2005-01-17, 14:20
Medlem
miklons avatar
Är lite intresserad av att bli larmtekniker och funderar lite smått på att gå en 13-veckors utbildning i larm- och passersystem + att jag isf skulle ha ca 20 veckors utbildning till elektriker (BB1, fast utan de 1600 timmar praktik som krävs för behörigheten).

Hur ser arbetsmarknaden ut för larmtekniker? Vad brukar bolagen kräva för utbildning?
Citera
2005-01-17, 21:28
Medlem
Jag jobbar som larmtekniker, har inte någon direkt utbildning men gick först som lärling i 6 månader och nu har jag varit anställd i två år.
Vet inte riktigt hur arbetsmarknaden ser ut , men här i stan börjar marknaden bli mättad.
Du behöver inte BB1 för att bli larmtekniker, visst kan det vara bra att kunna lite el men för 12-24V behövs ingen behörighet.
Det finns väldigt många "lossas" larmföretag som Sector Alarm, Securitas Aroudio, dom säljer trådlösa larm och för det behöver du ingen utbildning alls, ska vara en säljutbildning då.
Företaget jag jobbar på installerar bara "godkännda" SBSC larm.
Vilket innebär att vi får installera larm för företag som har krav ifrån sitt försäkringsbolag.

/
Citera
2005-04-05, 16:02
Medlem
Max Mavens avatar
Bumpar upp denna eftersom jag har lite frågor kring ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Är lite intresserad av att bli larmtekniker och funderar lite smått på att gå en 13-veckors utbildning i larm- och passersystem + att jag isf skulle ha ca 20 veckors utbildning till elektriker (BB1, fast utan de 1600 timmar praktik som krävs för behörigheten).

Hur ser arbetsmarknaden ut för larmtekniker? Vad brukar bolagen kräva för utbildning?

Vad ska man leta efter om man vill gå en utbildning för att bli larmtekniker vad är det för utbildning som du har kollat på miklon?

Citat:
Ursprungligen postat av dstorm
Jag jobbar som larmtekniker, har inte någon direkt utbildning men gick först som lärling i 6 månader och nu har jag varit anställd i två år.
Vet inte riktigt hur arbetsmarknaden ser ut , men här i stan börjar marknaden bli mättad.
Du behöver inte BB1 för att bli larmtekniker, visst kan det vara bra att kunna lite el men för 12-24V behövs ingen behörighet.
Det finns väldigt många "lossas" larmföretag som Sector Alarm, Securitas Aroudio, dom säljer trådlösa larm och för det behöver du ingen utbildning alls, ska vara en säljutbildning då.
Företaget jag jobbar på installerar bara "godkännda" SBSC larm.
Vilket innebär att vi får installera larm för företag som har krav ifrån sitt försäkringsbolag.

När du säger att marknaden börjar bli mättat här i stan, vilken stad är det du menar?

Är nämligen lite sugen själv på att jobba med larmsystem och installera larm, men då jag inte riktigt vet vart jag ska vända mig så tänkte jag bara höra efter vad det är för utbildning man ska leta efter.
Citera
2005-04-05, 19:00
Medlem
Hunk Goldens avatar
ett seriöst larmföretag frågar allra först om man har erfarenhet/utbildning.sedan om man har ett straffregister... sedan om man har körkort..
Citera
2005-04-05, 19:28
Medlem
Max Mavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunk Golden
ett seriöst larmföretag frågar allra först om man har erfarenhet/utbildning.sedan om man har ett straffregister... sedan om man har körkort..
okej, men vart vänder man sig vad gäller utbildning?
Straffregistret är inga problem, jobbar som väktare, och körkort har jag....
Citera
2005-04-05, 19:31
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Maven
Bumpar upp denna eftersom jag har lite frågor kring ämnet.

Vad ska man leta efter om man vill gå en utbildning för att bli larmtekniker vad är det för utbildning som du har kollat på miklon?

Lernia i Eskilstuna har en utbildning inom lås- och larmteknik som är hyfsat unik i Sverige. Utbildningen köps in både av Komvux och Arbetsförmedlingen och den har riksintag, så man kan söka även om man bor i en annan kommun än Eskilstuna.

På Lernias hemsida borde du kunna rota fram info om utbildningen och vem man ska kontakta för att få veta mer.

Förutom Lernias utbildning, som är på gymnasienivå vet jag att det finns KY-utbildningar inom fysisk säkerhet i Malmö och Göteborgstrakten. Eftersom det är ett växande område kommer det säkert ploppa upp utbildningar här och var. En fördel med Lernias utbildning i E-a är att den är väletablerad och att de ansvariga har mycket goda kontakter med bland annat Assa (som har mycket verksamhet i Eskilstuna), som är helt dominerande inom låsområdet. De har även bra kontakter inom larmområdet och lås och larm går ju ofta hand i hand.

Jag läser själv på Lernia i E-a, till elektriker och el- och lås/larm-utbildningarna håller till på samma avdelning, därför har jag viss inblick.
Citera
2005-04-05, 20:22
Medlem
Max Mavens avatar
Tackar för svaret miklon, ska kolla upp det där, verkar intressant.

Men eftersom du går där nu, hur ser det ut, är det en bra utbildning? Vad gäller undervisning, lärare och annat.
Citera
2005-04-09, 08:49
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Maven
Tackar för svaret miklon, ska kolla upp det där, verkar intressant.

Men eftersom du går där nu, hur ser det ut, är det en bra utbildning? Vad gäller undervisning, lärare och annat.

Jag går som sagt el, så jag har inte samma lärare och kurser som lås/larm-eleverna. Men det intryck jag har fått är att lärarna är schyssta, utbildningen är bra upplagd och de som går den verkar väldigt nöjda. Jag pratade dessutom med en av lärarna igår och tydligen får de allra flesta som går ut jobb, men man måste kanske vara beredd att flytta till en annan del av landet. Förmodligen är ju arbetsmarknaden bäst i storstadsregionerna.
Citera
2009-02-25, 17:47
Medlem
Droofs avatar
En fyra år gammal tråd bumpas nu .

I alla fall, jag är lite inne på att bli larmtekniker. Jag går ut gymnasiet nu i maj och har gått teknisk linje.
Min fråga är, eftersom det gått fyra år kanske det är något jag måste läsa till?
Och om det nu inte är så utan att man kan gå som en "traditionell" lärling på ett företag, vilket företag ska jag söka mig till?
Jag bor i göteborg.

/Zazaza
Citera
2009-02-25, 21:46
Medlem
totens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droof
En fyra år gammal tråd bumpas nu .

I alla fall, jag är lite inne på att bli larmtekniker. Jag går ut gymnasiet nu i maj och har gått teknisk linje.
Min fråga är, eftersom det gått fyra år kanske det är något jag måste läsa till?
Och om det nu inte är så utan att man kan gå som en "traditionell" lärling på ett företag, vilket företag ska jag söka mig till?
Jag bor i göteborg.

/Zazaza
Jag skulle kolla upp någon KY-utbildning. Larm är grymt kul, så sattsa på det!
Citera
2009-02-25, 22:35
Medlem
Droofs avatar
Jag hittade en Ky-utbildning nu, den är på 2 år, låter lite mycket tycker jag kanske men det kan hända att det är en väldigt bred utbildning..
Senast redigerad av Droof 2009-02-25 kl. 22:52.
Citera
2009-02-26, 01:19
Medlem
Är inte 2 år bortkastad tid? Bättre att försöka läsa ngn kurs och sen försöka bli lärling? Då tjänar du pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in