2012-01-06, 15:53
Medlem
Hej gott folk.
Nu r det s att jag har en katt som jag levt med i snart 3 r, och nu har jag ven skaffat mig en hund, som r 8 mnader, en Labrador. Katten r en hona, hunden en hane.
Det har gtt drygt nn mnad, och katten frser mot hunden, men hunden r vldigt nyfiken av sig jag undrar nu, hur kan jag f dem att frska bli sams?
Katten gmmer sig hela tiden, medan hunden r ute och rjer.

Tacksam fr svar.
Citera
2012-01-06, 15:56
Medlem
st0ckiss avatar
Lt dom vnja sig vid varandra bara. Hunden kommer ka p en smll nr den busar fr mycket med katten, vilket bara r bra. D lr den sig frhoppningsvis att inte leka med katten fr mycket d det innebr att man fr en kftsmll. Dom lugnar sig efter ett tag
Citera
2012-01-06, 15:58
Medlem
Jag har tv hundar 3 katter, mina hundar fr inte jaga katterna och katterna fr tex mat frst.

Hunden ska respektera katterna helt enkelt, min ena katt har fortfarande lite svrt fr hundarna men hon gmmer sig inte och d har det gtt 4 r, komemr domf r nra s frser hon men ibland glmmer hon det med.

Ge katten hyllor hlla sig p s den kan "gmma" sig p dom ist, hgt klttertrd dr man har full koll p hunden. Allts ge katten frutsttningar kunna "lra "sig hundens beteende uppifrn.

Labbar r ju vldigt intensiva s tillt den inte jaga runt runt katten.
Citera
2012-01-06, 18:24
Medlem
jenny747s avatar
det dr kommer.
vr katt var nstan 10 r nr vi valde att kpa hund, hon hade allts haft oss fr sig sjlv i 10 r. dessutom hatar hon allt som rr sig (ven mnniskor, haha, h va snuttegullig hon r). vi var allt lite oroliga men det funkade rtt bra.

hunden kommer frska leka. problemet med hundar och katter r att dom har olika stt att kommunicera, det lttaste exemplet r vl svansviftningen - katten r frbannad men hunden r glad. du kan ju tnka sjlv hur svrt det blir fr en hund.

vrt strsta problem var att hunden ville sno t sig kattmat men efter ngra daskar av katten har hon iaf lrt sig att man br vnta till katten tit sig mtt att sno t sig resterna.

lite intressant r att det mrks att vr hund verkligen respekterar vr katt, men inte andra katter. katten fr rra sig fritt men en annan katt ens i nrheten av huset resulterar i skall. hade vi haft henne ls hade det varit kattrejs. ven katten accepterar (inte respekterar, stor skillnad) vr hund men avskyr och gr till attack mot andra hundar. s himlans trevlig, som sagt.

s, frhoppningsvis lser dig sig. vr katt r den elakaste katt jag ngonsin trffat, och hunden r den mest dumsnlla hund jag ngonsin trffat... trots det funkar det bra.

lycka till
Citera
2012-01-06, 20:43
Medlem
Antar att det bara kommer ta sin tid.
Katten r den mest gosigaste som finns, och hunden r vldigt busig d den fortfarande r liten, fr tillfllet gmmer katten sig i en garderob eller bakom gardinerna i sovrummet.
Vet ej hur man skall brja gra s att den vgar sig ut, fr katten vgar sig inte ens ut fr att ta, man mste ta in lite mat till sovrummet s kommer den fram och ter lite. ven har den lite problem med att g p toaletten.
Citera
2012-01-06, 21:15
Medlem
Du fr stoppa hunden frn att jaga runt katten helt enkelt. Ta tid p dig ha hunden i koppel i vrsta fall och se till den inte fr g nra katten.

Stt upp hyllor s katten kan ta sig runt i lgh inte meningen hunden ska den som styr hemmet det r ju du.
Citera
2012-01-06, 21:35
Medlem
Awh, vad sorgligt. Troligtvis r din katt av den otrygga, "lgrang"typen. Den r helt enkelt skitskrmd ver det monster som du slppt in p reviret och lever i stndig skrck.

Det du kan gra, om du prompt mste ha hunden rnnandes runt i hela hemmet, r att stta upp en hel del hga gmstllen t katten. Lt inte hunden ta initiativ till kontakt, en hunds hlsning uppfattas som agressivitet p kattsprk. Om du kan, hll den kopplad.

Stng hellre in hunden n katten, hunden fr trygghet av dig men katten r helt beroende av att kunna knna att den har kontroll ver sin omgivning fr att m bra. Feliwayadapters med lugnande feromoner r ett annat tips.

Tyvrr s fungerar inte det med hund i alla lgen. Du skulle nog ha prvat innan, med en ldre och kattvan hund. Jag beklagar verkligen situationen och hoppas att du r en av de f som fr det hr att fungera.
Citera
2012-01-08, 04:35
Medlem
Som sagt avgrnsa hundens omrde s katten har mjlighet att rra sig mer som vanligt. Vare sig katten r riktigt rdd eller bara irriterad kan man ju frst att det r jobbigt med en odisciplinerad hund i nrheten av en vuxen vrdig katt (kattens sikt). Ge dem mat p olika tider.
Citera
2012-01-08, 13:22
Medlem
Du har ftt ett antal utmrkta rd. Hll allts ordning p hunden i frsta hand. Han skall veta att katten har hgre rang.
Ett till rd r:
Ett knep kan vara att du kopplar hunden och beordrar honom att ligga ner, medan katten fr d tillflle att i lugn och ro underska rummet och hunden...
Utnyttja att det r lttare att dressera hunden - och ge order, n instruera katten...

Feliway-dosa i el-uttaget, som ngon nmnde, fungerar fint fr att ge katter en strre knsla av trygghet och harmoni.

Kr allts bde och.

1. Hunden ner och kopplad nr de mts frsta gngerna
2. Gott om hga gmstllen fr katten - typ hyllplan, hga klttertrn
3. Feliway
Citera
2012-01-11, 06:54
Medlem
LittlePerverts avatar
Ge dom tid, det lgger sig. Du fr visa hunden att det inte r okej att vara fr hrdhnt eller jaga katten.
Citera
2012-01-11, 08:53
Medlem
Boggas avatar
Vafan har kattextremisterna hittat hit. "Stackars katt", "mste hunden prompt rnna runt", "monster" och annat kvalificerat skitsnack. Stoppa in kattjveln i micron och ge hunden ett tuggben s r allt frid och frjd!

Eller s lter du det bara vara och lter de sakta vnja sig vid varandra. Kattjvlar har sina revir och det tar tid innan de sura asen accepterar en ny individ dr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in