2012-01-05, 15:42
Medlem
Bruce_Lees avatar
Har kikat runt lite bland trådarna om ångestdämpande och naturligtvis står det mest om benso vilket jag absolut inte vill ge mig på så jag prövar själv.

Jag har haft problem med ångest och oro så långt jag kan minnas men nu har det börjat gå för långt och påverkar mitt arbete, min omgivning osv. När det blir för mycket får jag sån ångest så jag spyr, bokstavligen.
Jag har fått både Atarax och Lergigan utskrivet vilket funkade skit. Ataraxen blir man ju bara dåsig på och Lergiganen gav mig sånt kli i mina ben så det blev outhärdligt (särskilt i knävecken vilket är en pina för mig då jag inte ens kan röra mina knäveck pga konstiga fobier).
Min läkare säger att hon inte vill skriva ut starkare preparat eftersom jag "bara" är 25 och därför för ung.

I alla fall, nu ska jag äntligen till en psykoterapeut (gick hos en psykolog ett tag men hon var värdelös) och vill ha något ångestdämpande som verkligen funkar, gärna som hjälper mot fobier och liknande också. Men finns det någon bra, som inte är beroendeframkallande, som också gör en piggare och som faktiskt hjälper?

Eller, ni som lär ha mer koll än vad jag har, vad borde funka bäst?
Citera
2012-01-05, 16:02
Bannlyst
Låter som att din psykolog du hade innan var jävligt dum som tyckte du var för ung för "riktiga" mediciner. Jag fick starkare preparat utskrivna när jag var 17, hade samma problem som du, ångest och spydde med när det blev jobbigt.

De preparat som fungerar blir man tyvärr beroende av, men eftersom det brukar bli nedtrappning innan du slutar med dom, så borde inte det vara något problem.

Antar att du även får svårt att sova när du har ångest och ligger och grubblar, så nämn det för din nya psykolog, så får du troligen något för sömnen med. Troligen lite zopiklon och propavan. Brukar vara standard.

Skulle gissa på att du får cipralex/essertia (samma sak) till att börja med. Du kommer må skit dom första veckorna, men det kan det ju vara värt. Du blir även trött av dom, men det ger sig efter en tid.

Vad som hjälpt mig bäst (och många andra) är mirtazapin. Hade nog inte funnits här idag om det inte vore för dom. Eftersom det inte är någon medicin som är kul att överdosera så borde det inte vara något problem att få det utskrivet. Allra bäst vore nog en kombination av de båda. Funkar bra för mig i alla fall. Men alla är ju olika tyvärr.

Hoppas du får den hjälp du behöver och var bara ärlig för läkaren så borde h*n inte tveka på att skriva ut något.

Fobier har jag tyvärr ingen koll på.

Edit: mirtazapin blir man något så jävulskt hungrig av, så har du problem med övervikt är det inte att rekommendera. Jag själv är underviktig, så det funkar bra för mig. Har ibland suttit framför tv:n på kvällen och småätit köttbullar. Plötsligt inser man att man ätit en hel påse (1kg)
Senast redigerad av banangodis 2012-01-05 kl. 16:05.
Citera
2012-01-05, 16:03
Medlem
christerys avatar
En psykoterapeut skriver nog inte ut nåt alls, lite KBT eller liknande snack i några månader hjälper nog. Snabba lösningar i form av vita små piller funkar sällan i längden. Mot akuta störningar hjälper dom väl efter ett tag, men nackdelarna med långtidsanvändning är nog nästan värre tycker jag. Totalt avtrubbad, ok - alla dalar försvinner. Men det gör alla toppar åxå, det som gör livet värt att leva.
Citera
2012-01-05, 16:46
Medlem
Boxis avatar
SSRI är förstahandsval för fobier och ångest, tyvärr blir man ofta trött och "zombieaktig" i humöret efter en tid. Men det kan det vara värt, och alla får inte lika mycket bieffekter så det är värt att prova för att se hur väl det fungerar. Benso är sällan förstahandsvalet också, du kan dock få en benso om du börjar med en SSRI, man brukar få mer ångest då så en benso, typ stesolid eller sobril är inte ovanligt att man får. Ring din läkare och bestäm en tid och se vad han/hon säger.
Citera
2012-01-05, 16:49
Medlem
silbersteins avatar
En sak som jag alltid undrat, borde inte alfablockerare fungera bra mot angest? Jamfor man med benzo och andra liknande preparat borde de ju vara mycket sakrare att knapra i sig, och dessutom ga mer pa orsaken an symptom.

EDIT: Jag menar egentligen denna kategori droger: http://en.wikipedia.org/wiki/Sympatholytic
Senast redigerad av silberstein 2012-01-05 kl. 16:51.
Citera
2012-01-05, 21:08
Medlem
Lyrica säger jag bara. Ta den tre gånger om dagen och det håller ångesten i schack. Kombinera med någon SSRI och svag ångestdämpande (INTE benso) vid akuta fall. Det är mitt tips.
Citera
2012-01-06, 17:29
Medlem
Benso är bra, men man kan bli beroende (det blev jag, det helvetet önskar jag inte ens min värsta ovän). Mirtazapin funkade super på mig i början, det negativa var att jag gick MYCKET i vikt. Den togs bort eftersom effekten uteblev till slut och nu tar jag Buspiron (maxdos) och det funkar kanon på mig.
Citera
2012-01-07, 00:38
Medlem
Ni som blivit fast i benzo-träsket, vad och hur mycket har ni tagit? Har stått på stess i 7 år men har inga större problem att vara utan ett tag, iaf inte fysiskt..
Citera
2012-01-07, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRA516
Ni som blivit fast i benzo-träsket, vad och hur mycket har ni tagit? Har stått på stess i 7 år men har inga större problem att vara utan ett tag, iaf inte fysiskt..

har haft maxdos upp till 40mg/dag, men tagit upp till 90mg i ca en månad och blev ganska hårt beroende. blandade med höga doser lyrica och blev asskön och bäng. händer fortfarande att jag petar i mig 40mg stes (toleransnivån har minskat avsevärt) och 900mg lyrica bara för att. när jag trappade ner fick jag massa annat sederande men icke beroendeframkallande som lergigan, nozinan och theralen i ganska höga doser för att jag inte skulle få så mycket abstinens. fick aldrig fysisk abstinens, men mådde fruktansvärt psykiskt dåligt. låg inne med extravak och det var en jävla tur. hur länge har du varit utan som mest? stesolid har lång halveringstid och därför kan det ta upp till ca 5 dagar innan du känner abstinens.
Citera
2012-01-11, 18:08
Medlem
Bruce_Lees avatar
Tack för svaren!

Ska kolla upp det med Lyrica, psykoterapeuten skriver ju som sagt inte ut, utan jag måste kontakta min läkare igen. Det som oroar mig dock är att hon inte vill skriva ut något tyngre till mig eftersom hon verkar vara emot den typ av behandling.
Men jag vet själv att det inte kommer funka med enbart terapi till en början utan jag behöver en knuff för att komma igång och kunna gå en hel dag utan ångest, det är inte direkt någon liten skitångest jag har.

Problemet jag har är inte att jag ligger sömnlös utan tvärtom, jag sover hela tiden eftersom det är enda gången jag känner någon sorts livsglädje genom mina drömmar. Jag kan utan problem sova 12-13 timmar (förutom att jag vaknar till då och då, men lyckas somna om rätt snabbt), vilket gör att jag konstant är trött och har ingen energi över huvudtaget.

Det är just därför jag gärna önskar att det fanns något som också kunde ge energi på samma gång. Men det verkar inte finnas?

Då jag inte är smalast tror jag inte mirtazapin är det bästa för mig heller.
Citera
2012-01-11, 19:12
Medlem
christerys avatar
Visst, sover jag "för" mycket så blir jag trött. Nu har detta inte varit ett problem på många år. (Har sömnproblem istället)

Men då tror jag lite på kaffe(koffein)+uteaktivitet. Sen se till att få "ljus i huvudet" (helst solljus på dagen, tex en promenad istället för lunch ) så fixar melatonin/seratonin eller vad det nu var till sig litegrann i alla fall. Försök håll sovtiderna, så får du in en rytm. Nästan samma som jag använder mot sömnlöshet förutom kaffet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in