2012-01-05, 19:07
Medlem
Jobbat två dagar i en restaurang av desperata skäl var jag tvungen att ta denna tjänst fast jag kände redan från början att det kändes fel. Inte första gången jag har mellanöstern arbetsgivare som varje gång behandlar en som skit men nu får det fan bli den sista (har invandrar vänner så misstolka inte detta nu).
Hursomhelst. Jag har aldrig under alla år jag jobbat som servitris varit med om att chefen samlar in drixen och potionerar ut den veckovis. Jag fick höra från servitriserna att dom kan ha tjänat ca 500 per kväll men bara fått ut en 500 på en hel vecka efter utdelningen. Vart har resten tagit vägen kan man ju fråga sig..
Jag jobbade en dag förra veckan och när jag fick jobb den här veckan så bad jag om min drix från förra veckan, då sa chefen att han glömt att spara den till mig så jag får inte MIN drix. Då bad jag om att få behålla min drix från denna dag, han tyckte inte det var okay men jag gjorde det ändå för det är ju inte upp till honom, eller hur??
Fick sparken idag för att jag behöll hälften av min drix från igår. Men tydligen kunde chefen skita i min drix från förra veckan utan att ersätta den. Jag förstår ju att dom inte klarar av en tjej som står upp för sig själv och säger ifrån, jag är äldre än dom andra tjejerna i servisen dessutom, men det frustrerar mig att känna att det är jag som nånstans har gjort fel. Vad säger ni erfarna i branchen. Skulle ni tolerera detta? Skulle ni gjort samma sak? Jag ångrar inte att jag behöll min drix men det är ändå pinsamt att få sparken inför hela personalstyrkan.
Anledningen till att chefen fick reda på att jag behöll min drix va för att någon skvallrade
Citera
2012-01-05, 19:14
Medlem
Panelhonas avatar
Jag e inte erfaren att jobba i restaurangbranchen Men jag ville flika in och säga att när jag som kund ger dricks så är det till 100 % servitrisen/servitören som avgör hur mkt de blir.. Så de e ju sjukt att de ska ta din dricks tycker jag! Plus att de som jobbar där verkar rätt omogna om de tjallar på dig...
Citera
2012-01-05, 19:48
Medlem
Ja omogna var ju ordet, dom va ju trots allt mellan 4-6 år yngre än mig alla tjejerna och självklart är det ju sådana små tjejer som arbetsgivarna vill ha eftersom dom inte vet deras rättigheter och inte har lika lätt för sig att ställa krav. Och det är ju servitriserna som står för ansiktet utåt, tar all skit som kockarna gör fel på osv. Så det är ju alltid servitrisen som bestämmer vad kockarna ska ha från sin egen drix av min erfarenhet.
Jag vet hur drix stavas men väljer att inte lägga ner energi på att vara lika korrekt när jag skriver som vissa andra. Totalt onödig rättelse. Skriv gärna svar på mina frågor istället.
Citera
2012-01-05, 19:50
Medlem
SemperTergos avatar
Om du själv är vit och jobbar för en blatte får du skylla dig själv. Ta lärdom och gör inte om det!
Citera
2012-01-05, 19:59
Medlem
Intressant att du säger så du totalt tanklösa eller hjärtlösa människa. Hade jag kunnat välja här i livet så hade jag kunnat bli miljonär och inte jobba alls men min livsituation ser ut som så att jag inte har något val och måste kliva i skiten och ta vilket jävla skit jag än får, förstår du?? Vet inte om du själv har upplevt den sanningen i livet som många andra människor tyvärr tvingas till. Verkar inte så då du uttrycker dig jävligt plumpt. Som jag skrev så är det inte något jag vill, jobba för blattar vem fan vill det?? men har tvingats till det för att ÖVERLEVA, förstår du sånt??
Citera
2012-01-05, 20:03
Medlem
Axel-Foleys avatar

Varför så aggresiv? Inte hennes fel att du gjort snesteg i livet så att det har blivit såhär. Fortfarande, det heter dricks inte drix.
Citera
2012-01-05, 20:04
Medlem
SemperTergos avatar
Förstår mycket väl. Ta skiten men kom inte och gnäll efteråt isåfall! Ditt val om du vill förnedra dig och din ras.
Citera
2012-01-05, 20:08
Medlem
Olympiuss avatar
Helt rätt att du fick gå. Förstår inte varför vissa inte kan rätta in sig i ledet och göra som dom blir tillsagda.
Citera
2012-01-05, 20:12
Medlem
SleighBellss avatar
Personligen skulle jag aldrig sätta min fot på restaurangen igen, ägaren håvar nog in gott om pengar utan att behöva ta dricks från personalen! Den skall oavkortat gå till personalen som ett tack för trevlig service och inte till en chef som står i kulissen och viftar med sedelhögarna.
Citera
2012-01-05, 20:19
Medlem
Chefen har inget med dricksen att göra. Standard hos många e att dela dricksen i servicen o ge 20-30% till köket. Du som varit på restaurangen i två veckor måste ha sett nåt som ger dig själ att ringa miljöförvaltningen eller alkoholhandläfggaren. De e så man ger igen på krögare som inte uppskattar personalen som man har till låns.
Citera
2012-01-05, 20:49
Medlem
Tack ilaedetoppen för fint svar och seriöst inlägg. Ni andra hoppas era morsor blir rövknullade av blånegrer
Citera
2012-01-05, 23:58
Medlem
Olympiuss avatar
Varför skapar man en tråd där man söker input om det enda man vill läsa är sin egen åsikt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in