2012-01-06, 12:22
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HetHund

1) Därför att ingen svensk vill vara underklassen.

2) Invandrare tar inte jobb från svenskar eftersom svenskar inte vill ha de jobben.

3) Exempelvis städare, busschaufför eller brevbärare är inte drömjobbet för många svenskar, och vi har dessutom möjligheten att utbilda oss ur möjligheten.

1) Så du menar att vi ska ha invandrare till detta? De ska alltså inte få möjlighet att INTE utgöra underklassen, eftersom detta är hela poängen med att ha dem här?

2) Vilken undersökning har du tagit del av som leder dig att göra detta uttalande. Säg det till mig. Jag känner vita svenskar som har de yrken du talar om, och som är fullkomligt nöjda med detta.

3) Än en gång: hur vet du det?
Citera
2012-01-06, 12:22
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Därför att ingen svensk vill vara underklassen. Invandrare tar inte jobb från svenskar eftersom svenskar inte vill ha de jobben. Exempelvis städare, busschaufför eller brevbärare är inte drömjobbet för många svenskar, och vi har dessutom möjligheten att utbilda oss ur möjligheten.

Du verkar okunnig om, vad begerppet "underklass" innebär.

En underklass är en grupp som är

överrepresenterad i brottslighet

överrepresenterad i bidragsberoende

underrepresenterad på arbetsmarknaden.
Citera
2012-01-06, 12:24
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Moraliska frågeställningar besvaras med ett rakt ja eller nej.

Det är därför inte någon "komplex" fråga, om du har rätt att offra andra människors (som ett slags förbrukningsmateriel) för den invandringspolitik, som du förespråkar.

Sant. Jag antar att det inte känns bra att öppet visa att man är en omoralisk förrädare som struntar i om vita svenskar dör och skadas av förda politik.
Citera
2012-01-06, 12:26
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markus120
Min fråga till mångkulturalister är varför ni tar upp invandrarnas fantastiska matkultur om och om igen?

Älskar ni verkligen Kebab så jävla mycket? Tror ni att man har rik matkultur i Somalia, Afghanistan, Kurdistan mm? Varför tar ni inte in invandrare från länder med riktig matkultur som Kina, Spanien, Italien, Frankrike, Japan?

Blir så jävla trött på all skitmat som finns överallt i Sverige, svenska ungdomar blir övergödda med kebab, mcdonalds och kurdisk pizza (inte att jämföra med italiensk pizza). Så tror de att vi blivit någon slags kosmopolitansk livsnjutarland tack vare ökeninvandrare.

Ifall invandrarnas matkultur är det som ni tänkte er skulle berika Sverige så tog ni in fel invandrare, det blir ju bara värre dessutom. Idag är det ju främst somalisk, afghansk och balkanzigenare som ni vill ha in i landet och jag hoppas verkligen inte att vi också börjar käka somaliska och zigenarrätter!!

Sedan så är ju mysteriet hur sushi kom in i landet utan att några japaner kom in?

Önskar även att ni tog in lite argentinare så att vi fick lite Assado i Sverige, så jävla svårt att käka god kött i Sverige.

Dessa maträter är ju vad man brukar kalla skräpmat dessutom, tro fan kidzen diggar att de kan käka flottig kurdpizza dagligen för det är så kulturellt och coolt och man slipper ifrån undermålig skolmat men sen då? De kommer ta med sig dessa dåliga matvanor in i vuxenlivet och lär sig inte uppskatta riktig mat. Ännu ett fail mao.
Citera
2012-01-06, 12:28
Medlem
markus120s avatar
Citat:
Vad är din poäng? Ja, jag tycker om mat från andra länder än Sverige. Ja, invandrare har i mångt och mycket lett till att vi äter mer främmande mat än tidigare (exempelvis kan vi köpa olivolja på annat ställe än apoteket vilket vi bara kunde på 60-talet, med få undantag). Så jo, jag kommer fortsätta hylla annan mat än svensk. Anledningen är att jag tycker om även annan mat än svensk.

Olivolja kom in med EU, inte med somalier och irakier ifall du tror det. Jag ogillar svensk mat och jag ogillar kurdisk kebab och pizza, ser ingen motsägelse där. MENA invandrare har bara tagit med skitmat till Sverige liksom storföretag som Mcdonalds och Burger King.

Bra mat som kommit in i Sverige har gjort det utan massinvandring. Det finns bra italienska, japanska och kinesiska restauranger utan någon stor invandring av italienare, japaner eller kinser. Ifall målet med invandring är bra mat ska du inte ta in invandrare från Somalia, Irak, Afghanistan och balkanzigenare, du kommer inte äta bra mat ifall du reser till deras länder och likaså är deras kebablanchoneter, fakepizzerior och korvgrill inte vad jag skulle kalla bra rik matkultur.

Svensk mat är åtminstone nyttigt även ifall jag inte gillar det speciellt mycket.
Citera
2012-01-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
1) Så du menar att vi ska ha invandrare till detta? De ska alltså inte få möjlighet att INTE utgöra underklassen, eftersom detta är hela poängen med att ha dem här?

2) Vilken undersökning har du tagit del av som leder dig att göra detta uttalande. Säg det till mig. Jag känner vita svenskar som har de yrken du talar om, och som är fullkomligt nöjda med detta.

3) Än en gång: hur vet du det?

1. Det är delvis min poäng att invandrare är bra för de yrkena. Därmed inte sagt att det är rätt och riktgt, men att ha en lågutbildad invandrare som lärare är ingen vidare hit, likaså att ha en högutbildad kemitekniker som inte pratar svenska till att jobba som just kemitekniker. Så är realiteten i nästan alla länder med invandring. Förkastligt och felaktigt, ja, men oundvikligt i det korta loppet.

2. Dels så är det en rätt stor sanning som har påpekats upprepade gånger inom forskningen, medierna och även trådar på flashback. Har själv jobbat inom yrken som inte krävt utbildning. Men det är dåligt betalt och de flesta svenskar som jobbar med det byter bransh efter ett tag. Lönen brukar vara ett vanligt incitament.

3. Vet vad? Om du menar hur jag vet något om invandring så är det baserat på studier. Plocka upp valfri sociologisk bok eller varför inte bara plocka upp "age of migration" och börja läs om hur invandring ser ut i västvärlden.
Citera
2012-01-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markus120
Olivolja kom in med EU, inte med somalier och irakier ifall du tror det. Jag ogillar svensk mat och jag ogillar kurdisk kebab och pizza, ser ingen motsägelse där. MENA invandrare har bara tagit med skitmat till Sverige liksom storföretag som Mcdonalds och Burger King.

Bra mat som kommit in i Sverige har gjort det utan massinvandring. Det finns bra italienska, japanska och kinesiska restauranger utan någon stor invandring av italienare, japaner eller kinser. Ifall målet med invandring är bra mat ska du inte ta in invandrare från Somalia, Irak, Afghanistan och balkanzigenare, du kommer inte äta bra mat ifall du reser till deras länder och likaså är deras kebablanchoneter, fakepizzerior och korvgrill inte vad jag skulle kalla bra rik matkultur.

Svensk mat är åtminstone nyttigt även ifall jag inte gillar det speciellt mycket.

Olivolja kom med grekiska och italienska arbetskraftsinvandrare på 60-talet. Folk märkte att de brukade köpa hela apotekets lager av olivolja och vissa smarta handlare profiterade på detta och började sälja olivolja. Dock ökade det med EU (som alla annan mat).

Inte någon stor invandring av italienare? Skojar du?

Måste dock tillstå att att jag alla dagar i veckan föredrar en falafel framför en tunnbrödsrulle. Att det sen inte är något som jag skulle äta en fredagkväll är en annan sak.
Citera
2012-01-06, 12:38
Medlem
Citat:
1) Så då antar jag att du anser att allt är frid och fröjd med invandringen då? Inga problem? Att minska invandringen är inget vi behöver fundera på?

Kanske bör man sätta siffran i relation till den totala populationen, samt skillnaden mellan värdkulturen och de främmande kulturerna? Nej?

2) Du bryr dig inte om hudfärg, säger du? Bra. Då antar jag att du hade trivts lika bra i det Sverige jag kämpar för - ett helvitt Sverige - som i ett mångkulturellt Sverige? Inga problem?

1. Huruvida invandringen ska minska eller inte låter jag vara osagt eftersom jag inte funderat i de banorna tillräckligt mycket. Dock har Sverige tack vare invandringen en liten befolkningsökning. Utan den befolkningsökningen skulle vi istället ha en befolkningsminskning, något som leder till minskade skatteintäkter vilket inte är så värst lyckat.

2. Tja. Det enda som är skrämmande är när man gör en stämpel på människor baserat på hudfärg. Jag umgås lika bra med en vit som en svart person (helt ärligt, lite bättre med en vit person eftersom jag vanligen har fler saker gemensamt med den, men inte alltid). Så om Sveriges invånare bara bestod av rågblonda män och kvinnor hade jag trivts lika bra, bara man inte sa att man var bättre än någon annan för att man var rågblond.
Citera
2012-01-06, 12:38
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:

Det är delvis min poäng att invandrare är bra för de yrkena. Därmed inte sagt att det är rätt och riktgt, men att ha en lågutbildad invandrare som lärare är ingen vidare hit, likaså att ha en högutbildad kemitekniker som inte pratar svenska till att jobba som just kemitekniker. Så är realiteten i nästan alla länder med invandring. Förkastligt och felaktigt, ja, men oundvikligt i det korta loppet.

Okej. Du står åtminstone för vad du tycker, vilket är ovanligt bland mångkulturalister. Men jag har en följdfråga:

Du tror inte att dessa yrken hade blivit bemannade ändå, även utan svartmuskiga invandrare? Vill/kan verkliga alla svenskar vidareutbilda sig? Hur såg det ut förr i tiden, innan vi hade invandrare? Tog svenskar dessa jobb då? Fanns det ingen som utförde dem?

Poängen i min fråga är: behöver vi verkligen alla invandrare för att få det som du efterlyser?
Citera
2012-01-06, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SirDevil
Håller med, man ska hjälpa om man kan och så mycket man kan.
Men till slut blir livbåten full, tar man upp fler i den då så sjunker den och alla drunknar.
Och vem hjälpte man då i sista änden ?
Citera
2012-01-06, 12:43
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Citat:
1. Huruvida invandringen ska minska eller inte låter jag vara osagt eftersom jag inte funderat i de banorna tillräckligt mycket. Dock har Sverige tack vare invandringen en liten befolkningsökning. Utan den befolkningsökningen skulle vi istället ha en befolkningsminskning, något som leder till minskade skatteintäkter vilket inte är så värst lyckat.

Kanske det som är problemet att du inte tänker då.

Citat:
2. Tja. Det enda som är skrämmande är när man gör en stämpel på människor baserat på hudfärg. Jag umgås lika bra med en vit som en svart person (helt ärligt, lite bättre med en vit person eftersom jag vanligen har fler saker gemensamt med den, men inte alltid). Så om Sveriges invånare bara bestod av rågblonda män och kvinnor hade jag trivts lika bra, bara man inte sa att man var bättre än någon annan för att man var rågblond.

Hudfärgen är snarare en indikator på vad som man kan förvänta sig, ofta stämmer det dessutom. Jag hatar inte björnar för att de är bruna direkt. Det är ett löjligt argument liksom matargumentet men ni har väl inte så mycket annat att komma med antar jag.
Citera
2012-01-06, 12:43
Medlem
Citat:
Okej. Du står åtminstone för vad du tycker, vilket är ovanligt bland mångkulturalister. Men jag har en följdfråga:

Du tror inte att dessa yrken hade blivit bemannade ändå, även utan svartmuskiga invandrare? Vill/kan verkliga alla svenskar vidareutbilda sig? Hur såg det ut förr i tiden, innan vi hade invandrare? Tog svenskar dessa jobb då? Fanns det ingen som utförde dem?

Poängen i min fråga är: behöver vi verkligen alla invandrare för att få det som du efterlyser?

De hade inte blivit bemmanade, inte alla iallafall. Detta av den enkla anledningen att det i 30 år har varit ett driv från samhället och staten att man ska utbilda sig. På 70-talet krashade den svenska industrin eftersom vi inte kan erbjuda konkurenskraftiga löner. Ergo måste vi erbjuda kunskap eller högteknologiska produkter. Något som kräver utbildning vilket leder till att man känner sig överkvalificerad som städare.

Således. Idag vill tillräckligt många utbilda sig för att det inte skulle räcka till för att bemanna dessa tjänsterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in