2012-01-04, 17:47
Medlem
Hysteri90s avatar
Hej!

Min sambo har hostat och hostat i flera veckor, så till slut fick hon Cocillana för att göra det lite lättare.

Hon tog 3 matskedar igår utspritt över ett par timmar och hostan försvann och hon kunde sova en hel natt utan att vakna av hostattacker.

Nu till problemet, idag tog hon 2 matskedar på en gång och efter en stund började hon må illa. Hon har gått till toan och spytt ungefär 5 gånger på 6 timmar.

Så fort hon dricker eller äter så kommer det upp efter några minuter.

Hur vanligt är detta? Jag vet att man kan må illa av opiater, men nu handlar det ju enbart om TVÅ matskedar!

Är väldigt förvånad då jag själv har kunnat hälla i mig 1,5dl cocillana + alkohol i rus syfte utan att må illa.

Finns det något som kan hjälpa mot illamåendet?
vet att åksjuke tabletter kan hjälpa, men nu har vi inga hemma som synd är.

Edit: Även fast det inte finns något i magen så spyr hon galla.

Edit2: Kan tillägga att hon inte känner sig berusad av cocillanan heller.
Senast redigerad av Hysteri90 2012-01-04 kl. 17:54.
Citera
2012-01-04, 18:16
Medlem
TheRumDiarys avatar
Ring sjukvårdsupplysningen på 1177 och fråga om råd, är ju inte bra att hon kräker som hon gör.
Försök få i henne vatten så hon inte blir uttorkad.
Citera
2012-01-04, 18:18
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Cocilana = Opiat = Morfin.. Inte ovanligt med illamående.. Röker hon ?

Edit: Nikotin kan göra att man mår skit illa.
Senast redigerad av MASSAGATTI 2012-01-04 kl. 18:20. Anledning: Tillägg
Citera
2012-01-04, 18:20
Medlem
Angående jämförelsen med dig själv så kan det ju finnas en viktskillnad. Mindre kropp => högre koncentration av en lika hög dos.
Citera
2012-01-04, 18:21
Medlem
RadikalFails avatar
Du jag blev bäng på en normaldos för vuxna, så att hon mår illa är inte så konstigt.

Och mådde illa gjorde jag med.

Jag säger att kex kan hjälpa, men ring 1177.

Och ja det är inte så konstigt att hon spyr galla om hon inte har nått i magen, det är normalt att spy galla då.
Citera
2012-01-04, 18:27
Medlem
wääuus avatar
Som alla här säger så är det bäst att ringa sjukvårdsupplysningen.

En matsked är ungefär 15 ml så hon har fått i sig trippla mängden av en normal vuxendos på en gång bara idag. Det är dock konstigt att hon inte känner sig berusad av medicinen, hon kanske är magsjuk?

Jag fick i mig lite för mycket en gång (inte så mycket mer än en normaldos egentligen) och kände mig rätt borta. Blev helt blek och kallsvettig, sen var det dags för en liten spya. Det kändes mycket bättre efter att jag fått i mig lite vatten och socker.
Citera
2012-01-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteri90
Hej!

Min sambo har hostat och hostat i flera veckor, så till slut fick hon Cocillana för att göra det lite lättare.

Hon tog 3 matskedar igår utspritt över ett par timmar och hostan försvann och hon kunde sova en hel natt utan att vakna av hostattacker.

Har svårt att tänka mig att läkaren har ordinerat 3 matskedar utspritt på några timmar. Förövrigt så är 3 matskedar en överdosering.

När hon hämtade ut läkemedlet på apoteket så borde hon ha fått en medicinkopp att använda för att dosera läkemedlet. Vuxna kan ju ta 5 - 10 mL upp till fyra gånger per dygn. Tar man för mycket så finns risken att det blir snurrigt i huvudet och man mår illa.

Doserar hon korrekt så försvinner illamåendet. Har hon fortfarande besvär efter att ha tagit 10 mL, då får hon sänka dosen till 5 mL.
Citera
2012-01-04, 19:42
Medlem
Brukar hon ha ont vid högra sidan? Gallan kan påverkas av Cocilliana, kan ju också göra att man mår illa. Har man problem med gallan ska man absolut inte ta cocilliana! Man kan få jätteont!!Reagerar hon också i bland på fet mat?

Skippa cocillianan och be henne i stället suga på en bit Fisherman´s friends (orginal) alternativt koka vatten + anis 5-10 minuter och sedan dricka det som te + kan även tugga på aniset (och äta upp)som bilr efter hon kokat vattnet. Jag har upptäckt att det funkar jättebra, vet ej om det är "lakrisen" som hjälper mot hosta, men det är det som funkat bäst och jag har provat en massa!
Senast redigerad av annabellan 2012-01-04 kl. 19:55.
Citera
2012-01-04, 21:51
Medlem
Hysteri90s avatar
Tack så mycket för alla svar.

Vi ringde Giftinformationscentralen och blev ombedda att åka till akuten.

Hon hade fått någon allergisk chock. nässelutslag etc.

Dom misstänker att hon har lunginflammation, och att inflammationen+medicinen gav någon allergisk chock.

Röntgen imorgon för att kolla om det är lunginflammation eller inte.
Citera
2012-01-05, 18:28
Medlem
Hysteri90s avatar
Det rörde sig om en svår lunginflammation. Nu ska hon käka antibiotika i en vecka.

Mod kan låsa tråden.
Citera
2012-01-05, 18:33
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteri90
Det rörde sig om en svår lunginflammation. Nu ska hon käka antibiotika i en vecka.

Mod kan låsa tråden.

Inge kul, kommer hon få ligga inne eller vad?
Citera
2012-01-05, 18:50
Medlem
RonaldReagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Inge kul, kommer hon få ligga inne eller vad?

I så fall borde hon fått AB iv. Så hon är troligtvis hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in