2012-01-04, 10:53
Medlem
Hej! Jag håller på och skriver en C-uppsats, och behöver lite hjälp att översätta just det ordet till engelska. Är "bachelor thesis" det motsvarande begreppet? Eller finns det något bättre ord? Jag ska även skriva ett litet förord där jag tackar vissa personer, och då vill jag skriva typ "I wouldn't have been able to write this (uppsats) without your help". Vilket ord bör användas för "uppsats" i det sammanhanget? Essay? Thesis? Dissertation?

Någon som är riktigt bra på engelska får gärna höra av sig.
Citera
2012-01-04, 13:39
Medlem
Jrgens avatar
Bachelor thesis är motsvarande C-uppsats, ja. På svenska universitet heter kurserna examensarbete på svenska och bachelor thesis på engelska.
Citera
2012-01-04, 16:06
Medlem
Salgouds avatar
På mitt universitet i UK säger vi dissertation, och det verkar vanligast på andra universitet också. Aldrig hört någon säga bachelor thesis.
Citera
2012-01-04, 18:00
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
På mitt universitet i UK säger vi dissertation, och det verkar vanligast på andra universitet också. Aldrig hört någon säga bachelor thesis.
Dissertation brukar väl användas i betydelsen doktorsavhandling? Fast det känns rimligt att britterna skulle kalla en C-uppsats för doktorsavhandling, på samma sätt som de kallar sitt gymnasium för college.
Citera
2012-01-04, 18:29
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Dissertation brukar väl användas i betydelsen doktorsavhandling? Fast det känns rimligt att britterna skulle kalla en C-uppsats för doktorsavhandling, på samma sätt som de kallar sitt gymnasium för college.

Nej dissertation används för bachelors, iaf på de 5-6 universitet jag har vänner på samt mitt eget. Doktorsavhandlingen brukar de kalla Thesis.
Citera
2012-01-04, 18:43
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Nej dissertation används för bachelors, iaf på de 5-6 universitet jag har vänner på samt mitt eget. Doktorsavhandlingen brukar de kalla Thesis.
I USA motsvarar iallafall dissertation en doktorsavhandling och thesis, när det förekommer att man skriver sådana, motsvarar då i regel kandidat- och masteruppsatser.
Citera
2012-01-04, 18:53
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
I USA motsvarar iallafall dissertation en doktorsavhandling och thesis, när det förekommer att man skriver sådana, motsvarar då i regel kandidat- och masteruppsatser.

Ah okej. Intressant liten språkskillnad där, och en jag inte hade väntat mig faktiskt. Bra att veta!

Glömde förresten att det kan variera lite på vad du pluggar också. Min flickvän läste t.ex. matematik, och där vill jag minnas att det kallades något i stil med "honours year project" istället för dissertation. Men om det är en uppsats som avses så verkar dissertation helt klart vanligast i UK.
Citera
2012-01-04, 23:16
Medlem
Vad blev det slutgiltiga svaret nu, då? Dissertation?
Citera
2012-01-04, 23:21
Medlem
MrWits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebeatch
Vad blev det slutgiltiga svaret nu, då? Dissertation?

Av alla svenska kandidatarbeten jag skummat genom har jag endast sett bachelor thesis som översättning. 90 % av de jag kollat på har varit av teknisk natur. Men varför frågar du inte din handledare?
Citera
2012-01-05, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWit
Av alla svenska kandidatarbeten jag skummat genom har jag endast sett bachelor thesis som översättning. 90 % av de jag kollat på har varit av teknisk natur. Men varför frågar du inte din handledare?

Min handledare tror att "bachelor thesis" är den rätta benämningen, men han verkar inte vara den bästa på engelska. Därför tyckte jag att det var intressant att se vad någon annan har att säga, som kanske kan engelska i stort sett flytande eller så. Men om jag använder "bachelor thesis" som motsvarighet till "C-uppsats", ska jag använda bara "thesis" om jag vill säga "uppsats" då?
Citera
2012-01-05, 09:32
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebeatch
Min handledare tror att "bachelor thesis" är den rätta benämningen, men han verkar inte vara den bästa på engelska. Därför tyckte jag att det var intressant att se vad någon annan har att säga, som kanske kan engelska i stort sett flytande eller så. Men om jag använder "bachelor thesis" som motsvarighet till "C-uppsats", ska jag använda bara "thesis" om jag vill säga "uppsats" då?

Jag har bott i UK i över 5 år och pluggat på universitet i snart 4 - om jag tillåts vara lite skrytsam så är min engelska väldigt god. Min erfarenhet säger att Dissertation är det rätta ordet - MEN Jrgen verkar också veta vad han snackar om när han säger att detta inte stämmer på Amerikansk engelska och istället föreslår thesis.

Därmed föreslår jag lösningen att skriva thesis om din uppsats i övrigt använder Amerikansk engelska (color, honor, center, defense, organize), och dissertation om Brittisk engelska (colour, honour, centre, defence, organise) används.
Citera
2013-04-22, 14:20
Medlem
Vad kallar man en b-uppsats I UK då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem