2012-01-04, 06:25
Bannlyst
Jag är på väg att söka en lägenhet snart, första egna tillsammans med en polare vi ska dela på hyran som kommer ligga mellan 3500 - 5000 kr, vad bör jag räkna med för extra kostnader?

Kommer endast vilja ha bredband som extra, TV kommer inte behövas då jag kollar gratis via nätet. Telefon kommer inte heller behövas då vi kör på mobiltelefon.

Vad kostar vatten, el osv cirka per månad.

Kommer inte ha igång massa prylar men 2 laptops kommer nog vara igång en del och sen allt annat smått som styrs av el (kylskåp och lite lampor osv)

vad bör jag förvänta mig i el och värme kostnader och allt annat per månad så jag kan räkna ut cirka kostnad.

Sen kanske man måste ha hemförsäkring? Vad ligger den på?

Anledningen att jag undrar är för att vi kommer inte ha några jätte inkomster men vi kommer kunna betala utan problem men vore intressant att vet hur mycket man bör räkna med.

Någon kanske har erfarenheter från att bo 2 pers i en 1a eller 2a.

Ciao
Citera
2012-01-04, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbgzer
Jag är på väg att söka en lägenhet snart, första egna tillsammans med en polare vi ska dela på hyran som kommer ligga mellan 3500 - 5000 kr, vad bör jag räkna med för extra kostnader?

Kommer endast vilja ha bredband som extra, TV kommer inte behövas då jag kollar gratis via nätet. Telefon kommer inte heller behövas då vi kör på mobiltelefon.

Vad kostar vatten, el osv cirka per månad.

Kommer inte ha igång massa prylar men 2 laptops kommer nog vara igång en del och sen allt annat smått som styrs av el (kylskåp och lite lampor osv)

vad bör jag förvänta mig i el och värme kostnader och allt annat per månad så jag kan räkna ut cirka kostnad.

Sen kanske man måste ha hemförsäkring? Vad ligger den på?

Anledningen att jag undrar är för att vi k ommer inte ha några jätte inkomster men vi kommer kunna betala utan problem men vore intressant att vet hur mycket man bör räkna med.

Någon kanske har erfarenheter från att bo 2 pers i en 1a eller 2a.

Ciao
El runt 4-800 kr/månad
hemförsäkring 1000 kr /kvartalet

röstar på en 2a . man går på nerverna på varandra i en 1a
Citera
2012-01-04, 11:20
Medlem
prodigy123s avatar
Bor i en tvåa, och jag betalar:

El: Ca 400kr/mån då har jag både diskmaskin och tvättmaskin/torktumlare i lägenheten.
Internet: Runt 350 kr/mån
Telefon: Ca 400kr/mån
Tv licens: 0kr Jag betalar dock 100kr/mån för kabeltv, som är inbakad i hyran.
Hemförsäkring: Runt 95kr/mån

Skulle nog satsa på en tvåa, kan bli lite trångt annars.
Senast redigerad av prodigy123 2012-01-04 kl. 11:23.
Citera
2012-01-04, 11:57
Medlem
gambiafarfars avatar
Räkna i överkant på allt så blir du bara glad när du har ett par extra hundringar i fickan i månadens slut.

El: 700-1000kr/månad
Hemförsäkring: 300-400kr/månad, men kan skilja sig markant.
Internet: 300kr/månad
Telefon(?): 100kr/månad

Och sen som dom andra säger, hellre en mindre tvåa än en större etta, kommer bli drygt annars.
Citera
2012-01-04, 20:33
Medlem
Herregud, om man beräknar att elen kommer att kosta 700-1000 kr i en lägenhet (en etta eller tvåa enligt TS), så är det något som är galet. Även om man beräknar det högt. Samma sak med hemförsäkring med 1000 kr per kvartal.

Vatten och värme brukar faktiskt ingå i hyresrätt. Om man inte skaffar bostad med kallhyra förstås. Så TS behöver nog inte oroa sig för det.

Elen är väldigt varierande. Dels beror det på på om hyresvärden har en elleverantör till alla sina lägenheter, eller om hyresgästen själv för välja elleverantör. Om man nu inte använder sig av mycket el, vilket är vad TS och hans kompis tror; så kan man beräkna allt från 200-400 kr i månaden i elkostnad. (Sedan bor jag själv i en etta och kommer nästan alltid under 200 kr i månaden för el, och då snålar jag inte med elen heller. Särskilt inte nu under vintern när det är mycket mörker).

När det gäller hemförsäkring så beror det mycket på vad man värderar sina saker till. Om man värderar dess värde till max 50 tusen eller över 100 tusen. Men även vilket bolag man vänder sig till, samt vad man vill ska ingå i hemförsäkringen. Man kan komma billigt undan och ändå få en bra hemförsäkring för 50-150 kr i månaden.

Bredband/internet: Beror helt klart på vilket hastighet som man vill ha. Men ungefär 200-400 kr i månaden. Det blir billigare om man kan tänka sig en lägre hastighet och ett långt abonnemang. Nackdelen med långt abonnemang (även om det blir billigare) är att det kan bli svårt och dyrt om man blir missnöjd och vill byta bredbandsleverantör.

TV, telefoni och liknande kommer ju inte vara aktuellt i ert fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in