Citat:
Ursprungligen postat av Max Maven
Bumpar upp denna eftersom jag har lite frågor kring ämnet.
Vad ska man leta efter om man vill gå en utbildning för att bli larmtekniker vad är det för utbildning som du har kollat på miklon?
Lernia i Eskilstuna har en utbildning inom lås- och larmteknik som är hyfsat unik i Sverige. Utbildningen köps in både av Komvux och Arbetsförmedlingen och den har riksintag, så man kan söka även om man bor i en annan kommun än Eskilstuna.
På Lernias hemsida borde du kunna rota fram info om utbildningen och vem man ska kontakta för att få veta mer.
Förutom Lernias utbildning, som är på gymnasienivå vet jag att det finns KY-utbildningar inom fysisk säkerhet i Malmö och Göteborgstrakten. Eftersom det är ett växande område kommer det säkert ploppa upp utbildningar här och var. En fördel med Lernias utbildning i E-a är att den är väletablerad och att de ansvariga har mycket goda kontakter med bland annat Assa (som har mycket verksamhet i Eskilstuna), som är helt dominerande inom låsområdet. De har även bra kontakter inom larmområdet och lås och larm går ju ofta hand i hand.
Jag läser själv på Lernia i E-a, till elektriker och el- och lås/larm-utbildningarna håller till på samma avdelning, därför har jag viss inblick.