2012-01-04, 18:32
Medlem
Hej, hade en diskution med min mor om att det är hjärtat som styr hjärnan och inte vice versa och jag säger att det inte är så men hon säger att det är forskat på det här och med "energier" (typ påvisa att de finns etc) och hon säger att det utförts forskning på området med exempelvis bilder på en skärm samtidigt som de här mätt med elektroder över hela kroppen och redan innan bilden visas på skärmen så reagerar hjärtat om det exempelvis kommer en huggorm, katastrof eller nallebjör etc. Hon är en persson som inte kan komma ihåg vart hon läst saker och jag blir skitarg eftersom jag älskar att diskuera men det här är som att diskutera religon eftersom hon inte kan ge konkret fakta... Så min fråga lyder: är det någon som har läst om det här eller vet något vettigt och kan ge mig en länk eller något i den stilen eller bara ge svar som låter väldigt intelligenta^^
(ett argument hon hade var varför man känner smärta i hjärtat och inte hjärnan när man exempelvis förlorat någon man älskar skulle uppskatta om någon kunde ge ett "Medicinskt" svar på det med )

Messy tråd men skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig klara upp detta. Peace
Citera
2012-01-04, 18:47
Medlem
XpS06s avatar
Det håller inte det hon säger att hjärtat skulle reagera föra hjärnan vid en kontakt med t.ex en orm.
Detta då synbilden vi får från ögat sänds till hjärnan och det är där vi urskiljer vad det är för något, om det är farligt för oss och hur vi ska reagera.

Om man tog bort ögonen skulle man inte se ormen, dvs vi skulle inte ens veta att den var där om vi inte hör den, och således skulle ju inte hjärtat "reagera" alls.

Sedan känner man inte fysisk smärta i hjärtat när man förlorat någon, det kanske känns så för vissa...men det inbillar man sig bara. Det är ångest, inget annat.

MEN, sedan är inte hjärtat en muskel som styrs av hjärnan!
Hjärtat är nämligen en autonom muskel.
Dvs. den jobbar automatiskt.

Om nu hjärtat styrde hjärnan, hur kommer det sig att man kan bli hjärndöd?
Senast redigerad av XpS06 2012-01-04 kl. 18:49.
Citera
2012-01-04, 18:56
Medlem
Hjärtat är bara en pump, som pumpar runt blodet, och efter behov från hjärnan pumpar mer eller mindre.
Hjärtats rytm ändras ständigt efter våra känslor och vårt fysiska arbete. Hjärnan producerar många olika ämnen som pumpas ut i kroppen, ämnen som produceras mer vid olika tillfällen, såsom vid glädje, olycka, ilska, sorg, m.m.
För att hjärnan ska producera dessa så måste även hjärtat ge hjärnan mer syre.
När man förlorat någon och det "gör ont i hjärtat", är det bara en chock som sätter hjärtat i obalans. Men oftast är det inte i hjärtat det känns, utan i musklerna runt om hjärtat och framför hjärtat som vid chock och andra känslor spänner sig.

Hjärnan styr ALLT i kroppen. Dock är den beroende av hjärtat då den pumpar syre som är hjärnans bränsle. Men vi kan leva utan hjärta, det kan vi se med alla de konstgjorda hjärtan som finns idag. Och ävenmed en sådan, skulle vi känna "smärta i hjärtat" vid en chock som någons dödsfall.
Citera
2012-01-05, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XpS06
Det håller inte det hon säger att hjärtat skulle reagera föra hjärnan vid en kontakt med t.ex en orm.
Detta då synbilden vi får från ögat sänds till hjärnan och det är där vi urskiljer vad det är för något, om det är farligt för oss och hur vi ska reagera.

Om man tog bort ögonen skulle man inte se ormen, dvs vi skulle inte ens veta att den var där om vi inte hör den, och således skulle ju inte hjärtat "reagera" alls.

Sedan känner man inte fysisk smärta i hjärtat när man förlorat någon, det kanske känns så för vissa...men det inbillar man sig bara. Det är ångest, inget annat.

MEN, sedan är inte hjärtat en muskel som styrs av hjärnan!
Hjärtat är nämligen en autonom muskel.
Dvs. den jobbar automatiskt.

Om nu hjärtat styrde hjärnan, hur kommer det sig att man kan bli hjärndöd?

Tack, det är precis vad jag sagt i stort sätt, men hon säger att de håller på att forska på att det finns energier som styr saker som det jag nämnde, grejen hon sa var att hjärtat reagerade redan innan bilden visats på skärmen så det fanns ingen chans att hjärnan kunde säga åt hjärtat att reagera på själva bilden utan att hjärtat snappat upp de "dåliga" energierna som ormen i det här fallet medfört sig... vet att det låter absurt men hon säger att det forskats på ämnet och jag undrade om någon visste något om det eller om det a bullshit bara?
Tack för ditt svar, preciate it
Citera
2012-01-05, 17:55
Medlem
Draichs avatar
Din morsa är ute och cyklar...
Citera
2012-01-06, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draich
Din morsa är ute och cyklar...