2012-01-05, 18:36
Bannlyst
Hur vet jag om jag är medlem i Svenska Kyrkan?
Vilken församling skulle jag i så fall vara med i?

Jag är svensk medborgare och född i Sverige men har bara bott i Sverige ungefär 6 år. Just nu bor jag i Sverige och arbetar.

Anledningen till att jag vill veta, är för att jag vill gå ur.
Citera
2012-01-05, 18:38
Medlem
Bredsjo-Antes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LavenderSky
Hur vet jag om jag är medlem i Svenska Kyrkan?
Vilken församling skulle jag i så fall vara med i?

Jag är svensk medborgare och född i Sverige men har bara bott i Sverige ungefär 6 år. Just nu bor jag i Sverige och arbetar.

Anledningen till att jag vill veta, är för att jag vill gå ur.
Kontakta Svenska Kyrkan kanske?
Citera
2012-01-05, 18:38
Medlem
porterpottys avatar
är du född protestant? om du är svensk medborgare så borde de väl vara så att du blir automatiskt med i Svenska kyrkan
Citera
2012-01-05, 18:39
Medlem
Du måste gå ditt och fråga men om du har döpts så ja, du är medlem och då får du veta av dom vilket församling du tillhör och hur du går ut.
Citera
2012-01-05, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av porterpotty
är du född protestant? om du är svensk medborgare så borde de väl vara så att du blir automatiskt med i Svenska kyrkan

Ja... Men jag har ju knappt bott i Sverige alls, hela mitt liv.
Även om jag blev medlem så borde de väl ha rensat ur mig vid något tillfälle. Jag har ju aldrig varit aktiv eller betalat något.

Har de någon central administration som man kan ringa till och fråga?

Jag försökte hitta information om det här men jag förstår faktiskt inte hur det är upplagt.

Det stod något om att man skall gå till "sin" församling. Men jag förstår inte vad som menas med det och vilken församling jag tillhör.
Citera
2012-01-05, 18:44
Medlem
Kan alltid ta ut en personbevis där står det vilket församling du tillhör men kom ihåg det står där kvittar om du är medlem eller inte. Fråga dom varför det är så inte mig för jag har ingen aning.
Citera
2012-01-05, 19:00
Medlem
Titta på din senaste deklaration, står kyrkoavgift med så är du med i kyrkan.
Citera
2012-01-05, 19:00
Medlem
Du borde kunna se på skattesedeln om du betalar skatt till Svenska kyrkan.
Citera
2012-01-05, 19:02
Bannlyst
Jag har varken deklaration eller skattesedel eftersom jag just flyttat till Sverige.

Har de verkligen inget centralt medlemsregister och en informationslinje som man kan ringa till?
Citera
2012-01-05, 19:23
Medlem
kaiross avatar
Nej, du är inte med i SvK. Man blir inte per automatik medlem om man flyttar till Sverige eller skatteskriver/folkbokför sig här. Det skulle nog irritera en del muslimer.
Citera
2012-01-05, 19:34
Moderator
Allaballawallas avatar
Om du är född i Sverige innan 1996 så är du medlem i svenska kyrkan om du inte har begärt utträde. Detta gäller oavsett om du är döpt, konfirmerad eller bott utomlands.

Källa på det!

Så det är bara för TS att avanmäla sig och vänta på att det ska gå igenom.

http://www.uturkyrkan.se/

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Nej, du är inte med i SvK. Man blir inte per automatik medlem om man flyttar till Sverige eller skatteskriver/folkbokför sig här. Det skulle nog irritera en del muslimer.

Har du ens läst trådstarten?
Senast redigerad av Allaballawalla 2012-01-05 kl. 19:37.
Citera
2012-01-05, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Om du är född i Sverige innan 1996 så är du medlem i svenska kyrkan om du inte har begärt utträde. Detta gäller oavsett om du är döpt, konfirmerad eller bott utomlands.

Källa på det!

http://www.uturkyrkan.se/

I så fall är jag medlem eftersom jag är född i Sverige långt innan 96.
Men hur vet jag vilken församling jag är i?
Det är till församlingen som man måste skicka utträdelseblanketten.

Jag har ju absolut inte meddelat svenska kyrkan att jag har flyttat till Sverige.
Så hur ska de kunna vet var jag bor?
Och jag lär ju inte fortfarande vara i den församlingen som jag föddes i, eftersom jag aldrig gått i kyrkan där, eller egentligen ens bott där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in