2012-01-05, 16:36
Medlem
Fick zyprexa utskrivet idag, en enkel fb-sökning ger min mardrömmar! Det vanligaste verkar vara viktökningen, vilken jag verkligen INTE vill erfara.
Jag undrar om man bara blir fetare pga förändringarna i ämnesomsättningen eller om man kan hejda allt detta genom att helt enkelt stå emot hungerskänslorna en aning.

Men främst undrar jag följande:
1. Vad har jag att förlora på att testa den (endast 2,5mg till natten) kan jag lägga på mig kilon endast pga detta?
2. Försvinner viktuppgångsproblematiken så fort man slutar ta dom eller kan den effekten hålla i sig ett tag efter att man slutat med dom?

och ja egentligen en till fråga;
på vilket sätt dämpar detta ångesten? jag får zopiklon utskrivet och det ger mig en skön ångestdämp-effekt. Är detta också en bensoliknande effekt eller hur känns den!

kvällen närmar sig, behöver svar snabbt!
Citera
2012-01-05, 16:39
Bannlyst
Hej

Jag hoppas du inte är så naiv att du tror läkemedlet isäg gör att du går upp i vikt?
Det beror troligen på att det spökar med din metabolism och hjärna som säger du är hungrig oftare.
Citera
2012-01-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finlandskryssning
Hej

Jag hoppas du inte är så naiv att du tror läkemedlet isäg gör att du går upp i vikt?
Det beror troligen på att det spökar med din metabolism och hjärna som säger du är hungrig oftare.

okej, kan du svaret på någon utav de andra frågorna jag ställde då?
Citera
2012-01-05, 17:08
Bannlyst
Zyprexa ska bara tas om du lider av schizofreni eller är psykotisk.

Läkemedlet används i Sverige i alldeles för stor utsträckning till ändamål den gör mer skada än nytta för.

Den ska inte tas mot sömnproblem, ångest, oro, manier, depressioner eller i profylaktiskt syfte.
Citera
2012-01-05, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av entrecote
Zyprexa ska bara tas om du lider av schizofreni eller är psykotisk.

Läkemedlet används i Sverige i alldeles för stor utsträckning till ändamål den gör mer skada än nytta för.

Den ska inte tas mot sömnproblem, ångest, oro, manier, depressioner eller i profylaktiskt syfte.

okej, det svarade kanske inte på frågorna men hursom: varför skrev läkaren ut det då?

kan jag få viktuppgångsbieffekterna av 2.5mg i låt oss säga 3 dagar?

tacksam för svar!
Citera
2012-01-05, 17:29
Medlem
jag fick zyprexa mot sömnproblem eller olanzapine som den billiga varianten heter, viktuppgång behöver du inte oroa dig för det är en biverkning som kommer efter långvarigt behandling, du ska dock inte blanda
med imovane (zoplikon) ta 2 zyprexa och lägg dig framför datorn och somna skönt
Citera
2012-01-05, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madsons
okej, det svarade kanske inte på frågorna men hursom: varför skrev läkaren ut det då?

kan jag få viktuppgångsbieffekterna av 2.5mg i låt oss säga 3 dagar?

tacksam för svar!

Om du bara ska ta den i tre dagar:

Du kommer bli ganska däckad. Kommer efter att du tagit tabletten behöva någon kvällsmacka och känna av akatisi.
Citera
2012-01-05, 17:38
Medlem
nej du kommer inte gå upp i vikt bara bli avslappnad däremot kan du bli baksvängd dagen efter
Citera
2012-01-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mittfel
jag fick zyprexa mot sömnproblem eller olanzapine som den billiga varianten heter, viktuppgång behöver du inte oroa dig för det är en biverkning som kommer efter långvarigt behandling, du ska dock inte blanda
med imovane (zoplikon) ta 2 zyprexa och lägg dig framför datorn och somna skönt

okej skönt å höra.

varför inte blanda med zopiklon? läkaren sa att det inte var några problem?
Citera
2012-01-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av entrecote
Om du bara ska ta den i tre dagar:

Du kommer bli ganska däckad. Kommer efter att du tagit tabletten behöva någon kvällsmacka och känna av akatisi.

men vadå är effekten som typ atarax effekten? bara däckad inget ångestdämp alls som med zopiklon?
Citera
2012-01-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madsons
men vadå är effekten som typ atarax effekten? bara däckad inget ångestdämp alls som med zopiklon?

Man blir fan varken däckad eller fet på så låg dos. FATTAR INTE varför zyprexa skrivs ut som fucking godis mot ångest och sömnproblem och skit, vad fan är det för jävla läkare. Det är en effektiv antipsykotisk medicin som endast bör användas i det syftet. Är du inte psykotisk kan du slänga skiten, finns så mycket bättre mediciner mot ångest och sömnproblem. Zyprexa är inte det minsta ångestdämpande.
Citera
2012-01-05, 21:28
Medlem
tycker du ska fråga läkaren efter en annan neuroleptika än zyprexa om du ska ha det. Läkarna är så rädda att skriva ut t ex Benzodiazepiner som är ångestdämpande men beroendeframkallande att de istället skriver ut neuroleptika, alltså antipsykotiska medeciner till patienter.
Andra sorter av nyare neuroleptika är Seroquel eller risperdal eller invega som det inte är lika stor chans för viktuppgång. Hade själv invega ett tag på rätt hög dos och jag gick inte upp i vikt men blev väldigt trött av den. Att blanda zyprexa med zoplikon är inget farligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in