Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
1) Men ett löst brott har ändå ett brottsoffer; en våldtagen kvinna, en rånmisshandlad ung man, en dödad vit person.
Sant, men tror du inte brottsligheten skulle minskas om fler brott skulle klaras upp?
Citat:
Jag vet att ni tror det, men "tro" är inte bra nog. Låt mig ställa en fråga kopplad till denna tro:
Först: vilka "andra saker" talar du om?
Bättre skolor i utsatta områden så att alla barn får samma förutsättningar.
Större närvaro bland polisen i utsatta områden.
Mer pengar till fritidsaktiviteter så ungdomarna har saker de kan göra efter skolan.
Dialog mer grupperna så att man försöker byta mönstret med många kriminella.
Arbeta mot diskriminering av vissa folkgrupper.
Finns fler exempel.
Citat:
Sedan: hur förklarar du att olika folkslag i SAMMA socioekonomiska situation uppvisar en markant skild tendens till brottslighet? Varför är nordafrikaner brottsligare än araber, och varför är araber brottsligare än jugoslaver?
Nu är jag långtifrån expert inom det området. Diskriminering kan vara en orsak, utanförskap en annan. Det kan också spela roll vilken kultur de har när de kommer till Sverige, men det är bara en teori. Så länge ingen kan komma med bevis om varför dessa skillnader finns känns det knappt lönt att diskutera orsaker till varför det är på det här viset. Bättre att man låter mer kunniga personer utreda det vidare.