Citat:
Ursprungligen postat av Bluegene
Jag har samma problem, en nära kompis som vägrat all hjälp jag har erbjudit (terapi, sjukhus, bo hos mig m.m) har dock insett att så länge ej han vill så kommer ingen förändring ske men vad som sliter mig itu är att "stå och se på" medan han dör, sakta men säkert...
Finns det ingen ex missbrukare här som kan säga vad man bör och bör ej göra..?
Min polare förstår inte själv hur sjuk han är, han har blivit paranoid och tror på avlyssning/signaler via allt elektriskt m.m Jag skriver detta för att beskriva allvaret.. Har färsökt att släpa honom till både terapeut och drogavvänjning men utan lycka.. Snälla hjälp.
Nu är jag ingen f.d. missbrukare (jag är missbrukare) men iaf...
Det finns tyvärr inget speciellt man som vän eller anhörig kan göra. Alltså, det finns inget specifikt... typ "Gör så här och så här så kommer din vän sluta". Alla missbrukare är ju olika också, och ofta är det inget särskilt som har hjälpt dom som lyckats sluta utan det är deras vilja ihop med "rätt" grej precis då... Alltså när en missbrukare är redo så gäller det att fånga upp på rätt sätt.
Sedan finns det ju iofs vissa grejer som KAN hjälpa, men det måste ändå finnas iaf lite vilja hos missbrukaren. T. ex. det som "Moment" skrev här... kidnappning och inlåsning. Det löser ju bara problemet tillfälligt men om missbrukaren har lite vilja så kan det ju underlätta att bli ren iaf, och ta det därifrån. Om missbrukaren inte ens har lite vilja... så finns det ju iaf en liten chans att viljan kommer när han/hon vaknar upp efter AT/abstinens. Men lite vilja räcker inte heller alltid, tyvärr.
Samma sak med LVM... har det gått väldigt långt, så det kan gå riktigt illa med antingen liv eller psyke, så kan ju LVM vara en räddning iaf för stunden. Missbrukare kan även ändra inställning när han/hon "vaknar upp" där. Men risken finns ju att knarkandet fortsätter efter LVM:et också, nu med hatkänslor till den som "satt dit" personen också. Men om det finns risk att personen dör så...
Det är verkligen skitsvårt sånt här, vilken maktlöshet de omkring känner. "Vanliga" människor kan som inte greppa det här med missbruk/beroende och fortsätter därför att kämpa i tron att "Nånting måste ju hjälpa"... man förstår inte logiken liksom. I den vanliga världen går det ju ofta att fixa till saker men när det gäller beroende så har det "dåliga" beteendet inget att göra med personerna omkring. Menar alltså att "vanliga" människor kan tänka "Om han/hon bara förstår hur mycket det sårar mig så kommer han/hon vilja sluta"... det säger logiken liksom, men funkar inte när det gäller beroende och missbruk. Om du förstår hur jag menar.
Bara din vädjan här, "Snälla hjälp mig"... som om det finns något du kan göra för att få din vän att sluta. Man måste nog inse att det inte finns något att göra om inte missbrukaren vill själv, och oftast finns det inte heller något man göra så missbrukaren plötsligt vill själv.
För vissa funkar ju ultimatum och sådant men jag tror det är en väldigt liten del det funkar på. Kanske för vissa som inte sjunkit djupt, de är där de kan vända liksom. Ibland går det ju att få en person att sluta med ultimatum, men de börjar senare igen. Ultimatum kan också stöta bort missbrukaren, göra allt värre.
Hur som helst... går det väldigt långt så är jag inte emot LVM iaf. Det kan rädda ett liv tillfälligt och det finns även en liten chans att personen när den "vaknar upp" faktiskt vill sluta. Men många börjar om direkt efter LVM också så huvudsaken är väl att det kan rädda ett liv tillfälligt iaf, man köper lite tid. Normalt är jag inte för tvångsbehandlingar (typ hot från soc och liknande) men gäller det liv eller död så...
Har själv en vän som varit LVU:ad och LVM:ad så många ggr. Hon har ju börjat om ganska snart efter att hon kommit ut. Förrförra gången hon åkte in handlade det om liv eller död, om man inte fick iväg henne då. Hon lyckades faktiskt sluta den gången... för första gången i sitt liv. Tyvärr så föll hon dit igen, efter 3 år ren

Det blev livshotande igen ganska snabbt och nytt LVM sattes. Någon gång kanske det funkar för alltid, vem vet. Eller så gör det inte det men då hålls hon ju iaf vid liv...
Nej, det är svårt sånt här.