2012-01-04, 20:13
Medlem
Kalmantos avatar
Tjena!

Hörde om en bekant till familjen att hon just fött barn men alldeles för tidigt. I femte månaden tror jag att det var. Dessa människor bor på landsbygden, långt ifrån större sjukhus, och vad jag förstår så får hon allt vackert åka hem igen när hon är kapabel till detta. Bebisen, som svävar mellan liv och död, måste givetvis vara kvar på sjukhuset en längre tid.

Stämmer det att mamman i en sådan situation får åka hem och mer eller mindre vaka vid telefonen helt enkelt? Om inte, hur länge skulle landstinget bekosta att modern får vara nära sitt barn, alltså bo på sjukhuset eller åtminstone på hotell i staden?

Vad anser ni om saken? Vilket är rätt/fel?
Citera
2012-01-04, 20:16
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Helt j-a fel enligt min mening.. Låg själv i kuvös i 8 veckor o vad morsan sagt så var hon där dygnet runt. Är ju inte mänskligt att göra detta mot föräldrarna..
Citera
2012-01-04, 20:20
Medlem
Det vanligaste är att en föräldrer bor på sjukhuset tillsammans med barnet. Föräldrern deltager även aktivt i vården av barnet.
Citera
2012-01-04, 20:23
Medlem
Kalmantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dwarf98
Det vanligaste är att en föräldrer bor på sjukhuset tillsammans med barnet. Föräldrern deltager även aktivt i vården av barnet.

Jag hoppas att detta stämmer... Tycker också att alternativet, att modern får åka hem, verkar en aning iskallt.

Så informationen jag fått bör alltså vara fel?
Citera
2012-01-04, 20:24
Bannlyst
För tidigt födda barn behöver väldigt mycket närhet den tiden då de är utanför kuvösen. Man brukar linda in dem tillsammans med mamman i den s.k kängurumetoden. Då får barnet mammans värme, närhet och får känna mammans lukt.
Citera
2012-01-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmanto
Jag hoppas att detta stämmer... Tycker också att alternativet, att modern får åka hem, verkar en aning iskallt.

Så informationen jag fått bör alltså vara fel?

Svar ja den information du fått är fel. Sedan finns det alltid undantag. Att föräldren blir sjuk t.ex. får magsjuka. Då blir man portad helt tills man är symtomfri. Detta för att det är stor risk att smitta sitt eget barn, men även sprida smitta till de andra föräldrarna som i sin tur smittar sina barn.
Citera
2012-01-04, 20:25
Medlem
Flashbackhorans avatar
Trött jag blir på folk som svarar utan att veta vad de svammlar om
Efter som det rör sig om en väldigt lång tid som dessa barn får ligga på sjukhus så blir föräldrarna utskrivna, de har inget vård behov så de får inte vara kvar MEN de får vara på sjukhuset hur mycket de vill och bor de allt för långt bort för att kunna åka hem och sova så finns det på de flesta ställen hotell som är till för just såna här tillfällen och då får föräldrarna bo på ett sånt.
Citera
2012-01-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
För tidigt födda barn behöver väldigt mycket närhet den tiden då de är utanför kuvösen. Man brukar linda in dem tillsammans med mamman i den s.k kängurumetoden. Då får barnet mammans värme, närhet och får känna mammans lukt.

Inte bara mamman, utan även pappan.
Citera
2012-01-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackhoran
Efter som det rör sig om en väldigt lång tid som dessa barn får ligga på sjukhus så blir föräldrarna utskrivna, de har inget vård behov så de får inte vara kvar MEN de får vara på sjukhuset hur mycket de vill och bor de allt för långt bort för att kunna åka hem och sova så finns det på de flesta ställen hotell som är till för just såna här tillfällen och då får föräldrarna bo på ett sånt.

Vi svamlar inte. Men du har rätt i att föräldrarna inte är inskrivna på sjukhuset. De behöver inte vara inskrivna på sjukhuset för att bo kvar där. Är barnet på en lättvårdsavdelning på neo så har de oftast eget rum. Är barnet på iva sidan där det är flera barn i samma sal. Då finns det en föräldrarsäng bredvid kuvösen där man får vara.

Men det finns olika lösningar ju. Sova på sjukhus, bo i en av avdelningens lägenheter, bo på patienthotell, bo hemma. Det beror helt på barnets allmäntillstånd.
Citera
2012-01-04, 20:31
Bannlyst
Citat:
Inte bara mamman, utan även pappan.
Ja pappan också, men efter förlossningar så brukar barnet ges till mamman först eftersom hennes lukt anses vara viktigast. Det är vad jag har fått lära mig på BB.
Citera
2012-01-04, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Ja pappan också, men efter förlossningar så brukar barnet ges till mamman först eftersom hennes lukt anses vara viktigast. Det är vad jag har fått lära mig på BB.

Jo vid vaginal förlossning är det ju naturligast att lägga barnet på mammans mage. Vid kejsarsnitt så är det oftast pappan som är den första av föräldrarna som barnet har kontakt med.

Fast på BB tycker jag det är så mycket hokuspokus. Många av råden som barnmorskorna kommer med är inte baserar på forskning och vetenskap utan eget tyckande.
Citera
2012-01-04, 20:41
Medlem
Kalmantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackhoran

Citat:
Vi svamlar inte. Men du har rätt i att föräldrarna inte är inskrivna på sjukhuset. De behöver inte vara inskrivna på sjukhuset för att bo kvar där. Är barnet på en lättvårdsavdelning på neo så har de oftast eget rum. Är barnet på iva sidan där det är flera barn i samma sal. Då finns det en föräldrarsäng bredvid kuvösen där man får vara.

Men det finns olika lösningar ju. Sova på sjukhus, bo i en av avdelningens lägenheter, bo på patienthotell, bo hemma. Det beror helt på barnets allmäntillstånd.

Okej... Men detta hotell eller avdelningslägenheten... Vem bekostar det? Staten? Föräldrarna själva?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in