2012-01-05, 18:24
Medlem
nitinitis avatar
Hittade denna videon på youtube, det är ett par dykare som är under isen, först tror man att de är på botten men sen visar sig det de står upp och ner. När man ser att bubblorna går neråt istället för vanligtvis uppåt. Och att föremål flyter upp istället för att sjunka. Då förstod man att de inte var i botten.

Hur som helst en riktigt cool video, men kan någon förklara hur det funkar? Är det bara att vända sig om och ställa sig på "taket"?

Hur länge kan de stå så innan allt blod åker ner till huvudet?

Länk: http://www.youtube.com/watch?v=VIs00QjiJZQ
Citera
2012-01-05, 18:44
Medlem
gregerross avatar
Detta var en kommentar till klippet:

Citat:
My guess as a novice diver: They're wearing insulated dry suits (as opposed to 'wet' suits) with air trapped inside. Also air in their lungs helps to keep them boyant. Even divers in wet suits will often wear a weight belt to offset their near neutral boyancy. This would help to keep them floating up against the underside of the ice. The rest of the tricks with buckets and wheelbarrow were simply from airbubbles expelled from their respirators.
Citera
2012-01-05, 18:49
Medlem
Napis avatar
Riktigt coolt =)
Citera
2012-01-05, 19:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Det var något av det häftigaste jag sett, tack för tipset! Det är ju inte så svårt att fixa. Blodet åker dock ner i huvudet lika snabbt som om de stod på huvudet/hängde upp och ner på land men det brukar ju alla friska raska människor klara rätt bra.
Citera
2012-01-05, 20:38
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitiniti
Hittade denna videon på youtube, det är ett par dykare som är under isen, först tror man att de är på botten men sen visar sig det de står upp och ner. När man ser att bubblorna går neråt istället för vanligtvis uppåt. Och att föremål flyter upp istället för att sjunka. Då förstod man att de inte var i botten.

Hur som helst en riktigt cool video, men kan någon förklara hur det funkar? Är det bara att vända sig om och ställa sig på "taket"?

Hur länge kan de stå så innan allt blod åker ner till huvudet?

Länk: http://www.youtube.com/watch?v=VIs00QjiJZQ
Jag minns när jag själv gjorde det här första gången. Var ute med båt i röda havet för ca tio år sedan, och ett gäng svenskar "visade" det för mig. Man stod på undersidan av båten (plattbottnad) och tittade ut över vad som var undersidan på vattenytan. På grund av solen såg det ut som ett silverglänsande golv, och taket 5 meter "ovanför" var ett korallrev. En jävligt häftig upplevelse, det kändes som man befann sig på en annan planet. Man är i princip viktlös och blod i huvudet är inga problem. I mitt fall tog av mig simfenorna och viktbältet, då min 7mm heltäckande våtdräkt (avsedd för sverige) gav all flytkraft som behövdes.
Citera
2012-01-05, 20:50
Medlem
nitinitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
Jag minns när jag själv gjorde det här första gången. Var ute med båt i röda havet för ca tio år sedan, och ett gäng svenskar "visade" det för mig. Man stod på undersidan av båten (plattbottnad) och tittade ut över vad som var undersidan på vattenytan. På grund av solen såg det ut som ett silverglänsande golv, och taket 5 meter "ovanför" var ett korallrev. En jävligt häftig upplevelse, det kändes som man befann sig på en annan planet. Man är i princip viktlös och blod i huvudet är inga problem. I mitt fall tog av mig simfenorna och viktbältet, då min 7mm heltäckande våtdräkt (avsedd för sverige) gav all flytkraft som behövdes.

Låter riktigt häftigt faktiskt och kan tänka mig göra något liknande i framtiden. Röda havet är jävligt saltat väl så det hjälpte er att flyta upp på båttaket? Blev man snurrig av att stå upp och ner en längre tid?
Citera
2012-01-05, 21:07
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitiniti
Låter riktigt häftigt faktiskt och kan tänka mig göra något liknande i framtiden. Röda havet är jävligt saltat väl så det hjälpte er att flyta upp på båttaket? Blev man snurrig av att stå upp och ner en längre tid?
Jag hann bara göra det i drygt 5 minuter för att jag hade slut på luft (var i slutet av ett dyk), men nej man blir inte det minsta snurrig. Man får aldrig en känsla av att man befinner sig upp och ner, inte ens de första sekunderna. Dock noterar man ju så klart att luften stiger neråt, och när jag tänker efter borde jag märkt att fiskarna simmar upp och ner, men jag tror inte jag la märke till det (se ser väl ungefär likadana ut från båda hållen).
Ja det är väldigt salt, men de med lättare våtdräkter behövde fyllde sina BC med luft för att få rätt flytkraft (typ som på månen).
Citera
2012-01-05, 21:56
Medlem
Detta känns ju bara helt fel på så många sätt.
Dom måste ju tappa fattning helt om vad som är upp och ner.
Citera
2012-01-05, 23:00
Medlem
Blorkums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xordo
Detta känns ju bara helt fel på så många sätt.
Dom måste ju tappa fattning helt om vad som är upp och ner.
Kan tänka mig att balansorganen snabbt vänjer sig eftersom det inte finns några yttre referenser som tyder på att de är upp och ner.
Flyger du flygplan i tjock dimma eller moln så kan du lätt hamna på rygg utan att du märker det.

Möjligtvis att de blir snurriga/förvirrade främst av själva vetskapen om att de är upp och ner.

Extremt häftig video för övrigt. Sällan både idé och utförande är så här bra på samma gång.
Citera
2012-01-06, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
... och när jag tänker efter borde jag märkt att fiskarna simmar upp och ner...
Vet inte riktigt varför, men började verkligen storflina när jag läste det där

Sjukt cool video, och jag skulle gärna se någon liknande filmad från en plattbottnad båt, så man fick se "silvergolvet" och "koralltaket" som ni pratar om Hade jag själv varit en sån som höll på med dykning så känns det definitivt som sånt kul man skulle hitta på.
Citera
2012-01-06, 00:15
Medlem
philipabcqs avatar
Helt fantastiskt ju! Är verkligen intresserad av hur detta skulle se ut i tropiska vatten, med korallrev osv. Måste vara en väldigt enastående känsla. Jag har länge velat ta dykarcertifikat, och detta talar ju inte direkt emot!
Citera
2012-01-06, 00:29
Medlem
nuplie22s avatar
Jävligt cool video hur som helst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto