Citat:
Ursprungligen postat av 424stil
Här är en sammanställning av de frågor som hittills ställts, som du kan besvara:
För det första så kan jag säga att jag har finska föräldrar men är född i sverige. Jag får uppfattningen att jag ”räknas” som svensk av många svenskar. Så har inte alltid varit fallet. När jag var liten och växte upp fick jag ofta höra ”finnejävel” och ”stick hem till Finland” osv av svenskar. Nu plötsligt när invandrare från MENA och annat istället verkar vara det största ”hotet” mot er så räknas jag som svensk och dom som problemet. Låt oss säga att jag är suspekt mot svenskar som ser mig som sin landsman, men det kanske ligger i finnens blod? Nåväl.
1. Är ni medvetna om att invandringen från balkan-, arab- och negerländer ökar brottsligheten i landet? Om nej, anser ni att så inte är fallet? Om ja, hur är det tänkt att detta - rent konkret - ska lösas?
1) Jag har läst statistik som både säger att brottsligheten ökat med invandringen men också att den legat stadigt sen hundra år tillbaka. Det sägs att statistik kan bevisa allting eller nåt liknande. Man kan vinkla det hur man vill. Det jag kan berätta om är den upplevda brottsligheten. Jag är född och uppväxt i Angered, en stadsdel i Göteborg som många (svenskar) verkar vara rädda för och som alla har en åsikt om men som ingen verkar ha upplevt själv. Jag har aldrig blivit utsatt för våld eller hot om våld (trots att jag är vit, tänk er det!). Enda gången jag blivit misshandlad var i högstadiet och det var av en annan finne. På 2000-talet brukade jag en hel del narkotika (främst hasch och amfetamin) och jag köpte det i Angered och Bergsjön. 4 av 10 langare var etniska svenskar, om man ser till hur många invandrare det bor här i nordost så är svenskar överrepresenterade inom narkotikabranschen. Våldtäkt har jag aldrig känt någon som råkat ut för. Jag har personligen träffat två dömda mördare, en var svensk, en arab. Jag har många kompisar vars mammor blivit utsatta för våld inom hemmet, alla av dom var finnar förutom två svenskar. Nu snackar jag bara om Angered/Bergsjön, jag känner bara en halv handfull personer som bor i andra stadsdelar i Göteborg. Så nej, jag är inte medveten om att invandringen ökar brottsligheten i landet, jag upplever sverige som ett tryggt och bra land men vad vet jag? Jag kanske är uppväxt i totalt kaos och inte känner till något annat?
2. Finns det några vita länder på jorden som har lyckats komma tillrätta med detta problem? Om inte - hur ska Sverige klara det?
2) Vilket problem?
3. Vad tror ni att White-flight beror på?
3) Det beror på att svenskar är rädda för invandrare. Ni kallar invandrare för ”kaos blattar”, att alla mördar, våldtar, rånar etc. I alla fall ni på FB. Varför bodde det 100% svenskar i miljonprogramsförorterna men nu 80% invandrare? För att när en svensk får en invandrare som granne så blir hon rädd, när det flyttar in en till så börjar hon fundera på att flytta, när det flyttar in en tredje så flyttar hon. Hon har knappast blivit våldtagen eller rånad eller hennes mormor mördad av en invandrare. Det är en rädsla för det okända och jag tror inte att det är något svenskt, det är nog så för dom flesta folk. Tyvärr.
4. Hur kommer det sig att mångkulturister mycket sällan bor bland invandrare i förorter? Trots att ni hyllar dessa områden? (Som Rosengård mfl.)
4) Jag har ingen aning. Själv gillar jag att lära mig av folk från olika länder och kulturer och älskar mångkulturen (läs storstadsförorten). Här (i Angered) finns folk från 100+ olika länder (sverige också) och på det en fantastisk natur. Jag har sedan jag blivit medveten om mitt områdes särart hyllat och varit stolt över att jag kommer från 424.
5. Anser ni att alla länder ska ha massinvandring eller bara vita länder?
5) Om någon vill flytta till ett land och det landet är berett att ta emot personen så tycker jag ”go for it”. Om våran regering inte sagt ja till alla dessa invandrare så hade dom inte kommit hit. Om sverige blev drabbat av krig i framtiden och jag hade flytt landet (vilket jag hade gjort, jag är emot krig och hade aldrig ställt upp) så hade jag önskat att Somalia/Chile eller whatever land som tagit emot så många flyktingar hade i sin tur tagit emot mig. Jag är för att alla gränser ska vara öppna i hela världen, det hade uppstått lite kaos till en början men då hade alla regeringar i världen verkligen fått ta itu med problemen i tredje världen. Men frågan antyder att motsatsen till ”vita” länder också borde ha massinvandring, men vem vill invandra till fattigdom, svält, krig osv? Jag hade gärna bott i t ex Sydafrika om det hade varit lika problemfritt som sverige, kanonväder ju!
6. Om en afrikan inte skulle vilja att vita blev majoritet i Afrika är han rasist då?
6) Är frågan relevant? Ställ den motsatta frågan: Om en svensk inte skulle vilja att svarta blev majoritet i sverige är han rasist då? Är svarta på väg att ta över sverige? Nej. Är vita på väg att ta över något land i afrika (förutom sydafrika för länge sen)? Nej. Om dom hade varit det, vad hade det spelat för roll? Jag förstår inte frågan, kanske för att jag är lite full.
7. Skulle du motdemonstrera mot en tibetan som inte vill ha massinvandring av kineser?
7) Kineserna fängslar tibetaner som demonstrerar mot kinesernas våld mot dom. Om kineserna betedde sig fredligt mot tibetanerna och tibetanerna hatade dom så visst, då hade jag tyckt att tibetanerna var suspekta. Men varför skulle jag demonstrera mot dom? Jag tror knappast att du själv demonstrerar mot nånting så varför kräver du att andra ska demonstrera mot hypotetiska orättvisor?
1) Okej. Du har erfarenheter som speglar en helt annan bild en den bild jag och övriga kritiker har.
Då vi uppenbarligen inte haft samma tur som du och därför råkat ut för diverse otrevligheter relaterat till massinvandringen av arab/balkan/negrer.
2) Att du inte ser problemet betyder inte att det inte finns, då jag själv mf ex har en helt annan självupplevd bild.
Frågan kvarstår därför:
Citat:
Finns det några vita länder på jorden som har lyckats komma tillrätta med detta problem? Om inte - hur ska Sverige klara det?
3) Ja, man kan nog påstå att svenskar känner en viss tveksamhet inför invandrare. Det kommer av ren självbevarelsedrift, man vill helt enkelt inte utsätta sig själv eller sina barn för risken att råka illa ut.
Den ökade risken är dessutom förankrad i officiell statistik, dvs varken en dröm eller fördom, utan ren fakta.
4) Denna punkt får vi nog se att du redan besvarat med ditt svar i punkt 3, även om du så passande redan glömt det svaret. Dvs rädslan att utsättas för olika former av brott, företrädesvis troligen våldsbrott.
5) Intressant åsikt, jag gissar att du inte närmare tänkt över konsekvenserna av en sådan politik?
6) Jag hjälper dig lite med denna fråga, då du har fel och svarar bakvänt.
"Är svarta på väg att ta över Sverige" Ja, enligt statistiska centralbyrån, så kommer vi bli en minoritet inom några decennier.
Frågan kvartstår således:
Citat:
Om en afrikan inte skulle vilja att vita blev majoritet i Afrika är han rasist då?
7) Du anser att vi i Sverige fått folkomrösta om ex massinvandringen?
Om bara en okulär besiktning görs, så kan säkert någon missta dig för svensk/nordbo, så du kan nog vara helt lugn.