2012-01-04, 21:25
Medlem
Hejsan!

Jag ska ta tag och börja spara pengar. Just nu så sparar jag så mycket jag kan (Sätter över allt jag inte behöver när jag betalat räkningarna på ett E-Sparkonto hos SwedBank). Men jag känner att jag kan spara mycket bättre än ett E-Sparkonto. Dock vet jag inte hur och jag har ingen aning om hur man spara på bästa sätt. (Sedan brukar jag ta av Sparkontot om jag behöver, men oftast är det till impuls köp).

Då det varierar hur mycket jag får varje månad kan det bli 4000 en månad och 500kr en annan, men 500kr är minimun varje månad om man säger så.

Jag har 5000kr just nu att spara. Det jag funderar på att göra är så här:

Ta mina 5000kr och sätta in dem på ett Fasträntekonto hos SwedBank i 3 månader. Under dessa 3 månaderna spara så mycket jag kan och sedan när de 3 månaderna är över. Sätta in allt jag sparat utöver+ det ifrån fasträntekontot och göra om det i 3 månader. Tills jag börjar få en relativt okej peng och kan börja investera i något större.

(Jag letar efter ett kortsiktigt sparande då jag inte har fast arbete).

Men vad tycker Ni? Låter det jag tänkt som en okej plan eller bör jag kanske försöka mig på något annat? Alla tips uppskattas verkligen!
Citera
2012-01-04, 21:41
Medlem
Vad får du för ränta på ett sånt konto?
Citera
2012-01-05, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjurFitta
Hejsan!

Jag ska ta tag och börja spara pengar. Just nu så sparar jag så mycket jag kan (Sätter över allt jag inte behöver när jag betalat räkningarna på ett E-Sparkonto hos SwedBank). Men jag känner att jag kan spara mycket bättre än ett E-Sparkonto. Dock vet jag inte hur och jag har ingen aning om hur man spara på bästa sätt. (Sedan brukar jag ta av Sparkontot om jag behöver, men oftast är det till impuls köp).

Då det varierar hur mycket jag får varje månad kan det bli 4000 en månad och 500kr en annan, men 500kr är minimun varje månad om man säger så.

Jag har 5000kr just nu att spara. Det jag funderar på att göra är så här:

Ta mina 5000kr och sätta in dem på ett Fasträntekonto hos SwedBank i 3 månader. Under dessa 3 månaderna spara så mycket jag kan och sedan när de 3 månaderna är över. Sätta in allt jag sparat utöver+ det ifrån fasträntekontot och göra om det i 3 månader. Tills jag börjar få en relativt okej peng och kan börja investera i något större.

(Jag letar efter ett kortsiktigt sparande då jag inte har fast arbete).

Men vad tycker Ni? Låter det jag tänkt som en okej plan eller bör jag kanske försöka mig på något annat? Alla tips uppskattas verkligen!

I ditt fall när du vill kontinuerligt spara så skulle jag föreslå ett högräntekonto hos någon nischbank eller kreditmarknadsbolag (med insättningsgaranti). Själv använder jag Hoist och tycker att det fungerar bra. Man öppnar ett konto med insättningsgaranti, vid öppnandet anger man ett bankkontonummer dit uttag sätts in. Sedan får man ett bankgironummer + ocr nummer som gör att man kan sätta in pengar på sitt nya sparkonto. Hoist ger för tillfället 3,15% och det har tagit cirka 2 dagar för mig när jag har tagit ut från kontot. Har konto på Marginalen också, men det krävs att man har lite större summor för att det ska löna sig. En fördel med att ha sparkontot på annan bank är att det blir lite svårare med impulsköpen. Det finns en lång tråd om dessa typer av sparkonton, sök på hoist i detta forum så hittar du tråden.
Citera
2012-01-05, 06:21
Medlem
Goto10s avatar
För sparande med kort tidshorisont rekommenderar jag obundet hos GCC. Räntan ligger för nuvarande på 3,25 %. Inga krav på minsta belopp, bindningstid etc och omfattas av statliga insättningsgarantin. Du öppnar enkelt konto själv genom att logga in med e-legitimation.
Överföring till/från kontot tar någon bankdag, vilket kan vara positivt för att komma tillrätta med impulsköpen.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in