Citat:
Ursprungligen postat av Mutternn
Tja!
Jag har länge haft problem med finnar som jag misstänker kan ha att göra med att jag rakar mig med
rakhyvel. Jag har ganska lite skäggväxt, i princip runt hela munnen men inte på kinderna, dock växer det så pass snabbt att jag måste raka mig varje dag.
Finnarna uppstår i princip enbart kring munnen, dvs där jag rakar mig, och jag har nog inte varit fri från dessa på flera år. Någon som upplevt något liknande?
Bör jag testa att gå över till rakapparat? Tänker att det skulle kunna vara skonsammare för huden, eftersom rakhyveln ofta river och kan skära upp de små röda prickarna jag får i ansiktet.
Om man har detta problem med finnar, vad ska man i så fall ha för after shave? Antar att man ska skippa krämer med fett i, eftersom de ger mer finnar?
Jag personligen, som rakar mig dagligen,gör detta när jag badar eller duschar. Jag smetar på vanlig duschkräm, drar av ordentligt, med en billig rakhyvel, torkar bort allt efteråt, inte en finne på flera år. Jag rakar först medhårs, sen mothårs, sist mot sidorna om jag eventuellt missat nåt strå.
Funkar utmärkt för mig.
Dock har vissa lättare att få finnar än andra. Och du kanske är en av dom? Borde annars räcka med att skölja ansiktet med varmt vatten.