2012-01-04, 12:58
Medlem
Tja!
Jag har länge haft problem med finnar som jag misstänker kan ha att göra med att jag rakar mig med
rakhyvel. Jag har ganska lite skäggväxt, i princip runt hela munnen men inte på kinderna, dock växer det så pass snabbt att jag måste raka mig varje dag.
Finnarna uppstår i princip enbart kring munnen, dvs där jag rakar mig, och jag har nog inte varit fri från dessa på flera år. Någon som upplevt något liknande?
Bör jag testa att gå över till rakapparat? Tänker att det skulle kunna vara skonsammare för huden, eftersom rakhyveln ofta river och kan skära upp de små röda prickarna jag får i ansiktet.

Om man har detta problem med finnar, vad ska man i så fall ha för after shave? Antar att man ska skippa krämer med fett i, eftersom de ger mer finnar?
Citera
2012-01-04, 13:01
Medlem
slackergurus avatar
Det som hjälpte mig var att inte raka uppåt utan sidan eller neråt.
Citera
2012-01-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mutternn
Tja!
Jag har länge haft problem med finnar som jag misstänker kan ha att göra med att jag rakar mig med
rakhyvel. Jag har ganska lite skäggväxt, i princip runt hela munnen men inte på kinderna, dock växer det så pass snabbt att jag måste raka mig varje dag.
Finnarna uppstår i princip enbart kring munnen, dvs där jag rakar mig, och jag har nog inte varit fri från dessa på flera år. Någon som upplevt något liknande?
Bör jag testa att gå över till rakapparat? Tänker att det skulle kunna vara skonsammare för huden, eftersom rakhyveln ofta river och kan skära upp de små röda prickarna jag får i ansiktet.

Om man har detta problem med finnar, vad ska man i så fall ha för after shave? Antar att man ska skippa krämer med fett i, eftersom de ger mer finnar?
Jag personligen, som rakar mig dagligen,gör detta när jag badar eller duschar. Jag smetar på vanlig duschkräm, drar av ordentligt, med en billig rakhyvel, torkar bort allt efteråt, inte en finne på flera år. Jag rakar först medhårs, sen mothårs, sist mot sidorna om jag eventuellt missat nåt strå.

Funkar utmärkt för mig.
Dock har vissa lättare att få finnar än andra. Och du kanske är en av dom? Borde annars räcka med att skölja ansiktet med varmt vatten.
Citera
2012-01-04, 13:23
Medlem
15minFames avatar
Är inte kille, men kan tänka mig att din rakhyvel inte är ny/ren och dessutom har bakterier som irriterar huden och ger dig finnar.
Det borde finnas produkter som är antibakteriella samt ska underlätta rakningen och förminska skador på huden.
Citera
2012-01-04, 13:28
Medlem
-=Damian=-s avatar
har samma problem, det som hjälper mig lite - men inte helt är att du först tvättar ansiktet noga med varmt vatten och tvål så du inte har massa fetter och annat på huden, raka dig med en VASS hyvel (det är här jag failar då jag är dålig på att byta) så att du slipper dra flera gånger på samma ställe. när du rakat klart så ska du skölja med KALLT vatten så att porerna stänger sig igen och itne suger åt sig smuts som sen resulterar i finnar!
Citera
2012-01-04, 14:03
Medlem
försök slappna av i huden när du rakar och inte sträcka.
Citera
2012-01-04, 14:36
Bannlyst
Hur fan skall man slappna av Irl
Citera
2012-01-04, 14:39
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raybanbrillor
försök slappna av i huden när du rakar och inte sträcka.

Varför?

Jag sträcker alltid huden på vissa ställen för att kunna raka mig.
Citera
2012-01-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Jag personligen, som rakar mig dagligen,gör detta när jag badar eller duschar. Jag smetar på vanlig duschkräm, drar av ordentligt, med en billig rakhyvel, torkar bort allt efteråt, inte en finne på flera år. Jag rakar först medhårs, sen mothårs, sist mot sidorna om jag eventuellt missat nåt strå.

Funkar utmärkt för mig.
Dock har vissa lättare att få finnar än andra. Och du kanske är en av dom? Borde annars räcka med att skölja ansiktet med varmt vatten.

Jo jag har lätt för att få finnar, och det spelar typ ingen roll hur jag gör. Tvättar mig alltid med varmt vatten och tvål innan, rakar medhårs, testat både sträckt och "avslappnad" hud, spelar ingen roll om det är första gången jag använder hyveln.

Men vad säger ni om bra after shave för min typ av hy?
Och det här med rakapparat? Mer skonsamt? Ska man i så fall ha en med tre runda huvuden eller en rak?
Citera
2012-01-04, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Varför?

Jag sträcker alltid huden på vissa ställen för att kunna raka mig.

när man kapar håret så kan det sjunka in och växa innanför huden vilket då orsakar rakfinnar.
Citera
2012-01-04, 15:09
Medlem
Citat:
Jo jag har lätt för att få finnar, och det spelar typ ingen roll hur jag gör. Tvättar mig alltid med varmt vatten och tvål innan, rakar medhårs, testat både sträckt och "avslappnad" hud, spelar ingen roll om det är första gången jag använder hyveln.

Och det här med rakapparat? Mer skonsamt? Ska man i så fall ha en med tre runda huvuden eller en rak?

har du provat duscha först?
Citera
2012-01-04, 15:11
Medlem
BilboBus avatar
Citat:

Rak-apparat hjälper iallafall om man har svårt att raka "rätt" (eller så går det bara inte utan att få finnar )

Jag har en med rak, den kostar väl 500kr, gillar den inte så mycket vet inte om det beror på att min skäggväxt är rätt tunn och len eller om det bara är för den är dålig ibland får man hålla på som fan för att få bort några längre fjun (ja jag har sånna lite här och var)

Citat:
Ursprungligen postat av raybanbrillor
när man kapar håret så kan det sjunka in och växa innanför huden vilket då orsakar rakfinnar.

Hur gör man med rakning av käklinjerna och under där då? Att vinkla huvudet kanske förvisso inte räknas som och sträcka på huden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in