2012-01-04, 06:14
Medlem
Hejsan!

Ofta när jag dricker äpple juice och ibland apelsin juice så får jag så sjukt ont i magen. Har märkt att detta ofta är när jag dricker det på tom mage. Sen får jag det av olika maträtter ibland också (kan inte riktigt komma på något exempel nu dock).

Kan detta vara något speciellt jag inte tål? Jag älskar juice så detta är riktigt frustrerande. Smärtorna är väldigt intensiva och jag blir ibland väldigt yr.

Tack på förhand
Citera
2012-01-04, 07:40
Medlem
Zelogaths avatar
Får du några utslag eller är det enbart magont?

Jag gissar på att du är allergisk mot citrus- äppeljuice och apelsinjuice är surt och innehåller båda c-vitamin, vissa syrliga drycker och frukter av den sorten har en tendens att ge allergi.

Jag var allergisk mot citrusfrukter när jag var liten, och jag blev ofta röd om munnen även av äppeljuice då det är koncentrerat, även kiwis eller sura (omogna) päron.

Om du vill ta reda på detta ordentligt så kan man göra s.k. pricktest på Våc om du vill kunna utesluta allergier och ringa in vad det är du inte tål

Att det blir värre på tom mage är för att det går snabbare genom kroppen då, kroppen tar upp näringen och även allergenerna
Citera
2012-01-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Får du några utslag eller är det enbart magont?

Jag gissar på att du är allergisk mot citrus- äppeljuice och apelsinjuice är surt och innehåller båda c-vitamin, vissa syrliga drycker och frukter av den sorten har en tendens att ge allergi.

Jag var allergisk mot citrusfrukter när jag var liten, och jag blev ofta röd om munnen även av äppeljuice då det är koncentrerat, även kiwis eller sura (omogna) päron.

Om du vill ta reda på detta ordentligt så kan man göra s.k. pricktest på Våc om du vill kunna utesluta allergier och ringa in vad det är du inte tål

Att det blir värre på tom mage är för att det går snabbare genom kroppen då, kroppen tar upp näringen och även allergenerna
Om jag äter typ apelsin så kan jag få utslag runt munnen som svider. Antagligen citrusfrukter då?
Citera
2012-01-04, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasten
Om jag äter typ apelsin så kan jag få utslag runt munnen som svider. Antagligen citrusfrukter då?
Ah, slutledningsförmågan är på topp hör jag

Hur är det om äter ett äpple? Kliar det i gommen?

Du behöver inte gå till doktorn för att testa dig, du kan testa själv. Du märker vad du är allergisk mot och när du vet bör du utesluta det ur din kost.
Citera
2012-01-05, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Ah, slutledningsförmågan är på topp hör jag

Hur är det om äter ett äpple? Kliar det i gommen?

Du behöver inte gå till doktorn för att testa dig, du kan testa själv. Du märker vad du är allergisk mot och när du vet bör du utesluta det ur din kost.
Ehmm ja. Jag vette fan hur jag tänkte

Jag är ganska trött nu förtiden. Jag har varit arbetslös i en längre tid och nu har jag börjat jobba och går upp 05 00 på morgonen.

Jag har inte ätit ett äpple på säkert 3-4år eftersom att jag har haft tandställning och nu har jag typ bara en ståltråd på baksidan och det fastnar väldigt mycket på den om man äter äpplen. Så jag vet faktiskt inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in