2012-01-05, 01:49
Medlem
Jag har länge velat ha en hund när jag var mindre var shäfrar dem finaste men idag har jag ändrat mina åsikter. min kompis sa till mig att han snart skulle skaffa en till hund antingen en pitbull eller amstaff, jag blev väldigt förvånad över hans val av ras för jag hade hört väldigt mycket skitsnack om dessa hundraser, Jag blev sugen på attt skaffa hund ígen vid nyår sedan dess har jag läst väldigt mycket om hundar överhuvud taget. Men jag är fast på en hund som jag blev kär i vid första looken !
Rottweiler ! denna besten är enligt mig högst rankad på utsende inom hundar, så jag ville ju såklart skaffa en Rottweiler då eftersom jag tycker dem är "finast" men det är ett problem jag vill värkligen inte spendera 5 timmar om dagen ute med hunden, Självklart kommer hunden följa med på allt utom skolan jag har en hyfsat stor trädgård, så en kompis tíll mig som har en pittbull tik du behöver inte spendera 5 timmar ute och gå med den bara den kan vara ute i trädgården och lite fri självkart måste alla hundar rastas det är något man får godkänna när man gör valet att köpa hund jag kommer gå ut med hunden ca 2-3 gånger om dagen, jag röker fortfarande lite så jag går ut för att göra det vilket blir ett perfekt tillfälle att rasta hunden. stämmer detta om rottweiler ? måste man spendera mer tid är en en vanlig hund tex labrador som går ut ca 2-3 gånger om dagen sålänge den har sälskap och kärlek som alla hundar men räcker detta med rastandet´?¨
Citera
2012-01-05, 01:51
Medlem
Nagaxs avatar
Här har du din drömhund. Njut! Finns inget kärleksfullare och mer enkelskött.

http://www.toypudel.se/pudlar.htm
Citera
2012-01-05, 02:04
Medlem
Napis avatar
Jag tror inte du ska skaffa hund iaf inte nu, gå klart skolan sen kan du se hur det ser ut med tid och intresse.
Att släppa ut en hund på tomten och tro att det ska räcka visar på att du inte har läst tillräckligt om hundar.
När du tar hem en valp ska du dessutom vara beredd på att lägga väldigt mycket tid på den.
Helst ska du vara ledig en längre tid och umgås med bara den utan massa utomstående.
Den kommer behöva ut o kissa ca varannan timme och efter lek o mat.
I början duger tomten och korta promenader utmärkt.
Men när den blir lite äldre krävs det mycket mer.
1-2tim långpromendad om dagen.
Mycket träning och aktivering och när du dessutom väljer en tuff hund som folk är rädda för finns risken att du kommer att bidra med bilden om att dessa "Bestar" inte ska vara tillåtna.
För risken är stor att hundar blir aggressiva och svårhanterliga när dom inte får rätt aktivering.
Sen när du suttit och funderat på all denna tid du behöver lägga på en hund så kan du tänka på att det gäller också i ösregn, storm, kyla, när man är bakis osv.
Citera
2012-01-05, 02:14
Medlem
Butterkakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Jag tror inte du ska skaffa hund iaf inte nu, gå klart skolan sen kan du se hur det ser ut med tid och intresse.
Att släppa ut en hund på tomten och tro att det ska räcka visar på att du inte har läst tillräckligt om hundar.
När du tar hem en valp ska du dessutom vara beredd på att lägga väldigt mycket tid på den.
Helst ska du vara ledig en längre tid och umgås med bara den utan massa utomstående.
Den kommer behöva ut o kissa ca varannan timme och efter lek o mat.
I början duger tomten och korta promenader utmärkt.
Men när den blir lite äldre krävs det mycket mer.
1-2tim långpromendad om dagen.
Mycket träning och aktivering och när du dessutom väljer en tuff hund som folk är rädda för finns risken att du kommer att bidra med bilden om att dessa "Bestar" inte ska vara tillåtna.
För risken är stor att hundar blir aggressiva och svårhanterliga när dom inte får rätt aktivering.
Sen när du suttit och funderat på all denna tid du behöver lägga på en hund så kan du tänka på att det gäller också i ösregn, storm, kyla, när man är bakis osv.

Tack för du besparade mig tiden och orken att texta ner det! Go napi Go napi
Citera
2012-01-05, 03:12
Medlem
RazorTongues avatar
Låter inte som om du är i närheten av att vara redo, och mogen nog för att ha hund överhuvudtaget. En person som resonerar som du, TS, skall definitivt inte ha hund.
Citera
2012-01-05, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-420
Jag har länge velat ha en hund när jag var mindre var shäfrar dem finaste men idag ¨
Fan. När du använder dem istället för den så pajar du min läsning. Man blir så jävla förbannad. Vad är det för fel på er ungar?
Förresten vad skall diskuteras?
Citera
2012-01-05, 05:15
Medlem
Skaffa inte en hund för guds skull! Som en person innan sade så måste man vara hemma hela tiden när hunden är valp. Samt att en hund kräver så extremt mycket tid och det räcker inte att gå ut på en rast med en hund när man ska ta en cigg samt trädgården. Sen om du skaffar en rotweiler som är svår att få till en bra hund pga. hur mycket du måste engagera dig i hunden, framför allt så ska du inte skaffa en om det är din första hund.... Du låter inte redo för en hund, för du verkar inte förstå hur mycket tid en hund tar av ditt liv. Glöm inte att en hund ska inte vara ensam i max 8 timmar när den är vuxen, när den är yngre och oftast äldre behövs det att du är med den mycket mycket mer! om du inte kan uppfylla det kravet så ge upp tanken på några år och skaffa en familjehund som inte är lika svår att uppfostra som ditt val!

Tips från en van hundägare!
Citera
2012-01-05, 08:23
Medlem
Phews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-420
Jag har länge velat ha en hund när jag var mindre var shäfrar dem finaste men idag har jag ändrat mina åsikter. min kompis sa till mig att han snart skulle skaffa en till hund antingen en pitbull eller amstaff, jag blev väldigt förvånad över hans val av ras för jag hade hört väldigt mycket skitsnack om dessa hundraser, Jag blev sugen på attt skaffa hund ígen vid nyår sedan dess har jag läst väldigt mycket om hundar överhuvud taget. Men jag är fast på en hund som jag blev kär i vid första looken !
Rottweiler ! denna besten är enligt mig högst rankad på utsende inom hundar, så jag ville ju såklart skaffa en Rottweiler då eftersom jag tycker dem är "finast" men det är ett problem jag vill värkligen inte spendera 5 timmar om dagen ute med hunden, Självklart kommer hunden följa med på allt utom skolan jag har en hyfsat stor trädgård, så en kompis tíll mig som har en pittbull tik du behöver inte spendera 5 timmar ute och gå med den bara den kan vara ute i trädgården och lite fri självkart måste alla hundar rastas det är något man får godkänna när man gör valet att köpa hund jag kommer gå ut med hunden ca 2-3 gånger om dagen, jag röker fortfarande lite så jag går ut för att göra det vilket blir ett perfekt tillfälle att rasta hunden. stämmer detta om rottweiler ? måste man spendera mer tid är en en vanlig hund tex labrador som går ut ca 2-3 gånger om dagen sålänge den har sälskap och kärlek som alla hundar men räcker detta med rastandet´?¨

En Rottweiler kräver mycket jobb från sin ägare.

Läs mer på:
http://www.skk.se/kopahund/hundraser...ar/rottweiler/
http://www.rottweilerklubben.se/

Läs på mycket, SKKs hemsida är bra för att titta runt på olika raser!

Tänk noga innan du köper, jobbigt om man ångrar sig eller inte klarar av det!
"Man ska också vara beredd på att dagligen ge hunden flera timmar av motion och den mentala stimulans en brukshund kräver för att bli en bra familjemedlem."
Citera
2012-01-05, 10:20
Medlem
Boggas avatar
För hundens skull så gör du bäst i att låta han hamna hos en annan ägare. Annars kommer blocket tjäna tjugo spänn på dig...

Du kan säkert bli en bra hundägare i framtiden, men inte i dagsläget... Gå sen på egenskaper, kolla upp vad du har att erbjuda och vilka raser som kan tänkas passa dig. Sen efter det så går du på utseende...
Citera
2012-01-05, 10:29
Medlem
Liten77s avatar
Ursäkta men jag kunde inte låta bli att skratta. Du har tänkt ända sen nyår, dvs i fem hela dagar!?? Du låter ung. Du vet att en hund kanske lever i tio år. Är du villig att ge upp din självständighet de närmsta tio åren? Glöm resor och studier på annan ort, glöm att gå ut på krogen en helkväll och ha bortamatch. Osv osv. Mitt förslag är att du tänker lite till, kanske till påsk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in