2012-01-05, 17:53
Medlem
CopterNs avatar
Först och främst, är lite osäker på var jag ska lägga tråden, enligt mitt tycke passar din in i flera kategorier.

Nåväl, det är nämligen så att jag införskaffat en Samsung Smart TV nyligen (UE46C870). Sedan innan hade jag redan ett Viaplayabonnemang och blev därför oerhört nöjd när jag såg att Viaplay utvecklat en applikation till Samsung, men jag satte snabbt kaffet i halsen...

Viaplay-applikationen fungerar väl när det kommer till streamande av film och tv-serier, problemen uppstår istället vid live-sändning av sport där det buffras varannan minut, ibland också med mycket kortare intervall.

Således har jag dragit slutsatsen att det inte är något fel på varken min bredbandsanslutning eller min nätverksuppsättning i hemmet, tv:n är förövrigt placerad i vardagsrummet som är i vägg med mitt sovrum, väggen är dock ganska tjock och jag har därför en repeater ståendes i hallen som förstärker signalen in i vardagsrummet. Nu vet ni detta också, om denna information nu skulle vara till någon hjälp!

Till frågeställningarna då:

* Är det någon som upplever liknande problem som mig vid streaming av live-sänd sport via Viaplay-Applikationen på deras Samsung/LG/diverse annan tv?

* Är det, gud förbjude, något fel med min nätverksanslutning? Får in 13mbit/sec från Bredbandsbolaget och förklaring av min nätverksuppsättning i hemmet finnes ovan.

* Om det nu är något fel med min nätverksanslutning alt. nätverksuppsättning, vad ska jag göra åt detta?

* Om problemet ligger hos Viaplay, varför fixar inte idioterna till det?

Tack på förhand!
Citera
2012-01-05, 18:41
Medlem
maccswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CopterN
Först och främst, är lite osäker på var jag ska lägga tråden, enligt mitt tycke passar din in i flera kategorier.

Nåväl, det är nämligen så att jag införskaffat en Samsung Smart TV nyligen (UE46C870). Sedan innan hade jag redan ett Viaplayabonnemang och blev därför oerhört nöjd när jag såg att Viaplay utvecklat en applikation till Samsung, men jag satte snabbt kaffet i halsen...

Viaplay-applikationen fungerar väl när det kommer till streamande av film och tv-serier, problemen uppstår istället vid live-sändning av sport där det buffras varannan minut, ibland också med mycket kortare intervall.

Således har jag dragit slutsatsen att det inte är något fel på varken min bredbandsanslutning eller min nätverksuppsättning i hemmet, tv:n är förövrigt placerad i vardagsrummet som är i vägg med mitt sovrum, väggen är dock ganska tjock och jag har därför en repeater ståendes i hallen som förstärker signalen in i vardagsrummet. Nu vet ni detta också, om denna information nu skulle vara till någon hjälp!

* Är det någon som upplever liknande problem som mig vid streaming av live-sänd sport via Viaplay-Applikationen på deras Samsung/LG/diverse annan tv?

* Är det, gud förbjude, något fel med min nätverksanslutning? Får in 13mbit/sec från Bredbandsbolaget och förklaring av min nätverksuppsättning i hemmet finnes ovan.

* Om det nu är något fel med min nätverksanslutning alt. nätverksuppsättning, vad ska jag göra åt detta?

Tack på förhand!

Jag fick uppfattningen att du kör med wifi, testa att koppla in nätverkskabeln och kör appen igen.
Citera
2012-01-05, 19:05
Medlem
CopterNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maccswe
Jag fick uppfattningen att du kör med wifi, testa att koppla in nätverkskabeln och kör appen igen.

Stämmer att jag kör trådlöst, har ingen lust att dra sladd genom hallen för att koppla in en nätverkskabel. Det lustiga är ju att streamandet av film funkar felfritt från Viaplay-appen men inte streamandet av live-sänd sport, det är det som gör mig konfunderad.

Enligt D-link webb-interfacen så har Samsung TV:n en signalstyrka på 65 % på 5gHz bandet och 55 mpbs trådlöst och 75 % via 2,4 gHz bandet samt 130 mbps trådlöst, detta enligt webb-interfacen.

Blir så frustrerad när jag inte kan se hockey och fotboll utan att det buffrar hela tiden, medan jag kan sätta på en skräpfilm och det inte buffrar alls under 1,5 timme..
Citera
2012-01-09, 14:09
Medlem
ViasatSupports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CopterN

Tack på förhand!

Hej!

Det du kan pröva är att ominstallera appen samt kolla mjukvaran på TV:n för att se om det finns en nyare att hämta, detta kan hjälpa i hög grad. Återstår problemen är du välkommen att kontakta oss på
support@viaplay.se eller per support telefon.

Mvh Alev
Viaplay Support
Citera
2012-01-10, 23:03
Medlem
Storm1s avatar
Inte bara hos dig som det felar.

Jag sitter också med en samsung-smsrttv och har bbb (12.8mbit). Samma strul för mig. Live sport buffrar sönder. Ibland kan även vanlig skräpfilm buffra rejält den med.

Du behöver inte bara orolig, det är inte fel på dina grejer utan det är viasats servrar som är skräp.

Finns en tråd om detta på minhembio som är intressant att följa.
Citera
2012-01-13, 18:14
Medlem
CopterNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storm1
Inte bara hos dig som det felar.

Jag sitter också med en samsung-smsrttv och har bbb (12.8mbit). Samma strul för mig. Live sport buffrar sönder. Ibland kan även vanlig skräpfilm buffra rejält den med.

Du behöver inte bara orolig, det är inte fel på dina grejer utan det är viasats servrar som är skräp.

Finns en tråd om detta på minhembio som är intressant att följa.

Skulle du kunna hänvisa till tråden på minhembio som du talar om? Skulle vara intressant att följa den i jakt på svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in