2012-01-04, 21:31
Medlem
tomtemoors avatar
En tidning vill köpa en artikel av mig. Den är på cirka tusen ord. (Har inte artikeln tillgänglig så kan inte räkna exakt.)
Det är det första jag skriver någonsin, är under utbildning och amatör.
Vad är rimligt att jag begär?
Jag är eventuellt intresserade av några veckors praktik på tidningen, tror Flashbackarna att man kan få praktik i utbyte mot artikel? Hur lägger jag fram det lite snyggt? Det är jäkligt torrt på praktikfronten just nu, många många på min utbildning har väldigt svårt att hitta praktikplatser :/

Till artikeln hör några riktigt fina bilder, säljer man bilderna separat? Är totalt ovetande om allt detta men det känns himla kul att ha tagit ett litet steg i rätt riktning i alla fall!
Citera
2012-01-04, 21:32
Medlem
tomtemoors avatar
... eller ja, jag bör såklart höra med dem först vad de erbjuder innan jag gör bort mig med en löjligt låg summa. Hur som; vad är rimligt?
Citera
2012-01-04, 21:42
Medlem
Zemeksiuss avatar
Du kan ju säga såhär, "vill ni ha min artikel så får jag komma och praktisera hos er, ni får välja vad ni vill ha".

Du måste vara bestämd, och ha krav, det är ju de som vill ha din artikel, men jag vet nu inte om de vill ha din artikel till döds, så du får gärna lägga till lite mer info om vilken tidning som vill ha artikeln och hur mycket vilja för artikeln de har uttryckt.
Senast redigerad av Zemeksius 2012-01-04 kl. 21:45.
Citera
2012-01-04, 21:53
Medlem
tomtemoors avatar
Nja, vill inte avslöja alltför mycket men man kan säga att det är en gratis-tidning i mitt närområde. Inte världens hetaste praktikplats, men en plats måste jag ha.
De har mailat mig och frågat om jag vill sälja till dem, inte diskuterat priser eller liknande.
Citera
2012-01-04, 21:57
Medlem
Zemeksiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtemoor
Nja, vill inte avslöja alltför mycket men man kan säga att det är en gratis-tidning i mitt närområde. Inte världens hetaste praktikplats, men en plats måste jag ha.
De har mailat mig och frågat om jag vill sälja till dem, inte diskuterat priser eller liknande.

Men om det är en gratistidning i ett bundet område då tror jag nog inte att det är värt praktiken helt ärligt
Citera
2012-01-04, 22:17
Medlem
De blåser dig kungligt. Jag hade en sjujävlastory om den svenska kvinnan som bodde i Afghanistan. Förstasidestoff och löpsedlar. Jag fick inte ens en Aftonbladetkeps. Stockholmsmedier är garanterat snålast i västvärlden. De betalat mer för en ekologisk cafe laffe på Södermalm än att DU skall få en enda spänn,- du är nämligen inte värdig.
Citera
2012-01-05, 05:28
Medlem
tomtemoors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zemeksius
Men om det är en gratistidning i ett bundet område då tror jag nog inte att det är värt praktiken helt ärligt

Nja, värt och värt det. Det är svinsvårt att få praktik just nu. Alternativet är... inget. Någonstans måste man börja, om det är i en sketen gratistidning så må det vara så. Jag är inte speciellt flyttbar (men visst krävs det verkligen så...) då jag har familj och hus. Så länge jag får skriva, och har grejer att visa upp vid jobb-sök så är jag rätt glad faktiskt.
Artikeln de vill köpa är en skoluppgifts-grej, typ.
Citera
2012-01-05, 05:29
Medlem
tomtemoors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
De blåser dig kungligt. Jag hade en sjujävlastory om den svenska kvinnan som bodde i Afghanistan. Förstasidestoff och löpsedlar. Jag fick inte ens en Aftonbladetkeps. Stockholmsmedier är garanterat snålast i västvärlden. De betalat mer för en ekologisk cafe laffe på Södermalm än att DU skall få en enda spänn,- du är nämligen inte värdig.

Hoho, vem har sagt att det rör sig om "Stockholmsmedier"?
Och, du. Här på landet dricker vi vanligt svart bonnakaffe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in