2012-01-04, 17:54
Medlem
Hejsan! Jag har hört från många håll att lågt blodtryck ska göra att du lättare svimmar. Ja alltså, något potentiellt svimma-bart slår hårdare på personer med lågt blodtryck än på dom med högt blodtryck. Vad kommer det sig egentligen? Stämmer det ens?

Tack på förhand
Citera
2012-01-04, 19:21
Medlem
Kroppen kräver ett visst blodtryck för att kunna pumpa fräsht blod till hjärnan med syre. Låt oss säga värdet 70 bara för att ha något att leka med.

Har man som standard ett lågt blodtryck kanske runt 90. Om man då reser sig hastigt så ändras blodtrycker i kroppen, trycket i kroppen sjunker. Trycker sjunker så lågt att blodet i hjärnan inte stannar kvar. Då när hjärnan blir utan syre så är ett försvar som kroppen har att rädda hjärnan. Till varje pris så skall hjärnan få blod och syre. Hur fixar kroppen det då? Jo genom att sjunka ihop (man svimmar och ramlar ned på golvet). Då är trycket tillräckligt bra för att hjärnan skall få syre igen.

Det här är inget farligt. Förutom att man kan slå sig olyckligt när man ramlar. Oftast är det långa och spinkiga personer som har lågt blodtryck. De lär sig efter ett tag när man sitter i soffan och skall resa sig upp. Så spänner man musklerna i underbenen några gånger för att höja blodtrycket i kroppen = man svimmar inte när man reser på sig.

Men även de med högt blodtryck kan ju svimma också, men då är det andra faktorer som spelar roll än ett lågt blodtryck. Men oavsett om du har högt, lågt eller normalt blodtryck så svimmar du lika hårt.
Citera
2012-01-04, 19:45
Medlem
Tack! Det svarade på min fråga.

För att fortsätta; säg att jag får en stressande stimuli ståendes, säg att jag ser en operation för att lära mig ett ingrepp, eller att jag sticker mig med en spikpistol eller något. Just vad som händer är instrumentellt för frågan.

I alla fall. Nån stressstimuli när jag redan står eller sitter triggas igång. Då svimmar jag.
Ponera att jag stog upp och att det inte fanns någon "resning" att försvara sig mot.
Kommer kroppen då svara med att svimma för att den inte skiljer på detta eller för att stressande stimuli triggar igång någon fysiologisk reaktion?

Jag har för mig att någon sagt till mig att vid stress kommer kroppen dra ihop mindre blodkärl längst ut i systemet, varför man börjar få lite sämre motorik. Finns det ett samband här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in