2012-01-06, 00:30
Medlem
Jag har äntligen skaffat nya delar till min dator, allt är nytt förutom en 1TB Hårddisk med Win7 installerat på den, från det hemska företaget Packard Bell. Alla gamla drivrutiner finns redan installerat, och de måste ju bort. Finns det möjlighet att ta bort alla drivrutiner i Boot setup så att det enkelt och smidigt går att installera nya?

Enkelt sagt, jag vet inte hur det kommer att fungera när jag startar datorn för första gången, då hårddisken redan har fungerande Win7 med program samt drivrutiner installerade, då jag nu har de helt nya delarna i datorn. Hur kommer allt fungera?

Mvh
Senast redigerad av Schodes 2012-01-06 kl. 00:33.
Citera
2012-01-06, 00:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Både ja och nej med motivering att du inte delger hårdvarans spec i den gamla setupen och till det nya.

Det kan bli konflikter eller så tuggas det på som vanligt. Men ärligt talat, har du nya datordelar och komponenter, visst vore det härligt även med ett fräsch Windows?
Citera
2012-01-06, 01:11
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schodes
jag vet inte hur det kommer att fungera när jag startar datorn för första gången
Om det är helt nytt moderkort och andra fundamentala skillnader från originaldatorns arkitektur, så kommer du sannolikt att få loopande svartskärm mot initiala startmenyn som Windows lägger upp.

Men det går oftast att slänga in Windowsskivan och göra en reparationsinstallation. Det kan ta en bra stund, men så småningom har nödvändiga generiska drivrutiner som matchar den nya hårdvaran installerats. Windows 7 har en bra arsenal för sådant.

Om man därefter får upp systemet så är det bara att göra manuellt finlir med eventuella proprietära drivrutiner och annat. Glöm inte att installera chipset-drivrutinerna för det aktuella moderkortet.
Citera
2012-01-06, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Men ärligt talat, har du nya datordelar och komponenter, visst vore det härligt även med ett fräsch Windows?

1 Jag har ju en Product Key, för Windows 7 Home Premium OA, kommer jag kunna installera ett nytt Windows med den då det är samma hårddisk och jag inte använder det gamla Windows?

2 Går det att rensa hårddisken helt och hållet på Operativ system osv?
Citera
2012-01-06, 12:48
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schodes
1 Jag har ju en Product Key, för Windows 7 Home Premium OA, kommer jag kunna installera ett nytt Windows med den då det är samma hårddisk och jag inte använder det gamla Windows?

2 Går det att rensa hårddisken helt och hållet på Operativ system osv?

1: Prova: Boota på installationsmediet, Välj Avancerat (när frågan visas) och radera befintliga partitioner, skapa 1 ny (Behöver inte fylla hela disken)
och installera till den, MEN SÄKERHETSKOPIERA alla dokument, bilder och filmer etc. först!

2 Ja! Gör som jag skrev i 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in