Låt oss anta att vi skulle ha tillgång till ett hyfsat samspelt globalt nätverk. Låt oss vidare anta att detta nätverk har som gemensamt mål att sänka civilisationen i västvärlden. Här använder jag västvärlden mer som ett begrepp än en geografisk indelning, med andra ord inkluderar jag även vissa asiatiska länder, Australien och liknande i detta. Vilka nyckelmål tror ni att det skulle vara bäst att rikta in sig på? Och hur bör dessa angripas? Jag tänker mig att målet inte är att maximera skada på människor, utan snarare själva civilisationen och samhället i sig, som den ser ut idag. Att bara skapa så mycket kaos som möjligt.
Kan tänka mig att exempelvis banker skulle kunna vara lämpligt, men samtidigt finns det väldigt många sådana så det kan vara svårt att samordna en attack, i alla fall om man skulle använda sig av sprängämnen?
Ett annat alternativ är en cyberattack, men det känns som om det skulle behövas en ganska krävande attack från väldigt många kunniga människor? Dessutom misstänker jag att det skulle vara svårt att förhindra att datasystemen startas upp igen?
Regeringsbyggnader, politiker och militära mål tror jag inte särskilt mycket på, då effekten förmodligen skulle vara väldigt kortlivad innan återhämtning och dessa mål skulle vara väldigt välbevakade?
Att ge sig på tunnelbanor känns också ganska poänglöst, eftersom jag får en känsla av att det skulle kosta mer i mänsklig skada än man skulle få ut av sådant?
Har ni några bra förslag? Kanske en kombination av flera mål och metoder?
Spekulera på!
Kan tänka mig att exempelvis banker skulle kunna vara lämpligt, men samtidigt finns det väldigt många sådana så det kan vara svårt att samordna en attack, i alla fall om man skulle använda sig av sprängämnen?
Ett annat alternativ är en cyberattack, men det känns som om det skulle behövas en ganska krävande attack från väldigt många kunniga människor? Dessutom misstänker jag att det skulle vara svårt att förhindra att datasystemen startas upp igen?
Regeringsbyggnader, politiker och militära mål tror jag inte särskilt mycket på, då effekten förmodligen skulle vara väldigt kortlivad innan återhämtning och dessa mål skulle vara väldigt välbevakade?
Att ge sig på tunnelbanor känns också ganska poänglöst, eftersom jag får en känsla av att det skulle kosta mer i mänsklig skada än man skulle få ut av sådant?
Har ni några bra förslag? Kanske en kombination av flera mål och metoder?
Spekulera på!