16:51
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Hur fungerar det i Sverige då? Rent skattemässigt förstår jag att man bör ha ett AB för att minimera förlusterna skattemässigt.

Hur många sidor bör man ha, hur hostar man dessa på bästa sätt?
Citera
2012-01-10, 10:31
Medlem
Jag har sysslat med affiliate och internet marketing i ca ett år nu. Jag har Har tjänat ca 3,000kr inom MLM och lika mycket inom affiliate marketing. Har dock slutat med MLM, dock är jag fortfarande medlem och pengar kommer in varje månad. Men har börjat fokusera mer på affiliate marketing nu då det känns mer hållbart. Dem 3,000 kr jag tjänat har jag fått från youtube.com genom att sätta länkar till produkter från clickbank.com i beskrivningen under datorspelsvideos med många besökare. Det finns mycket potential i det och kommer fortsätta med det. Dock har jag precis börjat med egna hemsidor nu och SEO för att få dem på page #1 på google och tjänat några hundringar med amazon.com produkter, kommer att fokusera på detta framöver, finns mycket pengar att tjäna. Har inte alls tittat på den svenska marknaden dock. Detta har jag gjort vid sidan eftersom jag går i gymnasiet och inte lagt ner speciellt mycket tid på det. Bra bransch.
Citera
2012-01-10, 20:41
Medlem
octanes avatar
Eftersom många internet marketers har flera av dom bästa nischat sig mot att sälja varor och tjänster till nybörjare som du. Mitt nr #1 råd är att läsa på all gratisinfo du kan innan du betalar för ett skit, som ofta är gratisinfo man får på forumen. Börja läs på på blackhatworld.com & warrior forum.

Dock har dessa forum (såklart) ofta ganska kass info som hörtill gårdagen, men man får en bra inblick i hur det fungerar, och när man börjar komma upp sig i rang hittar man nya infallsvinklar och metoder. Internet Marketing är som en guldgruva där några personer är de första till gruvan, och den stora massan stormar in när gruvan sinat, I min mening är det bäst att först läsa på om generella "methods" och sedan göra sin egen långtidsplan.

Ju mer man läser sidor / bloggar som är grundade av "gurus", desto mer märker man hur dom inte bara "ger" gratis tips utan att dom faktiskt lever på att sälja ebooks / 'videoZ' / private lessons osv osv... Gå ALDRIG på dessa trick!

Och just det, lycka till!
Citera
2012-01-10, 21:30
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Jo, för närvarande håller jag på att gå igenom all information från Pat Flynn samt de personer han nämner.
http://www.smartpassiveincome.com/
http://podcastanswerman.com/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här