2012-01-05, 10:45
Medlem
orbit-granits avatar
Jag har sjuka spänningar käkarna. Det har växt till sig under ca 12 års tid.
Jag ska vara ärlig och säga att själva smärtan inte är det som är det stora problemet. Det är ringandet i öronen och tröttheten som spänningarna orsakar som är det värsta. Allt detta gör att jag i princip inte kan sköta jobbet. Ett par gånger i veckan får jag också migrän som resulterar i illamående.

Jag har bettskena, jag går till sjukgymnast. Husläkaren har tittat på detta. Öron-näsa-hals har tittat på detta. En bettfysiolog har tittat på detta. Ingen kan egentligen göra något. Sjukgymnasten säger i princip att jag bara ska tänka på hur jag sitter och står och hur jag håller tungan och käken. Jag följer alla råd jag får.
Har också provat muskelavslappnande mediciner.

Bettskenan, muskelavslappnande och all sjukgymnastik hjälper mycket marginellt.

I våras fick jag utskrivet Tramadol. Det fungerade klockrent. I princip alla besvär försvann. Har inte haft migrän en enda gång. Har gradvis ökat till ca 5 tabletter om dagen.

Nu har läkaren slutat skriva ut Tramadol. Vilket iof är förståligt. Man ska ju inte käka det en längre tid.
Men hon har helt snöat in på att jag nu är morfinberoende och har helt fokuserat på att lösa mitt "beroende". Jag tror inte att jag är beroende. Jag får lite utsättningssymtom när jag slutar med Tramadolen. Men det är inte så farligt. Man blir bara lite varm dagen efter. Men sen går det över. Har t.ex. inte käkat Tramadol på 2 veckor nu. (men har haft migrän 1 gång under den tiden istället)

Jag får inte ens någon vettig sömnmedicin bara för att det också är beroendeframkallande. Propavan och Attarax får jag. Dom är skit. Om jag inte får Tramadol så behöver jag åtminstone kunde sova med mina klapprande käkar och tjutet i öronen.
Jag har alltså en skitvardag då jag varken kan jobba eller sova. Tjutande öron och ständigt stela huvudmuskler. Kan knappt prata i telefon. Så mycket tjuter det.

Så som jag ser det måste jag hitta en hållbar lösning (sjukgymnastik osv), men samtidigt ha en hållbar vardag under tiden.

Tramadolen gjorde att jag fick en hållbar vardag.
Hur ska jag göra? Ska jag byta läkare?
Citera
2012-01-05, 10:51
Bannlyst
Har du testat Eaze?
Citera
2012-01-05, 10:59
Medlem
orbit-granits avatar
Eeze är väl bara diklofenak?
Dom har jag tonvis av hemma.

Men tack för tipset.
Citera
2012-01-05, 16:55
Medlem
Det är närmast en naturlag att man blir beroende, kroppen vänjer sig, av tramadol (och andra mediciner), trots att alla som äter detta uttrycker sig annorlunda "jag är inte beroende, jag är annorlunda". Denna medicin är ingen långsiktig lösning, eftersom du bara vänjer dig kroppen vid detta. Till slut är du beroende. Hur roligt är detta? Nu kanske du menar, att man inte kan bli beroende av tramadol. Näe näe... Försök göra livsstilsförändring, se till att du äter ordentligt och att du blir ordentligt trött om kvällarna - ut och spring med dig till exempel.
Citera
2012-01-05, 22:49
Medlem
orbit-granits avatar
Det fysiska beroende är ett faktum. Det har jag själv känt av.
Men det går över ganska snabbt.

Men jag har ingen psykiskt beroende. Dvs att jag har något sug efter att knapra tramadol.

Är inte det där med beroende väldigt individuellt? Som t.ex. med alkohol?
En del fastnar direkt i det och en del kan ta ett glas vin varje kväll hela sitt liv.

Sen tror inte jag att du läste hela min text om du tror att det löser sig med promenader.

-
Citera
2012-01-05, 23:05
Medlem
Javisst kan man uttrycka att det här med beroende är individuellt. Det är emellertid närmast en naturlag att människor blir beroende av alkohol, tramadol, benso efter ett antal intag - vilket är individuellt. Det jag menade är att det är ingen hållbar långsiktig lösning att du äter beroendeframkallande medel. Om du ska knapra mediciner, så ska det vara icke-beroendeframkallande. (Nu kanske någon menar att tramadol är inte beroendeframkallande...). Det jag menade med "promenader" är att du kanske kan göra egna livstilsförändringar, jag vet inte hur du lever. Att du springer till doktorn verkar inte hjälpa dig.

De positiva effektena av Tramadol kommer antagligen avta också, när toleransen sätter in, förr eller senare.
Senast redigerad av Smorkex 2012-01-05 kl. 23:12.
Citera
2012-01-05, 23:26
Medlem
Magnesium är muskelavslappande och icke-beroendeframkallande. Egen information får du själv leta upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in