2012-01-06, 16:58
Medlem
Folkskyggs avatar
Hej!

Har precis lagt in DD-WRT på min Netgear WNR3500L, DD-WRT v24-sp2 (08/07/10) mega. Och försöker nu få igång min usb-hårddisk ihop med den. När jag körde Netgears firmware var den formaterad i NTFS och fungerar bra, nu har jag ext3-partitioner och linux-swap. Men usb-hårddisken lyser inte ens när jag kopplar in den i routern, trots att usb är aktiverat.

Jag har försökt hitta information på nätet, men inget har hjälp mig. Att ssh:a sig in och skriva dmseg gav inget om partition som det står att det ska. En annan skrev om att ls:a dev/disks men mappen disks finns inte ens.

Någon som har tips hur jag går vidare?
Citera
2012-01-06, 18:02
Medlem
Folkskyggs avatar
Jahapp. Det var så enkelt. Startade om routern med on/off-knappen och då fick jag ström i usb'n. Nu bara mounta rätt partition då.
Citera
2012-01-06, 20:51
Medlem
Luciditys avatar
Routrar med USB utgång ger ofta inte tillräckligt med ström för att driva en extern hårddisk. Hårddisken bör ha egen strömkälla. Jag själv köpte en extern hårddisk för flera månader sen som fick ström genom USB men idag har jag behov av en med extern strömkälla
Citera
2012-01-06, 21:26
Medlem
Folkskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucidity
Routrar med USB utgång ger ofta inte tillräckligt med ström för att driva en extern hårddisk. Hårddisken bör ha egen strömkälla. Jag själv köpte en extern hårddisk för flera månader sen som fick ström genom USB men idag har jag behov av en med extern strömkälla

Hej!

Den här har en egen strömkälla, syftade mer på att usb ingången gick igenom och det blev kommunicering där.

Men nu har jag lyckats mounta partitionen också så nu fungerar allt prima.

Lite synd dock att det blir en mapp som heter lost+found, måste den vara kvar?
Citera
2012-01-07, 01:26
Medlem
Luciditys avatar
Jag vet faktiskt inte vad lost+found mappen är till för. Någon annan kan säkert svara på det. Jag brukar bara skita i den.
Citera
2012-01-07, 11:50
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkskygg
Hej!

Den här har en egen strömkälla, syftade mer på att usb ingången gick igenom och det blev kommunicering där.

Men nu har jag lyckats mounta partitionen också så nu fungerar allt prima.

Lite synd dock att det blir en mapp som heter lost+found, måste den vara kvar?

Det är en katalog som skapas automatiskt då du skapar ditt filsystem.
Den är till för att hantera filer som blir korrupta av olika anledningar, t ex felaktig avstängning av operativsystem, strömavbrott etc...
Sen när operativet startar upp igen, så körs fsck och försöker reparera eventuella filer som har blivit skadade och filer som inte kan återskapas sparas i den katalogen
Citera
2012-01-07, 11:51
Medlem
Gott att det löste sig.
Citera
2012-01-17, 16:21
Medlem
Folkskyggs avatar
Detta är ju helt jävligt. Nu har det slutet fungera, och försöker jag köra mount-kommandot i winscp får jag bara fel med felkod 255.

Blir galen på detta.

Kan man inte få det automatiskt? Vill bara ha usb-hårddisken i med ftp till, inget avancerat användande med temp och sådant.
Citera
2012-01-27, 21:28
Medlem
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNR3500L

"This router REQUIRES a K26 build. All of the K26 builds have "_K2.6_" in the filename. If you need a firmware recommendation refer to the Firmware Recommendations thread and make sure to get a K26 build. Also be sure that you don't use a mega build otherwhise it will brick your device."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in